کد خبر: ۸۸۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۵
کارخانه دامکو لارستان تعطیل شد؛

مرگ خاموش صنعت در لارستان

شرکت تعاونی لبنیات پاستوریزه دامکو لارستان به‌عنوان نخستین کارخانه تولید مواد غذایی در این شهرستان، پس از 20 سال فعالیت تعطیل شد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، مدیرعامل شرکت تعاونی لبنیات پاستوریزه دامکو لارستان  در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لارستان با بیان این‌‌که این شرکت از سال 1377 به شماره ثبت 317 شروع به فعالیت اقتصادی کرد اظهار داشت: اوج فعالیت این شرکت در سال‌های 89 تا 92 با حدود تولید روزانه 70 تُن و بیش از 135 نیروی دائم و نزدیک به 40 نیروی موقت در سه نوبت ‌کاری و همچنین صادرات محصولات تولیدی در آن سال‌ها به کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق و امارات بوده است.

منوچهر عابدی راد با اشاره به این‌که این شرکت به‌عنوان واحد نمونه گروه دارو و صنایع غذایی استان فارس در سال 88، انتخاب به‌عنوان نام‌آور صنعت غذایی ایران در سال 89، انتخاب به‌عنوان واحد نمونه صنایع دارویی و غذایی استان فارس در سال 91، دریافت گواهینامه رعایت حقوق مصرف‌کننده و تعاونی برتر در سال‌های 91 و 92 شناخته شده است، گفت: این عنوان‌ها تنها بخشی از موفقیت‌های شرکت تعاونی لبنیات پاستوریزه دامکو لارستان در سطح استان پهناور فارس و ایران است.

وی اضافه کرد: امروز پس از فعالیت نزدیک به 20 سال شرکت تعاونی دامکو لارستان، شاهد تعطیلی و بیکار شدن جمع بسیاری از کارمندان و کارگران این شرکت هستیم.

مدیرعامل شرکت لبنیاتی دامکو لارستان به بیان چرایی تعطیلی این شرکت پرداخت و ادامه داد: از اول خردادماه سال جاری خط تولید شرکت لبنیاتی دامکو لارستان به دلیل مشکلات مالی متوقف ‌شده و باوجود تعدیل 130 نفر از نیروها و همچنین کاهش ظرفیت تولید به حدود یک‌هفتم سال‌های اوج تولید، دیگر قادر به ادامه فعالیت نیستیم.

وی با بیان اینکه در روزهای پایانی فعالیت شرکت، تعداد کل کارکنان به 35 تا 45 نفر رسیده بود که هرکدام از آن‌ها نان‌آور خانواده‌هایشان بوده‌اند، افزود: تمام این افراد برای دریافت بیمه بیکاری به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی لارستان معرفی شده‌اند.

مدیرعامل شرکت لبنیاتی دامکو لارستان با اشاره به اینکه از سال 88 که این شرکت تحویل هیات‌ مدیره جدید شده، مسؤولان آن دچار مشکلات حاشیه‌ای با بانک‌ها، بیمه و اداره مالیات بوده‌اند، تصریح کرد: برای پابرجا ماندن فعالیت‌های این شرکت، تمام سرمایه زندگی‌مان خرج آن شده است و به دلیل حواشی بسیار به‌جای تمرکز به توسعه کمی و کیفی محصولات، درگیر مشکلات بوده‌ایم.

این تولیدکننده با انتقاد شدید از عدم سرکشی مسؤولان از شرکت از سال 89 تاکنون برای شنیدن مشکلات و رفع کمبودها، ادامه داد: در پی بی‌اعتنایی و عدم پیگیری مشکلات صنعتگران از سوی مسؤولان، شرکت لبنیاتی دامکو پس از حدود 20 سال فعالیت امروز سرانجام آن به تعطیلی کشیده شده است.

عابدی راد با بیان اینکه ماهانه به‌طور میانگین بیش از 80 میلیون تومان صرف هزینه‌های جاری شرکت ازقبیل حقوق کارگران، برق، آب، گازوئیل، استهلاک دستگاه و غیره می‌شده است، تصریح کرد: اکنون ارزش تقریبی این شرکت بیش از 10 میلیارد تومان است که اگر در یکی از بانک‌ها سرمایه‌گذاری شده بود، ماهانه ده‌ها میلیون تومان سود دریافت می‌کردیم، در حالی که در زمان حاضر درآمد ناچیزی عاید ما می‌شود.

وی هدف اولیه و اساسی تأسیس این شرکت را ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی برای جوانان لارستانی عنوان کرد و افزود: در شرکت لبنیاتی دامکو لارستان، 48 نوع محصول مختلف از قبیل خامه، دوغ، ماست، شیر و غیره با درصدهای متفاوت و در اندازه‌های گوناگون تولید می‌شده است.

مدیرعامل شرکت لبنیاتی دامکو لارستان عمده‌ترین مانع در حل مشکلات این شرکت را عدم همکاری اداره دارایی و مالیات برای معرفی به بانک برای دریافت تسهیلات به‌دلیل بدهی مدیران و هیأت مدیره پیشین این شرکت اعلام کرد و گفت: مجوزهای لازم از هیأت دولت برای اخذ وام از بانک صادر شده اما عدم پاسخگویی اداره مالیات به استعلام بانک مانع دریافت تسهیلات و در پی آن تعطیلی شرکت شده است.

این تولیدکننده با تأکید چندباره به اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ده‌ها نفر در شرکت دامکو لارستان، افزود: بیکار شدن این افراد، علاوه‌ بر آنکه موجب قطع شدن منبع درآمد ده‌ها خانواده می‌شود، می‌تواند معضلات اجتماعی بسیاری را به‌دنبال داشته باشد.

عابدی راد با انتقاد شدید از دستگاه قضا لارستان به دلیل صدور احکام ناصحیح یا شاید سخت‌گیرانه، تصریح کرد: دستگاه‌های مختلف قضائی و اجرایی باید با پشتیبانی از سرمایه‌گذار و تولیدکننده، زمینه ایجاد اشتغال و توان‌بخشی اقتصاد ملی برای مبارزه با استکبار تلاش کنند.

مدیرعامل شرکت لبنیاتی دامکو لارستان در پایان از مسؤولان تقاضا کرد که بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی‌ بر اتکا به اقتصاد مقاومتی، مدافع حقوق تولیدکنندگان باشند و از کسانی که وقت، سرمایه و زندگی خود را برای تولید ملی صرف می‌کند، حمایت و با قراردادن مشاوران حقوقی با حمایت دولتی در کنار سرمایه‌گذاران آنان را درگذر از موانع حقوقی یاری کنند.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان