کد خبر: ۸۸۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۲ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
کارشناس بهداشت محیط مطرح کرد:

قلیان سمی برای سلامت خانواده

نمایشگاه قلیان سمی برای سلامت خانواده؛ با حضور معاون فرماندار،برخی از مسئولان شهرستانی در محل پارک شهروند سپیدان برگزار گردید .
به گزارش شیرازه به نقل از مارگون،؛عباسی مسئول واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان  سپیدان گفت : متاسفانه مطالعات نشان از رشد مصرف قلیان در زنان می دهد و  این رشد بیشتر از مصرف قلیان در مردان ارزیابی شده است، لذا به منظور اصلاح باور های غلط و کاهش مصرف قلیان لازم است اطلاع رسانی دقیق و مناسب صورت گیرد.به همین منظور واحد بهداشت محیط  مرکز بهداشت سپیدان در هفته ملی بدون دخانیات اقدام به برپایی نمایشگاهی در پارک سلامت شهرستان  نمود .

وی افزود : به منظور آگاه سازی مردم و به خصوص جوانان در این نمایشگاه کلیپ های هشداردهنده و آموزنده، پوستر درخصوص مصرف دخانیات بخصوص قلیان پخش گردید .

عباسی، با بیان اینکه مصرف بی‌رویه محصولات دخانی به ویژه قلیان در جوانان، نوجوانان، زنان و در برخی از محافل خانوادگی بزرگترین دغدغه متولیان سلامت در این زمینه را فراهم می سازد خاطر نشان کرد: میزان مواجهه با دود در هر وعده مصرف قلیان معادل استعمال 100-80 نخ سیگار اعلام شده است. آلودگی تنباکوهای معطر به ترکیبات سرطان زای قطعی همچون بنزن، فلزات سنگین وهمچنین آلوده شدن آنها در زمان آماده سازی، به برخی از مواد روانگردان این دغدغه را دو چندان ساخته است.

وی اظهار داشت :یکی از باورهای غلطی که درباره قلیان وجود دارد، در مورد تنباکوهای معطر استفاده شده در قلیان است که عده ای آن را کم ضرر و بی ضرر می دانند درحالی که باید توجه داشته باشیم که این تنباکوها به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در ترکیب آنها، اگر بیشتر از تنباکوهای سنتی ضرر نداشته باشند، کم ضرر تر نیستند.

این کارشناس مسئول همچنین با اشاره به استفاده از مواد روان گردان در برخی از تنباکوها گفت: بسیاری از مرم از این موارد آگاهی ندارند و با ناگاهی خود همچنان قلیان را به جمع خانوادگی خود می برند.

وی یادآور شد: باورهای غلط در مورد مخزن آب قلیان هم وجود دارد و عده ای بر این باورند که این آب دود حاصل از قلیان را تصفیه می کند در حالی که این آب هیچ نقشی در تصفیه دود ندارد و تنها آن را خنک می کند.

عباسی گفت: هر وعده مصرف قلیان ۵۰ تا ۱۰۰ برابر سیگار به افراد آسیب می زند و متاسفانه باورهای غلط در مورد آن موجب شده تا خانواده ها نسبت به آن بی تفاوت باشند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد تا بسته بندی توتون، تنباکو و سیگار، از حالت رنگی و جذاب به شکل ساده و آنچه در قانون آمده درآید تا جذابیت آن برای مصرف کننده کم شود.

از این رو مقرر شده فعالیت ها و اقدامات روز جهانی و هفته ملی بدون دخانیات در سال جاری بر موضوع قلیان، عوارض ناشی از مصرف و راهکارهای کنترل و کاهش این محصول متمرکز شود.

نظرات بینندگان