کد خبر: ۸۸۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۵

جهــرم در کلام امام خمینـــی(ره)

نقش بارز مردم شهرستان جهرم در مبارزه علیه طاغوت سبب شده تا بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی همواره در پیام‌های خود از رشادت‌های مردم این شهر به نیکی یاد کنند.
به گزارش شیرازه به نقل از پسین جهرم، پیشینه انقلابی و مبارزاتی مردم جهرم علیه رژیم شاهنشاهی به رهبری علما و بزرگان شهر، سبب ایجاد تحولات عظیم در تاریخ کشور شد؛ به طوری که بنیانگذار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی(ره) در پیام‌های مختلف به مبارزات مردم جهرم  اشاره می‌کنند و همواره از علما و مردم انقلابی این شهر تجلیل کرده و این مهم به عنوان نقطه عطف حرکت‌‌های عظیم مردمی در تاریخ کشور ثبت و ضبط می‌شود. قرار گرفتن نام یک شهر کوچک در کنار شهرهای بزرگ که بعضاً مراکز استان بوده و هستند، خود گویای روحیه انقلابی مردم جهرم بوده که تربیت شده مکتب ائمه اطهار(ع) و علما این دیار است.

امام خمینی(ره) دوم اردیبهشت 43 در پاسخ به نامه آیت‌الله میلانی به اقدامات تحریک‌آمیز رژیم شاه در دستگیری روحانیون پس از قیام 15 خرداد 42 اشاره می‌کنند و میگویند: «دولت باید آرامش داخلی را به هر نحو است حفظ کند، دیده می‏شود که کارهای تحریک‏آمیزی در داخل انجام می‏گیرد. شیراز را به گرفتن آقای دستغیب  و جهرم و حوالی آن را به گرفتن آقای آقاسید حسین (آیت‌اللهی) و سایر بلاد را هر یک به نحوی ناراحت و عصبانی می‏کنند. این مطالب حقیر را ناراحت و نگران نموده است و می‏ترسم خدای نخواسته صحنه‏های اسف‏انگیزی به وجود آید که برخلاف مصالح مملکت و اسلام است.» (صحیفه جلد1)

ایشان نهم اردیبهشت 57 در پیامی خطاب به ملت ایران خواستار تداوم مبارزه تا استقرار حکومت اسلامی می‌شوند و می‌گویند: «دستگاه جبار با اعصاب خرد شده و با ادامۀ قتل و چپاول در بلاد مختلف، مثل جهرم و اهواز، و با دست زدن به خرابکاری و انفجار منازل آزادیخواهان و دزدی و ضرب و جرح علنی افراد مبارز، و حملۀ سبعانه به جوانان مسلمان در کوهها توسط «گروه انتقام» ساخته شاه و بستن مالیاتهای کمرشکن به کسبۀ متعهد به انتقام شرکت در اعتصاب همگانی، اجازۀ تنفس را هم از ایرانیان سلب کرده است.» (صحیفه نور جلد 1)

 امام(ره) در تشریح جنایات رژیم پهلوی با انتشار پیامی در پنجم مرداد 57 به لزوم ادامه مبارزه علیه رژیم تاکید می‌کنند. امام خمینی(ره) در این پیام خطاب به ملت ایران می‌نویسند: «به طوری که اطلاع حاصل شد به دنبال تظاهرات آرام، [رژیم] دست به جنایاتی که کاشف از سستی پایه‏های حکومت است زد، و در بعضی از شهرها چون مشهد و رفسنجان و جهرم وحشیانه به مردم بی‏دفاع هجوم برد و عدۀ کثیری را مقتول و مجروح نمود.»(صحیفه جلد3)

بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی همچنین در پیامی به اهالی اصفهان و ملت ایران به تشریح وظایف گویندگان و علما در بسیج مردم می‌پردازند و می‌گویند: «این تنها اصفهان بزرگ نیست که شاهد جنایات مرگبار شاه و فرمانبرداران جنایت‏پیشۀ اوست؛ بلکه سراسر ایران با این جنایات و قتل و غارتها دست به گریبان است. آن قم ـ حرم اهل بیت ـ و آن تبریز و یزد و همدان و اهواز و شیراز، و آن مشهد مقدس و رفسنجان و جهرم و کازرون و سایر شهرها و قصبات که شاهد قتلها و جرحها و حملات وحشیانه بوده و هست.» (صحیفه جلد3)

