کد خبر: ۸۸۸۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۱۱ خرداد ۱۳۹۵
در دومین پاتوق مطالبه گری فعالان دانشجویی مرودشت چه گذشت؛

سیاست‌های پنهانی و هزینه‌های بی‌دلیل شورای شهر با چه هدفی بوده است؟

مهیار قیصری و اسماعیل استواری دو عضو شورای اسلامی شهر مرودشت در دومین پاتوق مطالبه گری سال 95 حاضر و به سوالات دانشجویان در خصوص آسفالت های سیاسی، بنرهای تقدیر از نماینده، استخدام برادر زن عضو شورا در شهرداری و ادامه فعالیت برخی از کارگران شهرداری پس از اخراج پاسخ دادند.

به گزارش شیرازه به نقل از مرودشت نا، مهیار قیصری و اسماعیل استواری میهمانان دومین پاتوق مطالبه گری فعالان دانشجویی مرودشت در سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" بودند.

مهیار قیصری عضو شورای اسلامی شهر مرودشت، در پاسخ به یکی از دانشجویان در خصوص اقتصاد مقاومتی به نسبت های بودجه اشاره و بیان داشت: با توجه به اینکه بودجه 94 تصویب و بیست درصد متمم به آن اضافه شد تصمیم گرفتیم در بودجه 95، 60 درصد را به کارهای عمرانی و تنها 40 درصد را به کارهای اداری اختصاص دهیم و تلاش می کنیم درآمد شهرداری را هر چه بیشتر در زمینه کارهای عمرانی صرف کنیم.

اسماعیل استواری عضو شورای اسلامی شهر مرودشت در خصوص حق الجلسه اعضای شورای شهر گفت: شورا چیزی به اسم حقوق ندارد و اعضای شورا حق الجلسه می گیرند و به ازای هر ساعت جلسه یک شصتم حقوق شهردار دریافت می کنند و هر ماه حداکثر ساعت جلسات 50 ساعت می باشد. در شرایط فعلی حقوق ثابت شهردار بین سه میلیون تا سه میلیون و دویست هزار تومان می باشد و بر اساس کارهای عمرانی و مزایا به شش میلیون تا هفت میلیون تومان نیز می رسد اما حق الجلسه ما بر اساس حقوق ثابت شهردار محاسبه می شود.

استواری به میزان حق الجلساتش در شورای چهارم اشاره و اظهار داشت: از اول شورا تاکنون حداقل حق الجلسه من هشتصد هزارتومان در ماه بوده و بالاترین حق الجلسه من هم حدود دو میلیون دویست هزار تومان بوده است و از زمانی که سیدمنصور جعفری شهردار مرودشت شد به دو میلیون و دویست هزارتومان افزایش یافت.

وی در خصوص اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: از سال 1386 مقام معظم رهبری در خصوص مسائل اقتصادی و اقتصاد مقاومتی سخنانی بیان کردند و نظرشان کمتر در خصوص مسائل مالی بود و منظورشان برنامه ریزی مالی بود و هدف کم کردن هزینه ها نبود بلکه بهینه سازی هزینه ها بود و اینکه به خودکفایی و بهینه کردن اقتصادی برسیم وبا توجه به اقداماتی که باید انجام می شد و نشد، مقام معظم رهبری عملا وارد شدند و سال جدید را "اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل" معرفی کردند و من نیز اعتراف می کنم در بعضی از حوزه های شهرداری در همین ابتدای سال ضعیف عمل کردیم اما در مسائل عمرانی سعی کردیم به سمت بهینه کردن هزینه ها و حرکت شهرداری به سمت خودکفایی و درآمد پایدار برویم.

سیاست‌های پنهانی و هزینه‌های بی‌دلیل شورای شهر با چه هدفی بوده است؟.

یکی از دانشجویان به حرف های ضد و نقیض اعضای شورای شهر سوم، شورای چهارم و شهردار سابق مرودشت در خصوص آسفالت کوشک اشاره کرد و مهیار قیصری در این خصوص گفت: در دو هفته پیش در جلسه ای مصوب شد که خدماتی به روستاهای کوشک، باقرآباد و رشمیجان از طریق شهرداری بدهیم و واقعیت این است که گود زباله شهر در این روستاها خصوصا در نزدیکی باقرآباد و رشمیجان قرار گرفته و مشکلاتی برای آنها ایجاد کرده است و جدای از اینکه آسفالت کوشک در دوره احمدی به چه شکلی و چگونه انجام شد ضرورت دارد ما به این روستاها کمک نماییم و قبلا هم اقداماتی انجام شده بود و نامه ای وجود داشت که طبق مضمون آن باید در حد 40 پنجاه میلیون به روستاهای باقرآباد و رشمیجان مساعدت عمرانی می شد و ظاهرا قبلا رشمیجان هم مقداری کار انجام شده بود و در خصوص آسفالت کوشک، کار شهردار سابق عجولانه و بدون هماهنگی بود ولی در حال حاضر ما هم به این نتیجه رسیده ایم که در این روستاها باید خدماتی ارائه شود و مخالف این کار نیستیم و شاید در نحوه اجرا مشکل باشد. بحث دیگر شیوع بیماری سالک است و واقعیت این است که در این خصوص شهر ما جزء شهرهای پر خطر است و روستاهای اطراف هم این مشکل را تشدید می کنند و لازم است ما مقداری با این روستاها همکاری کنیم تا این مشکل اساسی در شهر از بین برود.

