کد خبر: ۸۸۷۸۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
در جلسه این هفته شورای شهر شیراز چه گذشت؟

اخذ عوارض خدمات شهری از اتباع خارجی/ پیشنهاد مساعدت غیر نقدی به ستاد ارتحال امام

درطرح تفاهم‌نامه همکاری مشترک شورا و دانشگاه شیراز، همکاری طرفین در جهت توسعه شهر شیراز با استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه شیراز است.

به گزارش شیرازه در یکصد و شصتمین جلسه عادی شورای شهر؛ حسابرسی عملیات مالی اختصاصی شورای اسلامی شهر شیراز و نحوه هزینه کرد و تفریق بودجه شورا در سال‌های 90 تا 94 به تصویب رسید.

نحوه حسابرسی بدین صورت است که؛ سازمان یا موسسه‌ای که در مناقصه برنده می‌شود علاوه بر شهرداری شیراز، حسابرسی شورای شهر را نیز انجام می‌دهد.

پیشنهاد مساعدت غیر نقدی به ستاد ارتحال امام

پیشنهاد مساعدت غیر نقدی به ستاد ارتحال امام برای اعزام علاقه‌مندان به حضور در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی (ره) مصوب شد و ستاد ارتحال امام بایستی گزارش شفاهی و مکتوب عملکرد سال گذشته و امسال را به صحن شورای شهر ارائه کند.

بررسی تفاهم نامه همکاری مشترک شورای اسلامی شهر شیراز و دانشگاه شیراز

از دیگر موضوعات مطرح شده در شورای شهر شیراز؛ بررسی تفاهم نامه همکاری مشترک شورای اسلامی شهر شیراز و دانشگاه شیراز بود که به تصویب نرسید.

دراین طرح؛ همکاری طرفین در جهت توسعه شهر شیراز با استفاده از ظرفیت علمی دانشگاه شیراز بود که به گفته تذروی بار مالی برای شورای شهر نداشت و دانشگاه موظف بود؛ برای کمک به مرکز پژوهش‌های شورا، مباحث آموزشی و مطالعات شهری در موضوعاتی مثل؛ حقوق شهروندی و فرهنگ سازی شهری، حمل و نقل و ترافیک، گردشگری و پدافند غیر عامل و دیگر موضوعات را انجام دهد و کرسی‌های نقد برنامه‌های شورا و شهرداری شیراز به همراه همایش‌های مرتبط و مورد نیاز را برگزار و علاوه بر راه اندازی رشته‌های مرتبط با مباحث شهری و تدوین کتب و نشریات، مشاوران خلاق را معرفی و فرصتی برای مدیر پروری فراهم شود و درمقابل شورای شهر موظف می‌شد که؛ زیر ساخت و بسترهای لازم برای جذب دانشجوی خارجی و گردشگر علمی، زمین و ساختمان‌های مورد نیاز دانشگاه شیراز را تأمین کند.

هاجری به عنوان مخالف این طرح اظهار داشت: پیش از این چندین قرارداد چند صد میلیونی برای امور حمل و نقل و ترافیک شهری، گردشگری با دانشگاه منعقد شده اما نتیجه‌ای که به نفع شهر باشد حاصل نشده است و خود شورای شهر و شهرداری شیراز کارشناسان توانمندی دارد و این طرح به نوعی پشت کردن به متخصصان و کارشناسان و موازی کاری است.

این نظر عضو شورای شهر و انتقاد به عملی نشدن طرح‌ها؛ به شهرداری شیراز به عنوان مجری بر می‌گردد نه دانشگاه که عموماً کار پژوهشی خوبی هم انجام می‌دهد. متاسفانه اعضای شورای شهر به جای مطالبه و گلایه از شهرداری شیراز از دانشگاه ابراز نارضایتی می‌کند.

راستگو نیز مخالف این طرح بود و بیان کرد که فراهم کردن زیرساخت و زمین و ساختمان مورد نیاز دانشگاه برعهده شورا نیست و این کار خلاف قانون و دخالت در کار شهرداری است.

اخذ عوارض خدمات شهری از اتباع خارجی

درادامه موضوع اخذ عوارض خدمات شهری از اتباع خارجی نیز مطرح شد که به تصویب رسید.

طبق این مصوبه؛ مهاجران افغانستانی که به صورت قانونی در شیراز سکونت دارند بایستی عوارض خدمات شهری را پرداخت کنند که 50 درصد آن سهم شهرداری شیراز و 50 درصد سهم دفتر اتباع می‌باشد و جانبازان و ایثارگران افغانستانی حاضر در هشت سال دفاع مقدس، رزمندگان لشکر فاطمیون که بیش از سه ماه در سوریه حضور داشتند، زنان سرپرست خانوار اتباع و خانواده‌های فقیری که 5 فرزند زیر 18 سال دارند؛ از پرداخت عوارض معاف می‌شوند. یکی از بندهای این مصوبه، معافیت مالی برای مردان افغانستانی ازدواج کرده با زنان ایرانی بود که رأی نیاورد.

طرح این موضوع درصحن علنی شورای شهر با حواشی نیز همراه بود و اظهار نظرهای برخی از اعضا از جمله مختاری را برانگیخت.

این عضو شورای شعر معتقد بود؛ بخشودگی عوارض نباید شامل اتباع افغانه بشود و وقتی که درشهر شیراز مناطق محروم و حاشیه نشین نیاز به کمک دارند؛ این مصوبه موجب تشویق دیگر افاغنه به حضور در شیراز می‌شود.اگر چه توجه به برقراری عدالت اجتماعی در شهر امری لازم و حق تمام شهروندان است اما ربط دادن این موضوع به بخشودگی عوارض برخی اتباع بیگانه آنهم با شرایط خاص، غیر منطقی به نظر می‌رسد که متاسفانه با لحن تمسخر آمیز ایشان هم همراه بود.

نگاه غیر واقع بینانه و صرفاً تهدید محور به تمامی مهاجران افغانستانی و دزد و خلاف کار دیدن آنها بدون توجه به اینکه اقلیتی هنجار شکن هستند که باید برخورد قانونی شود و دیگران به عنوان برادر دینی ما به ایران پناه آورده‌اند و سخت کوش و حامی کشورمان هستند، خلاف منش امام و رهبری است که حمایت از مستضعفین و تکریم مردم افغانستان را ضروری می‌دانند، مردمی که گاهی طعنه کذب حقوق‌های چند میلیونی را می‌شنوند اما جوانانشان با ابراز ارادت به رهبری معظم یکی از اهداف خود برای حضور درسوریه؛ دور کردن دشمن از مرزهای ایران می‌دانند.

نظرات بینندگان