کد خبر: ۸۸۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۳ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۵
گزارشی از دومین همایش مهندسی ترافیک فارس؛

هوشمندسازی حمل‌ونقل و تعامل دستگاه‌های اجرایی؛ ضرورت کنترل و برون‌رفت از ترافیک

شهردار شیراز گفت: چرا باید مبلغ جریمه‌های شیراز به خزانه مرکزی در تهران واریز شود و چرا این پول به خزانه استان واریز نمی‌شود تا صرف ایمن‌سازی حمل و نقل شهر شود.
به گزارش شیرازه، علیرضا پاک‌فطرت در دومین همایش استانی مهندسی حمل و نقل و ترافیک با اشاره به سیستم حمل و نقل  به عنوان یکی از ارکان مهم در توسعه پایدار شهرها گفت: اگر سیستم حمل و نقل ایمن باشد مشارکت مردم افزایش پیدا می‌کند و توسعه این سیستم بهبود وضعیت آلودگی شهرها، ترافیک، تلفات ضرب و جرحی و سبب شکوفایی اقتصاد شهرها می‌شود.

///

 شهردار شیراز با تصریح بر ضرورت همکاری تمامی نهادها در مبحث حمل و نقل بیان کرد: علاوه بر شهرداری و پلیس باید شرکت‌های سازنده اتومبیل، شرکت‌های بیمه، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقات و غیره نیز وارد عرصه عمل شوند.

به گفته وی، ضعف در قوانین موجود از عوامل اصلی عدم موفقیت در ساماندهی و بهبود ترافیک و حمل و نقل است که فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده بهینه از خودروهای شخصی در این راستا  مهم است.

بخش عمده ترافیک در شیراز به دلیل تردد خودروهای شخصی بدون هدفی مشخص است

پاک‌فطرت گفت: بخش عمده ترافیک در شیراز به دلیل تردد خودروهای شخصی بدون هدفی مشخص است.

وی اضافه کرد: طرح ترافیک که چهار سال گذشته باید در شیراز اجرایی می‌شد به واسطه دخالت‌های نابجا همچنان متوقف مانده است و لازم است این طرح هر چه زودتر با قاطعیت اجرایی و با متخلفان برخورد شود.

شهردار شیراز با ابراز تاسف گفت: چرا باید مبلغ جریمه‌های شیراز به خزانه مرکزی در تهران واریز شود و چرا این پول به خزانه استان واریز نمی‌شود تا صرف ایمن‌سازی حمل و نقل شهر شود.

وی گفت: کنترل ترافیک باید به سمت هوشمندسازی حمل و نقل هدایت شود از این رو مطالعه نقاط مستعد برای راه‌اندازی مونوریل علاوه بر قطارشهری در شهر شیراز ضروری است تا سیستم حمل و نقل ارزان و پاک در اختیار شهروندان قرار گیرد.

 مدیرکل حمل‌ونقل و ترافیک سازمان شهرداری‌های وزارت کشور نیز در این همایش گفت: از 10 هزار میلیارد تومان بودجه اعتبارات حمل‌ونقل شهری و روستایی واقع در حریم شهرها 500 میلیارد تومان در قالب 5 درصد به استان فارس اختصاص‌ یافته است.

امیر جعفرپور افزود: استان فارس به دلیل وسعت و جمعیت زیاد رتبه برتر را در مورد کشته‌ها و مصدومان ناشی از حوادث جاده‌ای به خود اختصاص داده است و نیاز به اعتبار و زیرساخت‌های مقابله با معضل ترافیک دارد.

وی گفت: انسان‌محوری به‌جای خودرومحوری و توجه به تحرک و جابجایی مردم با سیستم و سامانه غیر موتوری شامل پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری مهم‌ترین رویکرد کلان برای حمل‌ونقل عمومی است که با اجرایی شدن آن بسیاری از مشکلات ترافیکی برطرف می‌شود.