استواری: داریوش احمدی مدارک آسفالت کوشک را ارائه نکرد، من می توانم آنها را بگیرم و ارائه کنم

استواری در خصوص آسفالت کوشک اظهار داشت: با توجه به روابط نزدیکی که با داریوش احمدی داشتم و دارم، یادم هست همان زمان هم احمدی یک سری اسناد و مدارک داشتند که با توجه به اینکه این روزها احمدی مرودشت هست می توانم آن ها را بگیرم و به شما ارائه کنم و دقیقا حضور ذهن ندارم ولی در قالب مصوبه یا نامه ای که از طرف ریاست شورا یا شورای وقت به شهردار زده شده بود و مضمون آن ارائه خدمات به روستاهای کوشک، رشمیجان، باقرآباد، کناره و حتی گشک بود و بر اساس 75 میلیون تومانی که از کوره داران گرفته شده بود و 30 میلیون تومان اضافی که گرفته شده بود و اسناد و مدارک همه هم موجود است، آسفالت انجام گرفت و طبق قانون شهردار می تواند خدماتی به این روستاها بدهد و درهمین شورای چهارم هم بر اساس مصوبات شورا خدماتی به روستای رشمیجان داده شد و اگراشتباه نکنم در مقطعی شورای چهارم به روستای خیرآباد هم کمک عمرانی کرد و طبق ماده 99 قانون شهرداری ها شهردار می تواند با مصوبه شورای شهر به خارج از محدوده شهر خدماتی بدهد البته اگر شورا مصوب نماید. در بحث آسفالت روستای کوشک دکتر احمدی مدارک را ارائه نکرد و من می توانم مدارک را بگیرم و ارائه کنم.

مهیار قیصری در خصوص اینکه چرا مسئله آسفالت کوشک در رسانه ها خبر ساز شد، گفت: در آن مقطع زمانی شهردار خود تصمیم گرفت و این کار را انجام داد و مسئولیت کار با خودش بود و شورا با یک کار انجام شده روبرو شد و ما نمی خواستیم وارد این چالش ها و جنجال ها بشویم اما مسائل جانبی به روزنامه ها کشیده شد و شاید نتوانستیم در این موضوع قضیه را رهبری و مدیریت کنیم و ای کاش این کار نشده بود هرچند ما با اصل کار مخالف نیستیم.

استواری نیز اذعان داشت: در آن مقطع زمانی شورای شهر مرودشت به شدت سیاسی شده بود و هر کاری که انجام می گرفت جلوه سیاسی به خود می گرفت و به نظر من کشیده شدن مسئله آسفالت کوشک به رسانه ها در آن مقطع یک امر طبیعی بود و ما در آن مقطع بد عمل کردیم و این باعث شد مدیریت لازم چه از طرف داریوش احمدی و چه از نظر شورا صورت نگیرد و قضیه به مطبوعات کشیده شد.

قیصری در خصوص تیم عشایرها و تیم تاجیک ها در شورای اسلامی شهر مرودشت اظهار داشت: همه ما شهروند هستیم و تلاش ما این است که این بحث ها در شورا مطرح نشود و اصلا بحث تاجیک و عشایر در میان نیست و اگر بحث تاجیک و عشایر بود اسماعیل استواری در تیم آن طرف بود و من هم در تیم این طرف و هر دو هم عشایر هستیم و اختلافلات قومی و قبیله ای نبود و بیشتر دسته بندی های سیاسی بود.

استواری در این خصوص اظهار داشت: یک سری مسائل بیرون مطرح می کنیم که اصلا خوب نیست و به نظرم دیگر زمان مطرح کردن تیم عشایر و تیم تاجیک گذشته است چرا که ما از کل مردم رای گرفتیم. متاسفانه زمانی که این مجموعه شکل بگیرد هر کس تلاش می کند به نحوی خود را از همه بهتر نشان دهد و من هم بارها در نقاطی از شهر در خصوص تیم تاجیک ها و تیم عشایرها شنیدم و آخرین بار هم دیشب شنیدم و مرا به خاطر حضور در تیم تاجیک ها مواخذه کردند و من در پاسخ گفتم کدام بچه عشایر نزد من آمده که کارش انجام نشده است. این مسائل وجود دارد و ما متاسف هستیم.

یکی از دانشجویان در خصوص اختیارات شهردار در پروژه های عمرانی خصوصا آسفالت کوشک پرسید و قیصری در این خصوص بیان داشت: ما بودجه را مصوب می کنیم اما واقعیت این است که شهردار باید قدرت اجرایی داشته باشد و خودش بتواند مدیریت کند و اینکه ما برنامه روزانه و هفتگی به شهردار بدهیم خیلی درست نیست و محدود کردن شهرداری و دخالت بیجا در امور شهرداری زیبنده نیست و ما شهردار را انتخاب می کنیم که با قدرت، مدیریت و توان خودش شهر را مدیریت کند و ما باید دست شهردار را باز بگذاریم اما شهرداری را انتخاب کنیم که خودش توانایی انجام کار را داشته باشد و ما باید بیشتر به سمت تصمیم سازی حرکت کنیم و اگر قرار باشد در امور اجرایی شهردار دخالت کنیم شورای خوبی نخواهیم بود و خودمان هم دچار روزمرگی می شویم. من نظرم این است که شهردار در اولویت بندی کارها آزاد باشد. ما باید در سطح کلان اقدام کنیم و بحث اصلی ما آسفالت معابر بود و اجازه دادیم شهردار در نهایت توانش شهر را آسفالت کند و صبح یک روز جمعه من به سمت سیوند می رفتم و مشاهده کردم غلطک های شهرداری در حال حرکت در آن مسیر هستند و به محمدرضا زارع سرپرست شهرداری زنگ زدم و متوجه شدم قرار است کوچه تالار بزرگمهر را آسفالت کنند و من از وی خواستم ابتدا مصوبه شورا را بگیرد تا ماجرای آسفالت کوشک تکرار نشود.

سیاست‌های پنهانی و هزینه‌های بی‌دلیل شورای شهر با چه هدفی بوده است؟.

