کد خبر: ۸۸۶۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۰۷ خرداد ۱۳۹۵
در نهمین جشنواره گل و گلاب داراب تأکید شد؛

تهیه نقشه استراتژیک توسعه کشت و تولید گل محمدی؛ ضرورت‌‌ اصلاح الگوی کشت داراب

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: با توجه به وجود دشت گل‌محمدی در منطقه کوهستانی روستاهای نوایگان و لایزنگان، می‌توان با ایجاد تشکل‌های کشاورزی، از ظرفیت جوانان جویای کار استفاده کرد.

به گزارش شیرازه، محمدمهدی قاسمی در نهمین جشنواره گل و گلاب داراب گفت: در شهرستان داراب 5600 هکتار باغ‌های گل محمدی وجود دارد که 5100 هکتار آن دیم است.

وی حجم تولید گل محمدی در این شهرستان را سالانه 7500 تُن اعلام و اضافه کرد: شهرستان داراب استان فارس به لحاظ سطح زیرکشت و حجم تولید گل محمدی ارگانیک، در کشور مقام اول را دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس ترويج را عامل اصلي اشاعه نوآوري علمي و فني در بخش کشاورزی برشمرد و گفت: ترويج و تبلیغ در عصر حاصر حرف اول را مي‌زند و توجه به این موضوع می‌تواند در بهبود شرایط کشاورزان و معیشت و اقتصاد باغداران بسیار تاثیرگذار باشد.

قاسمی اسانس گل محمدی تولید شده در شهرستان داراب را کم نظیر توصیف و خاطرنشان کرد: درصد اسانس گل محمدی داراب به دلیل دیم و ارگانیک بودن گل تولیدی در این شهرستان بهترین اسانس کشور است اما بخش اعظم گل تولیدی داراب به سایر استان‌ها و حتی سایر کشورها صادر می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات کشاورزی و باغی در فارس، لزوم تغییر رفتار كشاورزان را یادآور و متذکر شد: می‌توان با فراهم کردن بستر ورود تکنولوژی‌های پیشرفته باغ‌داری و فرآوری محصولات زراعی و باغی، به معیشت و اقتصاد کشاورزی و کشاورزان کمک کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس تهیه نقشه استراتژیک توسعه کشت و تولید گل محمدی را از ضرورت‌ها در راستای اصلاح الگوی کشت و جایگزینی آن با محصولات با نیاز آبی بالا برشمرد و گفت: با توجه به وجود دشت گل‌محمد+ی در منطقه کوهستانی روستاهای نوایگان و لایزنگان، می‌توان با ایجاد تشکل‌های کشاورزی، از ظرفیت جوانان جویای کار استفاده کرد.

قاسمی به کشاورزان منطقه قول داد که سند باغ‌های نقشه‌برداری شده گل محمدی تا پایان تیرماه امسال صادر شود و برگزاری جشنواره گل و گلاب لایزنگان را فرصتی مهم برای معرفی هرچه بهتر داراب و قابلیت‌های آن عنوان کرد.

نظرات بینندگان