کد خبر: ۸۸۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۴ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۵

دور همی تجار خارجی در هیاهوی پسا تحریم در هتل های شیراز/تفاهم نامه آری ؛توافق نامه بماند بعد از اعتماد سازی!

سودهای کلان بانکی و بد عهدی غربی ها نسبت به رفع ارتباط بانک های ایرانی با نظام مالی جهان عملا سفرهای تجار خارجی را بی اثر کرده است.
به گزارش شیرازه، دهمین هیئت اقتصادی خارجی در سال جاری برای آشنایی با پتانسیل ها و ظرفیت های سرمایه گذاری استان فارس به شیراز سفر می کنند.

دور همی تجار خارجی در هیاهوی پسا تحریم در هتل های شیراز/تفاهم نامه آری ؛توافق نامه بماند بعد از اعتماد سازی!رفت و آمد هیئت های خارجی بعد از توافق وین سرعت گرفته، آنطور که دولتمردان می گویند فصل جدیدی از روابط ایران با کشورهای دنیا آغاز شده و فرصتی است برای جذب سرمایه های خارجی؛ طی چند ماه گذشته ایران میزبان دهها هیئت تجاری از سراسر دنیا بوده، اروپایی ها که در مقطعی ارتباط خود را با بازار ایران قطع کرده بودند حالا ورود به بازار 80 میلیونی کشورمان را یک فرصت استثنایی برای رهایی از وضعیت نابسامان اقتصادی خود می دانند.

با وجود ترافیک هیئت های تجاری خارجی در ایران اما کارشناسان اقتصادی و بخش خصوصی همچنان ناراضی هستند؛ آنها اعتقاد دارند که نه تنها تاکنون هیچ توافقنامه ای برای سرمایه گذاری آنطور که باید، انجام نگرفته، بلکه طرف های خارجی تجار ایرانی را برای سرمایه گذاری در کشورشان ترغیب می کنند. حتی برخی از هیئت ها برای فروش کالاهای مصرفی خود به ایران سفر می کنند.

اما این همه ماجرا نیست؛ سودهای کلان بانکی و بد عهدی غربی ها نسبت به رفع ارتباط بانک های ایرانی با نظام مالی جهان عملا سفرهای تجار خارجی را بی اثر کرده است.

یک فعال بخش خصوصی می گوید:«مهمترین چالش سرمایه گذاران چالش بانکی است، این چالش سرعت گسترش مبادلات ایران با سایر کشورها را علی رغم پتانسیل های منحصر به فرد کشورمان گرفته است»

خوش بینی بیش از اندازه نسبت به توافق هسته ای و بد عهدی آمریکایی ها صدای برخی دولتی ها را نیز درآورده است. رئیس کل بانک مرکزی گفته:«موانعی که باعث می‌شوند بانک‌های ایرانی نتوانند به نظام مالی جهان متصل شوند نشان می‌دهند که آمریکا و اتحادیه اروپا نتوانسته‌اند به طور کامل به تعهداتشان تحت "برجام" عمل کنند»

9 خرداد 95 هندی ها به عنوان دهمین هیئت تجاری در سال جاری با هدف گسترش روابط تجاری وارد شیراز می شوند. فریدون فرقانی رئیس اتاق بازرگانی شیراز در گفتگو با شیرازه در مورد توافقنامه های هیئت های خارجی در سفر به شیراز طی 14 ماه گذشته با بخش خصوصی می گوید:«توافق نامه که نداشتیم اما تفاهم نامه های کلی برای برپایی نمایشگاه جهت معرفی فرصت های سرمایه گذاری در شیراز، منعقد شده است.»او سود بالای بانک ها و فرصت اعتماد سازی را دلایل عدم سرمایه گذاری تیم های اقتصادی خارجی می داند.

هر چند که دولت، همچنان از دستاوردهای پسا تحریم می گوید و از افزایش حضور هیئت های تجاری در ایران، اما آمارها و نظرات فعالان اقتصادی حاکی از آن است که تا به امروز تنها دستاورد هیئت های اقتصادی خارجی رونق کسب و کار هتل های ایران است که البته آن هم از بودجه دولتی به بخش خصوصی واریز می شود.

نظرات بینندگان