استواری: اختیارات داریوش احمدی از روی دویست میلیون تومان به روزی ده میلیون تومان رسیده بود

استواری در این خصوص ابراز داشت: تفاوت سلیقه ها در همه جا وجود دارد و کار زمانی سخت می شود که تفاوت سلیقه ها به تفاوت دیدگاه تبدیل شود و در شورای شهر هم چنین مسئله ای واقعا وجود داشت ضمن اینکه در بحث آسفالت کوشک،تعدادی از بچه های شورا (البته غیر از بنده) در آن مقطع سکوت کردند و واقعیت را نگفتند و چهار یا پنج عضو شورا در جریان آسفالت کوشک قرار داشتند و در خاطرم هست در جلسه ای که برای آسفالت کوشک تشکیل شد، چه کسانی جلسه را ترک کردند و چه کسانی در جلسه حاضر نشدند و این وسط شاید احمدی هم اشتباهاتی داشت اما فکر می کنم احمدی را رها کردند و کار به اینجا کشید و سوالاتی در ذهن مردم باقی ماند. من یک هفته قبل هم مشاهده کردم یک مکانی بدون نوبت آسفالت میشود و متاسفانه برخی به این قضایا دامن می زنند و خوب نیست. از طرفی هم نمی توان شهردار را هم محدود کرد چرا که اگر دست شهردار باز نباشد شهردار نمی تواند کار کند و در آن زمان در یک مقطعی اختیارات داریوش احمدی از روزی دویست میلیون تومان به روزی ده میلیون تومان رسیده بود و اگر نمی خواست آزاد کار کند، کاری صورت نمی گرفت و گاهی اوقات برخی مصوبه های ما را شهردار نمی تواند انجام دهد مثلا ما مصوب می کنیم کل کوچه پس کوچه های طالقانی باید آسفالت شود و دو روز بعد خود ما شهردار را بازخواست می کنیم چرا آسفالت کردی؟ چرا تک لبه کار گذاشتی؟ من متاسفم که به عنوان عضو شورای شهر دومین شهر استان را جع به آسفالت و تک لبه صحبت می کنم اما دلیل این است زمانی که کار می شود پاسخ خواهی مردم بیشتر می شود.

استواری در پاسخ به یکی از دانشجویان در خصوص تاخیر در انتخاب شهردار بیان داشت: با سایت مرودشت نا در این خصوص مصاحبه ای کردم و در روزنامه انتهای زاگرس هم موجود است و چند بار در جلسه به ریاست شورا و اعضای شورا گفتم فرصت شش ماهه در حال اتمام است، برای انتخاب شهردار اقدام کنید و وارد عمل شوید و متاسفانه انجام نشد تا جایی که مدیرکل دفتر فنی و امور شهری استانداری در مرداد ماه نامه ای به شورا ارسال کرده بود و پس از اینکه هیچ اقدامی انجام نشد، ما را خواست و جالب اینجا بود که مدیرکل گفت چند بار نامه زدم چرا اقدامی انجام ندادید و ما اصلا اطلاع نداشتیم و بحث انتخاب شهردار در جلسه مطرح نمی شد و کار به روز آخر رسید و بعد از آن هم دوست عزیزی آمد و مصاحبه کرد که با مردم منصفانه باشید و یک رنگ و... .

قیصری: شهرداری مرودشت در برابر سایر شهرداری های استان که در سطح پایین تری هستند، عوارض زیادی دریافت نمی کند

یکی از دانشجویان از دو عضو شورای شهر خواست که خدمات شهرداری را در قبال هزینه های گزافی که از مردم تحت عنوان عوارض گرفته می شود برشمرند و مهیار قیصری در این خصوص گفت: ما در این خصوص مرودشت و شیراز را مقایسه کردیم و در خصوص سایر شهرهای دیگر استان هم یک مقایسه اجمالی انجام شد و مشاهده کردیم از نظر دریافت عوارض و مبالغی که بابت پروانه ساخت اخذ می شود یک تفاوت های فاحشی بین مرودشت و شیراز است و مشکلات و ساختار شهری قابل قیاس نیست و از لحاظ کارشناسی هم که مقاییسه می کردیم، مشاهده می کردیم که در خیلی از مناطق مرودشت مجوزهایی صادر می شود که از نظر ارزش خصوصا از لحاظ تجاری با مکان های خوب شیراز برابری می کند و مثلا یک نفر یک مجوز برای ساختمان مسکونی تجاری یا یک مجتمع تجاری در خیابان اصلی شهر می گرفت و حداکثر عوارضی که پرداخت می کرد یک میلیارد و شیراز برای همین مجوز با همین وضعیت چیزی حدود پانزده تا بیست میلیارد پول پرداخت می کرد و بعد از نظر ارزش ریالی موقعیت ملک در مرودشت با مکان های خوب شیراز برابری می کرد و اقداماتی در این خصوص انجام دادیم اما باید دقت می کردیم که همزمان نشود اما هم قیمت منطقه بندی را افزایش دادیم و هم طرح تفصیلی مصوب شد و حداکثر تراکم صددرصد شد ضریب پی هم افزایش یافت که این افزایش ها خیلی ناگهانی بود و بعد به این نتیجه رسیدیم که این سیاست در شهر مرودشت پاسخگو نیست و تغییراتی در آن اعمال کردیم اما در مجموع شهرداری مرودشت نسبت به خیلی از شهرداری های استان که در سطح پایین تری از ما هستند عوارض زیادی دریافت نمی کند و این تفکر که شهرداری پول گزاف می گیرد صحیح نیست و شهرداری خودگردان است و همه کارهای عمرانی که در شهر انجام می شود، همه با کمک شهرداری است.

استواری در این خصوص ابراز داشت: عوارض دو دسته است ملی و محلی. ما در عوارض ملی دخل و تصرفی نداریم و عوارض محلی دست ماست و از ابتدای سال 94 که متاسفانه عوارض گران شد چند عامل دست به دست هم داد و اولین عامل طرح تفصیلی شهر مرودشت بود

استواری افزود: قبلا اگر زمینی داشتید شما می توانستید 60 درصد و با اجازه شهردار تا 80 درصد را بسازید اما با توجه به طرح تفصیلی به 50 درصد رسید و این مازاد تراکم باعث شد که به عوارض افزوده شود و مورد دوم تغییر پی بود که نرخ منطقه بندی است و اداره دارایی آن را تغییر داد و مورد سوم این بود که چندین سال عوارض تغییر نکرده بود و این ها باعث شد که یک دفعه یک عوارض مازاد صددرصد داشته باشیم و متاسفانه عوارض بیش از اندازه زیاد شد اما در سال 95 یک کم آن را تعدیل کردیم.

