کد خبر: ۸۸۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
عضو شورای انقلاب فرهنگی مطرح کرد:

عمل به سیاست‌های جمعیتی با توجه به شرایط بومی/ ترسیم این سیاست‌ با نگاه به آینده

اسحاقی گفت: چالش‌های جمعیتی، فرهنگی اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی از مهم‌ترین مسائل و چالش‌های کاهش نرخ باروری است.

به گزارش شیرازه، محمد اسحاقی در همایش ملی تبیین سیاستهای جمعیتی در شیراز گفت: شاخص های جمعیتی، یکی از شاخص های مهم در حوزه خانواده، به شمار می رود که مربوط به نرخ ازدواج، فرزندآوری، روابط بین اعضای خانواده با همدیگر، گسترده و هسته ای بودن خانواده است و سیاست های آن، ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را در بر می گیرد.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور افزود: در حوزه سیاست های جمعیتی، با توجه به سیاست های کنترل موالید از سال 68، بر اساس فضا و شرایط آن زمان و بررسی نشدن این سیاست ها، منجر به ایجاد کاهش نرخ باروری بیش از حد شده است و همه کشورهایی که نرخ باروری آنها از حد 2.1 پایین تر باشد، نسبت به اصلاح سیاست های خود، اقدام می کنند.

وی شاخص های جمعیتی را مربوط به حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، بهداشت، آموزش، درمان، جغرافیایی و مهاجرت ها، عنوان کرد.

اسحاقی ادامه داد: سیاست های جامع، نیاز به تدوین برنامه عمل متناسب با استان، شهرستان ها، مناطق مرکز و پیرامون دارد و باید بتوانیم شاخص ها را در طول سال های برنامه توسعه ششم و هفتم، بهبود بخشیم.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، اضافه کرد: سیاست های جمعیتی نگاه به آینده دارد، به گونه ای که در ابعاد فردی، خانوادگی و جمعی، باید نرخ باروری و رشد جمعیت، متناسب و با توجه به کیفیت برنامه ریزی شود و فعالان این عرصه، برای آگاهی بخشی، باید این سیاست ها را تبیین و زمان اجرای بهتر آن را، تضمین کنند.

وی مهم ترین عامل افزایش نرخ باروری را آگاهی بخشی، افزایش اطلاعات، آگاهی زوج های جوان نسبت به خطرهای دیر فرزند آوردن، بهداشت و سلامت، عنوان کرد و گفت: این امر لازم است به عنوان یک شاخص مهم، در دستور کار دستگاه ها و سازمان ها، قرار بگیرد.

اسحاقی افزود: در این سه دهه، شاخص امید به زندگی، یکی از شاخص های مهم انسانی، به شمار می رود که این نشان دهنده کار کردن درست و صحیح نظام بهداشت و سلامت کشور است.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور ادامه داد: تسط بر جهان، از اهداف نظام سلطه در جنگ نرم و تهاجم فرهنگی است که به وسیله تسلط فرهنگی و هنری، تسلط سیاسی و نظامی، صورت می گیرد.

وی عرصه خانواده، مولفه های فردی، نوع و روش تغذیه، بازی های رایانه ای خارجی، نوع معماری، چیدمان های شهری، سرگرمی ها، ماهواره و اینترنت، لباس، نوع لوازم تحریر و نوشت افزار را، از اهداف و برنامه های غرب در راستای سلطه در جهان و ایران، عنوان کرد.

اسحاقی با اشاره به نقشه مهندسی، نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش به عنوان سه سند مهم، افزود: چالش های جمعیتی، فرهنگی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی امنیتی، از مهم ترین مسایل و چالش های کاهش نرخ باروری است.

معاون برنامه ریزی و هماهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور، هدف سیاست های جمعیتی را حفظ تعادل پویای ساختار کلی جمعیت، پیشگیری از کاهش نرخ باروری کل، ارتقای نرخ باروری تا بالاتر از حد جانشینی، برشمرد و یادآور شد: نیروی انسانی، دانش و فن آوری، مواد اولیه، انرژی، بازار مصرف و سرمایه ملی، از عوامل رسیدن به اقتصاد شکوفا و برتر است.

اسحاقی گفت: ما یکی از استثنایی ترین کشورهای جهان هستیم، که همه عوامل اصلی برای دستیابی به یک اقتصاد پیشرو را داریم، پس برای رسیدن به اقتصادی شکوفا، باید تلاش کنیم.

نظرات بینندگان