کد خبر: ۸۸۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۸ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۵

خروج چاه‌های آب شرب با کیفیت پایین از سیستم آبرسانی استان فارس/ شناسایی عوامل تهدیدکننده منابع آبی

رئیس دفتر محیط زیست شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت: برنامه شناسایی مراکز آلاینده کشاورزی، صنعتی، خدماتی، شهری و روستایی به منظور افزایش کیفیت آب اجرا می‌شود.

به گزارش شیرازه، به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای فارس، رئیس دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای فارس در نشست کمیته ایمنی آب شرب استان فارس با اشاره به تامین 28 درصد آب شرب شیراز و مرودشت از سد درودزن گفت: اجرای چتر حمایتی بر مسیر آبرسانی، نیازمند پشتیبانی و حضور دستگاههای مختلف است که باید بازدیدهای میدانی داشته باشیم و عوامل تهدیدکننده منابع آبی را شناسایی کنیم.

احمدرضا عیسایی افزود: در انجام مسئولیتها در مدیریت ایمنی آب شرب، وزارت بهداشت به عنوان مسئول اجرای برنامه در WSP است و سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه جلوگیری از آلودگی منابع آب و وزارت جهاد کشاورزی در جهت مقابله با ورود آلاینده‌های کشاورزی در این سیستم فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه محدوده برنامه در این مرحله، کل سیستم تأمین آب آشامیدنی از حوضه آبگیر سد درودزن تا مصرف را در بر می‌گیرد، گفت: سیستم WSP یک چرخه مداوم فکر کردن است و شناسایی مخاطرات را به همراه دارد و به دنبال آن اجرا و پایش اقدامات کنترل مدیریت خطر در چارچوب بهداشت عمومی صورت می‌گیرد که خوشبختانه با تدابیر مناسب در ده سال اخیر، از فعالیتهای تهدیدکننده زیادی در بالادست سد درودزن جلوگیری به عمل آمده است.

وی تردد دام و اسکان موقت عشایر در اطراف دریاچه سدها را از مخاطرات بهداشتی دیگر برشمرد و بر بازنگری مسیر کوچ عشایر تاکید کرد.

رئیس دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای فارس بیان کرد: برنامه شناسایی مراکز آلاینده کشاورزی، صنعتی، خدماتی، شهری و روستایی به منظور افزایش کیفیت آب اجرا می شود.

عیسایی افزود: پیش از آغاز فصل تابستان کیفیت آب شرب چاههای تأمین آب شرب کلان شهر شیراز باید بررسی شود و لازم است این کار با حضور نمایندگان کمیته ایمنی آب شرب به منظور تأمین بهداشت آب شرب صورت گیرد و این اجبار وجود دارد که چاههای با کیفیت پایین و مخاطره آمیز، از سیستم آبرسانی خارج شود.

وی تاکید کرد: آب سد درودزن به صورت هفتگی و مداوم پایش می‌شود و ضمن نمونه برداری از دریاچه سد، پارامترهای فیزیکی، شیمیایی، فلزات سنگین، نیترات و فسفات به صورت دائم بررسی و مورد پایش قرار می‌گیرد.

نظرات بینندگان