استواری تصریح کرد: زمانی که ما می خواستیم وارد شورا شویم واقعا یک سری مسائل و ایده هایی در ذهنمان بود می گفتیم پس از ورود به شورا در یک فضای منطقی این ایده ها را مطرح می کنیم و چندین بار من در ساختمان شورا گفتم همانند شهر شیراز، ما می توانیم عوارض را به صورت تصاعدی افزایش دهیم و به مردم اعلام کنیم که هر کس در سه ماهه اول سال عوارض پرداخت کند 50 درصد 60 یا 70 درصد تخفیف عوارض دریافت می کند و سه ماهه دوم سال 40 درصد و سه ماهه سوم سال ... و زمانی که وارد محیط شورا می شویم چیزهایی می بینیم که واقعا متاثر می شویم و شاید بقیه خوب هستند و اشکال از من باشد و این به ما بر می گردد که هم می توانیم به عنوان شهروند باشیم و هم به عنوان مسئول و زمانی که بعنوان شهروند قرار است فردی را انتخاب کنیم باید تلاش کنیم دقیق تر رای دهیم و افرادی را انتخاب کنیم که در محیط منطق عمل کنند تا دچار روزمرگی نشوند. ما هم اطلاع داریم مرودشت پارکینگ و فضای سبز ندارد و این ها حتی به ذهن ما هم میرسد یا مسائل مرتبط با تخت جمشید و مرتبط با پسماند اما متاسفانه برخی مواقع شرایط قومی و قبیله ای که ما بر اساس همان شرایط از مردم رای می گیریم، داخل شورای شهر گریبانگیر ما می شود و ما اخیرا در مورد آموزش پرورش یک مصوبه داشتیم و در یک جلسه ای دیشب چند نفر به من اعلام کردند چرا با این مصوبه مخالفت کردید و نباید مخالفت می کردیدو این در حالی است که مخالفت من به نفع مردم و به نفع شهر است و این طور می اندیشند که من با این کار خودم را در برابر چهار هزار نفر فرهنگی قرار دادم و اینها خوب نیست.

قیصری نیز ابراز داشت: وقتی ما کاندیدا می شویم برای خودمان اهدافی داریم و هر صد نفر که برای شورای شهر کاندیدا شده بودند قطعا اهدافی داشتند اما وقتی می آییم وارد مجموعه شورا می شویم، مشاهده می کنیم محیط و شرایط ایجاب نمی کند همه اهدافی را که داشتیم انجام دهیم و واقع کار سخت است و من در بحث طرح تفصیلی و بحث بلوار امام علی حرف های زیادی برای گفتن داشتم و در این بلوار هیچ اقدامی نتوانستیم انجام دهیم و واقعا تفکراتی که در ذهن مان بود ایجاد نشد و من به نوعی بیخیال شدم و خوشبختانه طرح تفضیلی تصویب شد و الان اساسی ترین معضل مرودشت رینگ شرقی و غربی شهر است و من خودم دغدغه این کار را داشتم و جزء اهدافم هم بود ولی بعد از سه سال است که ما استارت آن را زدیم و الان دو ماه است که آغاز شده است و شهرداری نیز در این خصوص مشاور گرفته است. اگر ما نتوانیم در غرب شهر این را عملی کنیم تا چند سال آینده در غرب مرودشت مشکلات ترافیکی زیادی را مشاهده خواهیم کرد. و الان مانقش برداری کردیم و در حال حاضر نقشه برداری انجام و اطلاعات لازم جمع آوری شده و به کمیسیون ماده پنج ارسال شده و آنها را توجیه کردیم که بر مبنای رینگی که در طرح سال 1375 داشتیم آن را عملیاتی کنیم . اهدافی داشتیم اما وقتی به میدان می آییم می بینید این کارها واقعا سخت است هرچند نشد نیست.

استواری: بدهی شهرداری به رستوران سپید 160 میلیون تومان بود

یکی از دانشجویان در خصوص صحت و سقم بدهی 350 میلیون تومانی شهرداری مرودشت و تیتر نشریه انتهای زاگرس در خصوص این مبلغ پرسید و اسماعیل استواری در این خصوص بیان داشت: بدهی احمدی به رستوران سپید 350 میلیون تومان عنوان شد و متاسفانه چنین چیزی واقعیت نداشت و شخص بنده به همراه سروش عباسی مسئول مالی شهرداری و یکی دو نفر از اعضای شورای شهر که اطلاعات دقیقی نداشتند این را بررسی کردیم و جالب این است که دقیقا من از فاکتور رستوران سپید عکس گرفتم و عکسش در تلفن همراه من موجود است و مبلغ آن 160 میلیون تومان بود و هزینه شهرداری مرودشت برای بحث غذا و هدایایی که برای مراسم های خاص گرفته بود حدود دویست و چهل تا دویست و شصت میلیون تومان در دوره تصدی احمدی بود. احمدی نیز شکایت کرد و شکایتش هم به نتیجه رسید و طبق حرف خودش حکم جلب سردبیر نشریه هم گرفت.

قیصری در پاسخ به سوال مذکور بیان داشت: من از بحث غذا متاثر شدم و حقیقتا اصلا به این بحث ورود نکردم و مشاهده کردم تنش هایی ایجاد شده و کار به مراجع قضایی خاص خودش کشیده شده و سازمان بازرسی خودش پیگیر است و ما را هم خواستند و با توجه به پیگیری مراجع، من اصلا ورود نکردم.