اختصاص رتبه برتر کشوری در هوشمندسازی مدیریت بار و ساماندهی سازمان‌های حمل‌ونقل شیراز

مدیرکل حمل‌ونقل و ترافیک سازمان شهرداری‌های وزارت کشور بیان کرد: به‌زودی لایحه اصلاح قانون رسیدگی به جرائم تخلفات رانندگی برای افرادی که براثر رعایت نکردن قوانین رانندگی باعث مرگ شهروندان شوند و به دولت ارجاع و سپس برای تصویب به صحن مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

جعفرپور تصریح کرد: در صورت تصویب لایحه جرائم اجتماعی برای تخلفات غیر عمد، رانندگان متخلف که به‌نوعی براثر عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی اقدام به‌تصادف منجر به فوت کنند، برای درس عبرت گرفتن در مدت یک تا دو هفته در غسالخانه اقدام به شستن میت خواهند کرد.

وی افزود: رفت‌وروب سطح شهر از یک هفته تا یک ماه، محرومیت کامل رانندگی و اجتماعی در سطوح مختلف، رد صلاحیت کاندیداهای انتخاباتی و مجازات زندان از دیگر مجازات سنگین برای رانندگان متخلف است.

مدیرکل حمل‌ونقل و ترافیک سازمان شهرداری‌ها وزارت کشور بیان  داشت: بر اساس آمار ارائه‌شده در طی دو سال گذشته تلفات فوتی ناشی از حوادث رانندگی از 16 هزار و 750 نفر به 16 هزار 350 نفر و درون‌شهری از 5 هزار به 4 هزار و 400 نفر کاهش داشته است.

جعفرپور گفت: در هوشمندسازی مدیریت بار و ساماندهی سازمان‌های حمل‌ونقل شیراز رتبه برتر کشوری را به خود اختصاص داده است

انسان‌محوری در سیاست‌گذاری شهری

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز گفت: انسان‌محوری در سیاست‌گذاری شهری نگرش جدیدی به صاحبان شهر که مردم هستند تزریق می‌کند.

علی زحمتکش افزود: در این همایش کارشناسان در مورد چالش‌های موجود و آینده ترافیک در کشور، مزایا و معایب برآورد غیر‌مستقیم تقاضای سفر، تلفیق نقش برنامه‌ریزی حمل‌ونقل ایمن، هزینه تصادف و تئوری کاربر به بحث و بررسی می‌پردازند.

وی بیان داشت: نشست تخصصی «آی تی اس»، ارائه تجربیات مرکز کنترل ترافیک تهران و مشهد و نیز روش بهبود پردازش داده‌های حجیم در سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند، کارگاه تخصصی توسعه حمل‌ونقل عمومی‌محور و پارکینگ‌های مکانیزه از دیگر محورهای همایش است.

 معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: رویکرد تجارت در حمل‌ونقل عمومی، چالش‌‌های عدم هماهنگی و رفع موانع ترافیکی، مطالعات جامع، اهمیت آموزش کودکان در ارتقای فرهنگ ترافیک، ارزیابی معابر شهری به‌منظور استفاده از دوچرخه از طریق مدل دومرحله‌ای نیز در این همایش مورد بحث قرار می‌گیرد.

برون‌رفت از معضل ترافیک؛ نیازمند تعامل دستگاه‌های اجرایی

رئیس پلیس‌راه استان فارس نیز بیان داشت: بیشتر در مورد ترافیک صحبت می‌شود ولی از بی‌نظمی کمتر مطالبی شنیده‌ شده که این معضل بیشتر از ناحیه مجموعه‌های صنفی به شهر تحمیل می‌شود.

 کسری سیروسی افزود: هنگامی‌ که در خیابان چند مدرسه و مطب احداث می‌شود قطعاً در این محور شاهد افزایش بار ترافیکی هستیم و به همین دلیل برای برون‌رفت از معضل ترافیک نیاز به تعامل و هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی است.

نظرات بینندگان