کد خبر: ۸۸۷۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۰۹ خرداد ۱۳۹۵

دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پیشگام در ارایه منوی سلامت غذایی

با پیشنهاد شورای عالی غذا و تغذیه، منوی سلامت غذایی به مراجعه کنندگان رستوران مجتمع ولایت و سلف سرویس ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ارایه می شود.
به گزارش شیرازه، کارشناس مسوول سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام این خبر، گفت: پیشنهاد اضافه کردن منوهای تغذیه ای و سلامت به برنامه غذایی مجتمع ولایت و سلف سرویس ساختمان مرکزی که از این مجتمع غذا تهیه می کند و اصلاح منوهای موجود مواد غذایی مجتمع ولایت از نظر سلامت غذایی، از سوی شورای عالی غذا و تغذیه ارایه شده است.

مهندس "سیامک شمس" افزود: در اجرای طرح اصلاح منوهای فعلی و ارایه منوهای سلامت، استادان دانشکده تغذیه و واحد بهبود تغذیه معاونت بهداشتی با ما همکاری می کنند.

او با بیان اینکه در قرارداد پیمانکار آشپزخانه مجتمع ولایت در مناقصه جدید، منوهای سلامت غذایی گنجانده شده، اضافه کرد: پس از مشخص شدن پیمانکار جدید و اجرای قرارداد جدید، در آشپزخانه و رستوران و بیرون بر مجتمع ولایت و سلف سرویس ساختمان مرکزی، علاوه بر منوهای قبلی، منوهای سلامت هم افزوده می شود.

شمس ادامه داد: از زمان اجرایی شدن قرارداد جدید، تمامی غذاهای دانشگاه و نشست هایی که در دانشگاه برگزار می شود، از منوهای سلامت استفاده می کنند.

کارشناس مسوول سلامت محیط دانشگاه، افزود: افرادی که تمایل به استفاده از این منوهای سلامت غذایی ندارند، می توانند با هزینه شخصی از منوهای دیگر و یا غذاهای سایر مراکز عرضه مواد غذایی استفاده کنند یا اینکه غذای خود را از منزل به همراه بیاورند.

او در ادامه گفت: در منوهای سلامت به جای برنج معمولی، برنج قهوه ای طبخ می شود؛ استفاده از گوشت کمتر و استفاده از حبوبات بیشتر شده و همچنین استفاده از نمک، روغن و چربی در این منوها کاهش می یابد.

شمس اضافه کرد: پس از اجرای این طرح، آموزش ها و تبلیغات گسترده ای برای همکاران و سایر افرادی که از غذاهای مجتمع ولایت و سلف سرویس ساختمان مرکزی استفاده می کنند ارایه می شود و امیدواریم فرهنگسازی مناسب برای استفاده از این منوهای سلامت غذایی انجام شود و شاهد اصلاح و بهبود شیوه تغذیه افراد باشیم.

این کارشناس سلامت محیط، افزود: بازدیدهای مستمری از آشپزخانه مجتمع ولایت و سلف سرویس دانشگاه انجام شده و زیرساخت های لازم برای بهبود کیفیت ارایه خدمات به مراجعه کنندگان، فراهم شده است.

او تاکید کرد: یکی از اهداف دانشگاه و شورای عالی غذا این است که آشپزخانه و رستوران مجتمع ولایت از نظر بهداشت محیطی و ارایه غذای سالم، به عنوان الگویی در شهر شیراز باشد و این منوهای سلامت غذایی به سایر رستوران هایی که تمایل به استفاده دارند، ارایه شود.

شمس اضافه کرد: یکی دیگر از برنامه های دانشگاه در آینده، اصلاح میان وعده های غذایی به ویژه در نشست های اداری است که در حال پیگیری بوده و به زودی اجرا می شود.

کارشناس مسوول سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: همچنین طرح ارایه صبحانه سالم به کارکنان در فروشگاه ساختمان مرکزی دانشگاه، از دیگر مواردی در حال پیگیری برای اجرا در دانشگاه علوم پزشکی شیراز است. 
نظرات بینندگان