استواری: در خصوص پیگیری ایجاد پارکینگ ضعیف عمل کردیم

استواری در خصوص این که چرا برخی مجتمع های شهر پارکینگ ندارند و به اصطلاح پارکینگ را خریداری می کنند، گفت: در خصوص مجتمع دکتر عبداللهی و باران نمی خواهم توجیه کنم اما در شورای شهر پیشنهاد دادم که از ابتدای خیابان بیست متری موسوی تا میدان امام خمینی(ره) را سنگ فرش کنیم و با کارشناسان عمران و آقای فتحی زاده مسئول راهنمایی رانندگی هم در این خصوص مشورت کردم که منطقه پارک ممنوع ایجاد کنیم اما باید قبل از آن، شرایط و بستر کار را ایجاد کنیم یعنی در این محدوده دو پارکینگ بزرگ تعریف کنیم و زمین و یا مدارسی که تعطیل یا نیمه تعطیل هستند را تملک کنیم ولی متاسفانه انجام نشد و در خصوص ایجاد پارکینگ به شهردار بارها در جلسات گفتیم و به محمدرضا زارع سرپرست وقت شهرداری و داریوش احمدی شهردار سابق هم گفتیم نسبت به تملک پارکینگ کارخانه قند اقدام کنند هر چند الان فعال است و دوم اینکه مدارسی را که در خیابان شهیدنامجو و کاووسی داریم شهرداری تملک کند و به منظور پارکینگ استفاده کند و در حال حاضر هم برای ایجاد پارکینگ طبقاتی در کنار سینما ورود کرده اند. پیگیری ما در بحث پارکینگ ضعیف بوده و ما باید بیشتر پیگیری می کردیم تا پارکینگ ایجاد شود و در دوره شورای چهارم پارکینگ کارخانه قند فعال شد و هر چند باید کار قوی تر صورت می گرفت.

قیصری در این خصوص اظهار داشت: قبلا رییس نظام مهندسی مرودشت بودم و زمان آقای بادآهنگ شهردار چند دوره قبل مرودشت، کارشناس سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری مرودشت بودم و بادآهنگ معتقد بود خیابان باید مسدود شود و به عنوان یک بازار طولی باشد اما همان زمان هم من با این طرح مخالف بودم و معتقدم مشکلات ترافیکی شهر باید ریشه ای حل شود چرا که شهر مرودشت یک شهر طولی است و متاسفانه در طرح تفصیلی مرودشت هم ما معابر عرضی خوبی نداریم و از طرفی در خیابان اصلی هم معضل آمد و شد نداریم و ممکن است مقداری سرعت کاهش یابد اما هیچ گاه انسداد ندارد و مشکل اصلی اتصال شرق و غرب شهر است و پروژه خیابان هفده شهریور یک اقدام خوبی بود که شورای چهارم انجام داد و در خصوص پارکینگ مجتمع ها و مراکز تجاری در طرح و مجوزاتی که صادر شده آمده است اما در آن تغییر کاربری داده اند و در شورای چهارم به ندرت شاهد این مورد بودیم و بیشتر مربوط به دوره قبل است و در حال حاضر ایجاد یک پارکینگ شش طبقه در کنار سینما را شروع کرده ایم.

قیصری افزود: اگر کسی بنا به دلایلی نتواند طبق مجوز تامین پارکینگ کند، طبق قانون شهرداری باید جریمه تخلف را اخذ و فقط در همان راه مصرف کند و متاسفانه این کار انجام نمی شود و در حال حاضر مجتمع های ملل، باران، ستاره، پارکینگ را خریدند و معلوم نیست این پول کجا رفته است و ما الان در بودجه حدود یک میلیارد برای ایجاد پارکینگ طبقاتی در کنار سینما پیش بینی کردیم.

یکی از دانشجویان از نقش شورا در خصوص تخت جمشید پرسید و قیصری در این خصوص پاسخ داد: تخت جمشید زیر نظر میراث فرهنگی است و ارتباطی با شهرداری ندارد و میراث فرهنگی هم سیاست های خاص خودش را دارد و تنها اقدامی که من میدانم انجام شده هیات امنایی شدن تخت جمشید است و امیدوارم این هیات امنایی شدن ورود ما را تسهیل کند و واگذاری پارینگ و غرفه ها در تخت جمشید بر عهده میراث فرهنگی است و شهرداری فقط آنجا خدمات می دهد و سال گذشته بعد از عید دوستان شورا تصمیم گرفتند با توجه به مشکلاتی که وجود داشت هیچ گونه خدماتی به تخت جمشید ندهند ولی بعدا به این نتیجه رسیدیم که کار شهرداری خدمات رسانی است و شاید میراث فرهنگی نتواند کاری نجام دهد و میهمانانی برای این شهر می آیند و وظیفه شهرداری و مردم شهر همکاری است.

قیصری افزود: محدوده مرودشت تا میدان تمدن می باشد و حریم مرودشت به روستاهای اطراف هم می رسد و با وجود مصوبه شورا در حریم هم می توان خدماتی ارائه کرد.

استواری در پاسخ به این سوال اظهار داشت: در بحث تخت جمشید در مواردی که امکان داشته باشد ورود می کنیم و قرار شده در بوستان تخت جمشید پارک چهل و دو هکتاری احداث شود هر چند که هزینه زیادی هم نمی خواهد.

وی افزود: اتابکی عضو شورای شهر مجدانه پیگیر این قضیه است که در محل چادرهای سلطنتی، نمایشگاه دائمی مرودشت شناسی دایر گردد و از زمانی که با پیگیری های مهندس برومندی تخت جمشید هیات امنایی شد، فکر می کنم سهم خوبی از اشتغال و درآمد به مرودشت برسد.

قیصری در خصوص زمین های بهداشت و بسیجیان بیان داشت: زمین های بهداشت و بسیجیان توسط شرکت تعاونی ها خریداری شده و بعد تفکیک انجام شده و زمین های بهداشت در قالب مسکن مهر بوده و شرایطی خاص داشته است و توافقاتی هم با شهرداری داشته اند که در بحث طرح تفصیلی نمی پذیرفتند و در قالب مسکن مهر پذیرفته شده است. تعاونی بسیجیان هم زمین ها را تفکیک کرده و به اعضا داده است و اعضاء هم آنها را به مردم فروخته اند ولی ما بزرگترین اقدامی که کردیم توافق با مردم در خصوص این زمین ها و حل مشکلات بیست ساله آنها بود مدم که بیست سال مشکل داشتند و با تعاونی به توافق رسیدیم که سهم شهرداری را به صورت ریالی بدهند و ندادند و چک اول شان یک میلیارد تومان بوده و دیروز هم دویست و پنجاه میلیون تومان باید پرداخت می کردند که پاس نشده است. درصورتی که تعاونی پول دهد، مجوزهای لازم را می دهیم و نمی توانیم از سهم شهرداری چشم پوشی کنیم.

