کد خبر: ۸۸۷۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۳ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵

افت 13‌درصدی تجارت‌خارجی پس از برجام+نمودار

آمارهای گمرک نشان می‌دهد رونق صادرات و واردات کشور در سال گذشته به علت رکود اقتصادی با افت روبرو شده بود، با اجرای برجام، محقق نشده است.
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، با اجرایی شدن برجام از دی‌ماه سال گذشته، با توجه به تبلیغات دولتی‌ها درباره لغو تحریم‌ها و عادی شدن روابط اقتصادی و تجاری ایران با دنیا، انتظار می‌رفت روند صادرات و واردات کشور که در سال گذشته به علت رکود اقتصادی و مشکلات تحریم‌ها با افت بی‌سابقه روبرو شده بود، مجددا رونق بگیرد.

اما با انتشار آمار گمرک از حجم تجارت خارجی کشور در 2 ماهه نخست امسال، مشخص شد برجام تاکنون نتوانسته رکود حاکم بر صادرات و واردات کشور را رفع کند.

بر اساس گزارش گمرک، در 2 ماهه نخست امسال، 6 ميليارد و 859 ميليون دلار کالای غیرنفتی از طريق گمركات اجرايي به خارج از كشور صادر شد كه در مقايسه با دو ماهه اول سال گذشته بیش از 14 درصد كاهش یافته است.

براساس اين گزارش، در همين مدت 5 ميليارد و 497 ميليون دلار کالا وارد كشور شد كه 13.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته كاهش داشته است.

در مجموع، ارزش مبادلات تجاری کشور در دو ماهه امسال به 12.3 میلیارد دلار رسیده که 13 درصد (900 میلیون دلار) نسبت به سال گذشته کاهش نشان می‌دهد. ارزش مبادلات تجاری کشور در دو ماهه اول سال گذشته 14.2 میلیارد دلار بود.

مبادلات تجاری کشور در دو ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال 93 نیز کاهش 3 میلیارد دلاری نشان می‌دهد.

آمارهای فوق نشان می‌دهد با گذشت 4 ماه از اجرای برجام، همچنان مشکلات و گره‌های مبادلات تجاری بر سر راه تجار ایران قرار دارد.

افت 13 درصدی تجارت خارجی کشور پس از برجام +نمودار
نظرات بینندگان