کد خبر: ۸۸۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۹ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵

راه‌اندازی موزه در جهرم، وعده‌ای که عملی نمی‌شود

راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی یکی از راه‌های معرفی فرهنگ کهن جهرم است که نشان‌دهنده هویت تاریخی مردم این منطقه بوده و در معرفی فرهنگ و رسوم شهرستان به مردم به ویژه نسل‌های آینده اهمیت بسزایی دارد.
به گزارش شیرازه به نقل از پسین جهرم، به روایت مورخان، بنای شهرستان جهرم به سده سوم پیش از میلاد مسیح می‌رسد که این پیشینه تاریخی و درخشان ضرورت ایجاد یک موزه در معرفی فرهنگ مردم، اقلیم، آداب، رسوم، ظرفیت و توانمندی این خطه از ایران زمین را ملموس‌تر کرده است.

دین مبین اسلام همواره به توجه به پیشینیان و عبرت‌گیری از زندگی آنان تاکید داشته و در این راستا توجه به مسئله میراث فرهنگی سبب می‌شود مردم نسبت به گذشته خود آگاه و آینده و گذشته را به هم متصل کنند.

میراث فرهنگی خط سیر حرکت یک ملت در طول تاریخ است و باید آن را به عنوان عامل هویت‌بخش به نسل‌های آینده منتقل کرد.

راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی یکی از راه‌های معرفی فرهنگ کهن جهرم است که نشان‌دهنده هویت تاریخی مردم این منطقه بوده و در معرفی فرهنگ و رسوم شهرستان به مردم به ویژه نسل‌های آینده اهمیت بسزایی دارد.

همچنین تاریخ این شهرستان در سال‌های متمادی شاهد فراز و نشیب‌های بسیار بوده است و حضور مردم در صحنه‌های مختلف نشان از وطن دوستی و وابستگی خود به این آب و خاک دارد. رشادت‌های مردم شهرستان جهرم در دوران انقلاب و دفاع مقدس با تقدیم هزاران شهید، جانباز و رزمنده نقطه درخشان و برجسته این شهرستان است که در این راستا می‌طلبد برای جاودانه کردن این رشادت‌ها و به‌منظور ارتباط میان نسل‌های جدید با نسل گذشته، موزه انقلاب و دفاع مقدس در جهرم راه‌اندازی شود.

موزه‌ها و میراث فرهنگی نقش مهمی در آگاهی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در یک جامعه ایفا می‌کنند و این موضوع در بین کودکان و نوجوانان اهمیت بسزایی دارد. باید به خاطر داشت که موزه فقط جایی برای پر کردن اوقات فراغت نیست و می‌تواند در زمینه‌های آموزشی، تربیتی، فرهنگی،‌ اجتماعی و حتی اقتصادی نقش ویژه‌ای داشته باشد، چرا که افسانه‌ها، ادبیات، اشیا موزه‌ای، فضاها و بناهای تاریخی همه می‌توانند به ابزاری بدل شوند که از طریق آموزش‌های غیرمستقیم تأثیر بسزایی بر ذهن کودکان داشته باشند.

در این راستا می‌طلبد با همت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در زمینه راه‌اندازی موزه سیار اقدام شود.

با توجه به ورود آموزش و پرورش جهرم به راه‌اندازی و ایجاد موزه مردم‌شناسی، همچنین با ارتقا میراث فرهنگی شهرستان لازم است متولیان امر با همت و تلاش خود زمینه ایجاد هر چه سریع‌تر موزه که نیاز شهرستانی با پیشینه هزاران ساله است را فراهم کنند.

نظرات بینندگان