استواری در این خصوص اظهار داشت: در حال حاضر به زمین های بسیجیان مجوز می دهیم و در بحث زمین های بهداشت آقای نوری مدیرعامل شرکت تعاونی شبکه بهداشت در این چند هفته چندین مرتبه به شورای شهر مراجعه کرده و کار پیشرفت خوبی داشته اما ظرف یک ماه تا دو ماه آینده مشکلشان حل می شود. واگذاری این زمین ها مربوط به سال های قبل است.

یکی از دانشجویان در خصوص طرح تاکسی های فرسوده پرسید و قیصری در این خصوص بیان داشت: من اطلاعات دقیقی ندارم و یکی از مشکلات شورای شهر مرودشت این است که ما در هر کمیته و سازمان شهرداری یک نماینده داریم ولی متاسفانه نمایندگان ما اطلاع رسانی خوبی ندارند. از طرفی مراجعات مردمی به شورای شهر نسبت به دوره قبل بسیار افزایش یافته است و از سوی دیگر توقعات مردم هم بیشتر شده است و ما برخی مواقع جلساتمان تا ساعت یک بامداد طول می کشد و فرصت نمی کنیم به موضوع جلسه بپردازیم.

استواری در این خصوص اذعان داشت: امروز صبح در شهرداری جلسه هیات مدیره کشوری تاکسیرانی تشکیل شد و قرار است در برابر خودروهای تحویل داده شده با رانندگان تاکسی، خودروی پژو 405 تحویل دهند و قول هم داده اند که با وام 16 درصد تا دوسه ماه آینده مشکلات رانندگان را حل کنند.

استواری: شهر در سایه اتحاد و همدلی پیشرفت می کند

استواری در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر کنارگذاشتن اختلافات شورای شهر و نماینده بیان داشت: هفتم اسفند انتخابات تمام شد و شهر ما تنها در سایه اتحاد و همدلی پیشرفت خواهد کرد و قطعا ما هم در خدمت مهندس برومندی هستیم و برای ما قابل احترام است و هر جا که نیاز باشد کمک می کنیم حتی اگر بر خلاف عقاید، سلایق و دیدگاه های ما باشد چون اگر غیر از این باشد ما هدف دیگری را دنبال می کنیم و این خوب نیست.

استواری در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در خصوص حضورش در فروشگاه فرش محمدباقر همایون گفت: در کار فرش نیستم و با توجه به فرسوده شدن فرش ها و تشخیص مدیریت خانه فرش های خانه را تعویض می کنیم. محمدباقر همایون برادر رحیم همایون مغازه فرش فروشی دارد و بنده هم طبق روالی که دارم دوستانم را یاد می کنم و محمد باقر همایون دوست من است و حدودا دو ماه است که در مغازه اش نرفتم اما در یک مقطعی هفته ای یکی دوبار به مغازه اش میرفتم . رحیم همایون هم در دوره نمایندگی مهندس قبادی فرماندار سعادتشهر بوده و شهردار سعادتشهر و خاوران هم بوده است و از نیروهای اصولگرا و کارمند استانداری فارس است.

استواری در خصوص چرایی و چگونگی آسفالت خیابان شصت متری توسط نماینده و اداره راه و شهرسازی گفت: آسفالت شصت متری در بودجه شهرداری دیده شده بود اما در قالب کمک به شورا و شهرداری آسفالت معابر شهر از طریق اداره راه و شهرسازی صورت گرفت و در این خصوص یک تفاهم نامه بین احمدی شهردار سابق، شمشیری رییس اداره راه و شهرسازی و امیری معاون عمرانی فرماندار نوشته شد که متن آن هم موجود است و در این خصوص ابلاغیه ای برای شورای شهر ارسال نشد.

قیصری در خصوص بنرهای تبلیغاتی نماینده شهر در خصوص آسفالت شصت متری بیان داشت: ما دست هر کسی را که برای مردم خدمت کند می بوسیم و هر خیری هم که بیاد و بخواهد خیابان را آسفالت کند قبول می کنیم و برومندی هم نماینده شهر بود و در قبال مردم شهر مسئول است. زمانی که نماینده دیدند ما داریم به جد آسفالت می کنیم و آسفالت لازم است، بودجه ای از راه و ترابری گرفته و شصت متریرا آسفالت کردند و از ماده 180 بیست متری موسوی و پشم زنی را نیز آسفالت کردند.

استواری ادامه داد: اینها تهدید نیست و یک فرصت است و این مسائل رقابتی شدن شاید باعث ایجاد یک تحول در زمینه آسفالت در شهر مرودشت شود.

قیصری: روش آسفالت خیابان شصت متری را قبول ندارم

قیصری اظهار داشت: در خصوص آسفالت شصت متری اداره راه و شهرسازی خودش پیمانکار گرفته است و در قبال کاری که انجام شده، پیمانکار هم ضمانت نامه دارد و هم یک سال دوره تضمین دارد و من به عنوان یک ناظر و عضو شورای شهر با شمشیری اداره را و شهرسازی تماس گرفتم و بیان کردم من این روش را قبول ندارم، اینها یک لایه زیرسازی ریختند و یک لایه اصلی ریختند در صورتی که در یک مسیر اصلی ما باید حتما جاهایی که معضل و مشکل دارد را ابتدا اصلاح، زیرسازی، لکه گیری و بعد رتوش کنیم و هنوز یکی از باندهای این خیابان کامل نیست.

یکی از دانشجویان به گنگ بودن میدان تمدن و متناسب نبودن برخی نمادها اشاره کرد که قیصری در پاسخ گفت: این نمادها مربوط به دوره ما نیست و در حال حاضر جعفری شهردار فعلی یک مشاور زیباسازی دارد که مشاور شهرداری شیراز هم هست و کارش را نیز شروع کرده است.

قیصری با توجه به اعتراض یکی از دانشجویان در خصوص استفاده از مشاور غیربومی گفت: ما باید نیرویی را به کار بگیریم که مدارج لازم را داشته باشد و ممکن است در شهر هم چنین نیروهایی داشته باشیم اما از داشته هایمان اطلاع زیادی نداریم.