با کشتار بی‌رحمانه بسیاری از مردم کشور و شهرستان جهرم توسط حکومت شاه، امام خمینی(ره) با اظهار تاسف و تأثر نسبت به این اقدام هتاکانه می‌گویند: «من به شما اهالی محترم و متدین مشهد و رفسنجان و جهرم تسلیت می‌گویم و تبریک؛ تسلیت برای از دست دادن جوانان اسلام، و تبریک برای داشتن جوانان برومند و برای روحیه اسلامی مقتدری که در راه خدا از تلاشهای مذبوحانه رژیم ظالم نهراسیده و با تعطیل و تظاهرات مردانه، خود را در پیشگاه مقدس اسلام روسفید کردید. » (صحیفه جلد 3)

امام خمینی(ره) همچنین 19 اردیبهشت 58 در پاسخ به نامه تسلیت آیت‌الله سیدابراهیم حق‌شناس(ره) در پی شهادت آیت‌الله مطهری(ره) می‌نویسند: « خدمت جناب حجت‏الاسلام والمسلمین آقای حاج‏سیدابراهیم حق‏شناس ـ دامت برکاته. تلگراف تسلیت جنابعالی و سایر طبقات اهالی محترم جهرم در مورد شهادت جانگداز مرحوم حجت‏الاسلام والمسلمین استاد مطهری ـ قدس سره‏الشریف ـ واصل گردید. از اظهار تفقد آقایان محترم متشکرم، و سلامت و توفیق همگان را از خدای تعالی خواستارم. والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏ و برکاته.» (صحیفه جلد 7)

رهبر کبیر انقلاب اسلامی یکم مهر 58 در حکمی آیت‌الله سیدحسین آیت‌اللهی را به عنوان امام جمعه جهرم معرفی ‌می‌کند. امام(ره) در حکم خود خطاب به آیت‌الله ‌آیت‌اللهی می‌نویسند: «جناب مستطاب حجت‏الاسلام آقای حاج سید حسین آیت اللهی ـ دامت افاضاته. امید است وجود شریف از بلیات محفوظ و به انجام وظایف دینی و اجتماعی مشغول و موفق باشید. ضمناً طوماری با امضاهای بسیار از طرف اهالی محترم جهرم واصل گردید که درخواست شده بود جنابعالی کماکان در جهرم نمازجمعه را اقامه کنید. مقتضی است دعوت آقایان را بپذیرید. و اینجانب جنابعالی را به اقامۀ نماز جمعه مأمور و منصوب می‏نمایم که ان‏شاءاللّه‏ تعالی ضمن اقامۀ نماز، اهالی محترم منطقه را در خطبه به وظایف حساس و خطیری که در این بُرهه از زمان دارند آشنا و آگاه سازید. از خدای تعالی موفقیت همگان را خواستارم. والسلام علیکم و رحمة‏اللّه‏.» (صحیه جلد 10)

امام خمینی(ره) در پاسخ به نامه علی محمد بشارتی، نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش اختیار در استفاده از سهم مبارک امام (ع) توسط امام جمعه جهرم می‌نویسند: «جناب حجت الاسلام آقای حاج سید حسین آیت اللهی مجازند به مقدار نصف از سهم مبارک امام ـ علیه السلام ـ را به مصرف برسانند. ان‏شاءاللّه‏ موفق باشند.»

امام(ره) 25 اسفند 61 در نامه‌ای که به «پاسخ نامه محبت‌آمیز یک دانش‌آموز» مشهور است، در پاسخ به نامه حمیدرضا امتحانی، دانش آموز کلاس چهارم دبستان طالقانی جهرم، می‌نویسند: «فرزند عزیزم، نامۀ محبت‏آمیز شما را خواندم. از خداوند سلامت و سعادت شما را خواستارم. همان طور که معلم مهربان گفته است: مدرسه هم سنگر است و ان‏شاءاللّه‏ از این سنگر، شیاطین را نابود می‏کنیم.» (صحیفه جلد17)


نظرات بینندگان