استواری افزود: حوزه فنی و شهرسازی استانداری در بحث نمادها ورود می کنند و مقداری جلوی نمادها و المان ها را گرفتند و حتی در جلسه ای هم که اخیرا با فرماندار داشتیم فرماندار در این مورد موضع داشت و گفت حتی اگر شما هم چیزی را مصوب کنید ما نمی گذاریم انجام شود و اینها چیز منسوخ شده است و نمادها و المان ها از نظر فنی نباید انجام شود و من هم پشتوانه منطقی دلایل شان را نمی دانم.

وی افزود: در خصوص زیباسازی میدان گندم ما مراتب اعتراض را به شهردار اعلام کردیم چرا که از یک طراح تهرانی استفاده شده بود و می توانستند به جای آن از طراحان بومی استفاده نمایند.

استواری در خصوص شکستگی دستش در جلسه انتخاب شهردار در فرمانداری گفت: در خصوص انتخاب شهردار با سایت مرودشت نا مصاحبه کردم و گفتم شهردار باید متخصص باشد و متاسفانه خیلی سیاسی عمل شده بود و شورای شهر دو باند شده بود و هر باند هم یکی را انتخاب کرده بودند و محکم هم پای مسئله ایستاده بودند و این وسط مسائلی مطرح شد که در شان شورای شهر و شهر مرودشت نبود و جائز نیست من هم در این خصوص حرف بزنم.

استواری: گفتند در این اتاق باید شهردار انتخاب شود و باید برای ما معنا ندارد

استواری افزود: یک جلسه درونی بین اعضای شورای شهر گرفته شد و روی یک گزینه برای شهرداری توافق کردند که ما هم به عنوان مخالف به احترام اعضای شورای شهر رای دادیم و روی گزینه خاص به توافق رسیدیم و ساعت یک گفتند شهردار مرودشت انتخاب شد هرچند که روی همان گزینه انتخابی هم ما موضع داشتیم اما شدیدا از سمت مردم زیر فشار بودیم و می گفتند این ها نمی گذارند شهردار انتخاب شود و ساعت دو و نیم یک پیام از طرف فرمانداری آمد و گفته شد که ساعت 5 جلسه انتخاب شهردار در فرمانداری است و یکی از دوستان با امیدوار رییس شورا تماس گرفت و گفت که ما صبح جلسه گرفتیم و شهردار را انتخاب کردیم و ماجرای جلسه و حضور در فرمانداری چیست و طبق قانون جلسات خارج از شورای شهر رسمیتی ندارد و ... آقای امیدوار گفت که باید به فرمانداری بیایید و امضاء کنید. به هر حال ساعت پنج به فرمانداری رفته و نشستیم و درب را با ریموت قفل کردند و معاونین فرماندار هم نشستند گفتند که امروز باید شهردار در این اتاق انتخاب شود و ما گفتیم صبح شهردار انتخاب شده و جالب اینجا بود دوستانی هم که صبح موافق فرد انتخاب شده بودند عصر حرف دیگری می زدند و در کل باید برای ما معنا ندارد. ما شورای شهر هستیم و خودمان باید تصمیم گیری می کردیم و خیلی هم متاسف هستیم که برخی عوامل در آن مقطع نمی گذاشت شهردار انتخاب شود و متاسفانه در فرمانداری مسائلی ایجاد شد که نباید ایجاد می شد.

اسماعیل استواری در خصوص بحث تبعیض در جشنواره غذا بیان داشت: ده دقیقه بعد از حضور ما در جشنواره غذا مردم به داخل آمدند و ما سعی می کنیم پیشرو باشیم، غذاها را تست کنیم که اگر مشکل داشت مردم نخورند.

استواری در خصوص تعداد بندهای اقتصادمقاومتی و برنامه های شورا برای اقتصادمقاومتی بیان داشت: اگر اشتباه نکنم اقتصاد مقاومتی 5 بند دارد و اقتصاد مقاومتی بحث بهینه کردن هزینه ها و خودکفایی را دنبال می کند البته نه در شرایطی که ما ارتباط مان را با خارج قطع کنیم و پیش بردن کشور به سمت تولید داخلی و خودکفایی است اما می توانیم از منابع خارجی هم در جهت تولیدات و صادر کردن استفاده کنیم. قیصری بیان داشت: از تعدادهای بند های اقتصاد مقاومتی در حال حاضر اطلاع ندارم ولی در خصوص اقتصاد مقاومتی بودجه شهرداری را 60 درصد به کار عمرانی و چهل درصد به کار اجرایی اختصاص داده ایم.

استواری در خصوص ریخت و پاش های شورا در هدیه دادن به دست اندرکاران جشنواره عشایری، جشنواره غذا و اهدا هدیه به همسران اعضای شورا در روز شوراها بیان داشت: متاسفانه من در جریان ریخت و پاش های شورا در جشنواره عشایری و جشنواره غذا نیستم و اولین مرتبه است که می شنوم و شاید هم واقعیت داشته باشد ولی مصوبه ای نداشته است.

قیصری بیان داشت: در خصوص هدایای جشنواره عشایری و جشنواره غذا مصوبه ای نداشتیم و در خصوص روز شورا هدیه ای 250 هزار تومانی به همسران ما دادند و خانواده ما واقعا در عذاب هستند و ما حداقل یک شب در میان میهمان داریم و به پاسخگویی تلفنی هم قانع نمی شوند و هدیه ای که به همسران ما داده شد از بودجه شورا بوده و در این خصوص چیزی به عنوان مصوبه نداریم.

قیصری افزود: خسته هستیم و کار ما سخت است اما رینگ اصلی شهر و طراحی زیرگذر میدان عاشورا و پارکینگ طبقاتی که تازه شروع شده دلگرم مان کرده است و در خصوص فرهنگسرا برنامه داریم و یک فرهنگسرای بزرگ در بودجه 95 تعریف شده و جانمایی هم شده ولی مختص کتابخانه نمی باشد.

قیصری: از 156 نیرو اخراج شده از شهرداری، دو سه مورد همچنان مشغول کار هستند

سیاست‌های پنهانی و هزینه‌های بی‌دلیل شورای شهر با چه هدفی بوده است؟

قیصری در خصوص اخراج نیروهای شهرداری و به کارگیری برادر زن نادر امیدوار در شهرداری گفت: اولا نمی توانیم نیروی داشته باشیم و نیرو به کار گررفته شده اما در خصوص برادر خانم مهندس امیدوار اطلاعی ندارم و حقیقت این است که در این دو سال تعدادی نیرو در شهرداری به کارگیری شده و سازمان بازرسی پیگیر شد و شهردار هم بعد از عید 156 نیرو را اخراج کرد و الان هم از آن 156 نیرو که اخراج شده دو سه مورد مشغول به کار هستند که ما خودمان هم روی این بحث داریم و یکی دو جلسه هم در این خصوص گرفتیم ولی متاسفانه جلسات ما آنقدر شلوغ هست که هنوز نتوانستیم در این خصوص بحث کنیم.

استواری در این خصوص اظهار داشت: فکر نمی کنم فرد مورد نظرتان برادر خانم نادر امیدوار باشد و دقیقا هم نمی دانم چه نسبتی با امیدوار دارد و چندین بار هم به شهردار گفتم و دقیقا هم مطمئن نیستم از طرف رییس شورا به کارگیری شده است یا خیر اما با توجه به اعتراض کارکنان اخراج شده که نیروهای کارآمدی هم بودند، شدیدا در این خصوص موضع داریم و باز هم در خصوص نیروی مد نظر با شهردار صحبت کردیم ولی تاکنون شهردار اقدامی نکرده است.

مهیار قیصری اظهار داشت: در خصوص نیروهایی که به کار گیری شده ما هم دخل و تصرف داشتیم و اگر غیر از این بگوییم دروغ گفتیم و محسن قیصری پسر جهانزیر قیصری اوایل شورای ما کارش شده بودکه به کارگیری شود و من هم پیگیری کردم و حمید حبیبی هم پسرپسرعموی من است که در قسمت عمران به کارگیری شده است. در قسمت عمران از نظر نظارتی مشکلات زیادی داشتیم و نیروهای عمرانی مان هم خیلی توانمند نیستند و پیگیر یک همچنین نیرویی شدم و زمان محمدرضا زارع سرپرست شهرداری وی را به عنوان کارگر روز مزد آوردند و وی الان راجع به مشکلات و راهکارها نزدیک به بیست صفحه مقاله دارد و من پیگیرش شدم و بعد از عید هم اخراجش کردند. ما نیرو زیاد داریم و اگر من کارشناس عمران یک نیروی عمرانی معرفی کنم خطا نکردم.

قیصری در خصوص سینما بیان داشت: سینما مشکل مالکیت دارد و با توجه به وضعیت ناجوری هم که داشت مردم استقبال زیادی نمی کردند و تعطیلش کردند و خوشبتانه مشکل مالکیتش حل شده و در حال حاضر هم درخواست دادند و در کمیته فنی دو هفته قبل بحث شد و قرار شد با تمهیدات لازم برای بازسازی مجوز داده شود و اولین بندش هم این است که حتما سینما در این مکان دیده شود و اگر اینجا مجتمعی احداث می شود اولویت اول سینما است. در بحث پارکینگ طبقاتی هم ما یک طبقه اش را سینما تعریف کردیم.

استواری در خصوص سینما اظهار داشت: متاسفانه مشکل مالکیت در شهر ما بسیار هست و الان اقای کشت ورز مالک تعاونی دبیرستان فروغ دانش و شرکت تعاونی فرهنگیان ادعا کرده و سند شش دانگ هم دارد و سینما هم در مرحله انحصار وراثت است و مشکلاتی برایش ایجاد شده است. در حال حاضر سینما به سپاه هم تعلق ندارد و مالکیت آن شخصی و در مرحله انحصار وراثت است و در شورای بعد در قالب فرهنگسرا یا هر چیز دیگری که قرار است طراحی کنند سینما دیده می شود و بعید میدانم سینمای فعلی راه اندازی شود. کاربری فعلی سینما فرهنگی است و صاحبانش نمی توانند تخریبش کنند و مجتمع تجاری بسازند و فعلا قدرت دست شهرداری است که این را نگه دارد که اگر میخواهد سینمایی ساخته شود ساخته شود و بعد توافقات در خصوص این سینما انجام گیرد.

استواری در خصوص ساخت و سازهای غیر مجاز بیان داشت: در شروع شورای چهارم همچنین مسائلی بود اما فکر کنم مسئله اصلی هم طرح تفصیلی شهر است و این طرح باید هر 10 سال یک بار به روز شود که متاسفانه در خصوص مرودشت به روز نشده بود و سال 85 باید به روز می شد که نشده بود و این باعث شد شهر مردشت به صورت افسار گسیخته توسعه یابد. در آن مقطع اگر فرد می خواست مجوز بگیرد، برای مجوز در حاشیه های شهر بین پنج تا ده میلیون تومان باید هزینه می کرد و اگر بدون مجوز می ساخت نهایت جریمه اش دویست سیصد هزارتومان می شد از زمانی که طرح تفصیلی آمد جریمه های کمیسیون صد خیلی افزایش داشت و اکنون طوری شده است که اگر بیایند مجوز بگیرند به نفع شان است و ساخت وسازهای غیرمجاز خیلی کمتر شده است. اگر ما هم به عنوان عضو شورای شهر رعایت می کردیم و به این مسائل ورود نمی کردیم کمتر هم می شد.

سیاست‌های پنهانی و هزینه‌های بی‌دلیل شورای شهر با چه هدفی بوده است؟.

سیاست‌های پنهانی و هزینه‌های بی‌دلیل شورای شهر با چه هدفی بوده است؟

سیاست‌های پنهانی و هزینه‌های بی‌دلیل شورای شهر با چه هدفی بوده است؟

سیاست‌های پنهانی و هزینه‌های بی‌دلیل شورای شهر با چه هدفی بوده است؟

نظرات بینندگان