کد خبر: ۸۸۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۶ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
مسئولین چاره ای کنید؛

گدایی زنان در شهر توریستی سپیدان بیداد می کند

حضور زنان متکدی در ابتدای ورودی شهر سپیدان زنگ خطری برای مسئولین و متولیان امور شهری است که در صورت عدم برخورد عقلانی و بجا با این معضل، زمینه بروز مشکلات جدید در حوزه فرهنگی و اجتماعی را فراهم خواهد ک

به گزارش شیرازه به نقل از مارگون،مدتی است حضور متکدیان در نقاط مختلف شهر سپیدان نظر هر رهگذری را جلب می کند. چند ماهی است برخی از متکدیان وگدایانی که اغلب زنانی با همراهی کودکانی در نقاط مختلف شهر وراههای ورودی شهر وشهرستان مناظری ناخوشایند را خلق نموده اند . متاسفانه ورود این چنین افرادی که هویتی غیرایرانی هم دارند واز کشورهای مجاور به شهرها روستاهای ما پناه می آورند موجی از بیماری را درکنار شغل خود برایمان سوغات می آورند .

در شهرستان توریستی سپیدان  که هرروزه شاهد ورود مسافران وگردشگران بی شماری هستیم، یکی از مهمترین مشکلات این شهر که در برخی از فصول سال تکرار می شود تکدی گری در این شهرستان است که روز به روز در حال افزایش است با دیدن این مشکل ومعضل که تعدادشان هم کم نیست دل هر رهگذری وبیننده ای  را آزار می دهد . تعدادبی شمار متکدیان زن که مشخص نیست از سمت وسوی چه کسی ویا چه کسانی سازماندهی می شود به علت عدم برخورد قاطع مسئولین مربوطه؛ هرروز در شهر بیشتر وبیشتر می شود .

باسرزدن خورشید وروشن شدن روز، متکدیان زودتر از سایرین سفره های گدایی خود رادر سطح شهر ویا جاده های منتهی به شهرستان پهن کرده وبرای دریافت اندک پولی چهره شهر راناشایست می کنند متاسفانه متکدیان در این شهر بصورت گروهی جولان می دهند.آنها با روش‌های مختلف با نسخه و بی نسخه، با بچه معلول و بی بچه، با آه و ناله، سعی می‌کنند درآمد خود را از عابرین پیاده و شهروندان  ومسافران وگردشگران طلب کنند و آنها بدون توجه به اینکه فعالیتشان جرم محسوب می‌شود آشکار و بی پروا به گدایی می‌پردازند و آن را به شغلی برای کسب درآمد خود تبدیل کرده‌ و با وضعی اسفناک در حال گدایی می باشند . جلب توجه این متکدیان در حدی است که بارها شهروندان از طریق تماس تلفنی یا پیامک آن را با ما در میان گذاشته و خواستار انعکاس این مشکل شده اند.  

از آنجا که ورودی هر شهر نماد آن شهر به حساب می آید این درست نیست که در ورودی شهر گدایان خیمه بزنند. .متاسفانه متکدیان اغلب زن به همراه کودکانی خردسال هستند، اگر در روز در سطح شهر سپیدان قدم بزنید در خیابان  اصلی، با متکدیانی برخورد می کنید که با شیوه های مختلف مشغول به تکدی گری هستند و چهره این شهر توریستی را مخدوش کرده اند.

شهرستان سپیدان یکی از بزرگترین وبرترین شهرستانهای توریستی جنوب کشور با دارا بودن پتانسیل های بسیار مهمی چون  آبشار مارگون، شش پیر ؛برم فیروز ؛تنگ تیزاب وچله گاه و....  می توان از آن برای ایجاد کسب و کار و افزایش درآمد به نحو خوبی استفاده کرد ولی متاسفانه در این بین شماری از عوامل و معضلات اجتماعی مانع عملی شدن این کار شده است

این روزها متکدیان به اماکن عمومی، پذیرایی ها و مکان های استراحتی مردم وگردشگاهها وتفرجگاهها نیز رحم نمی کنند و در سایه بی خیالی مسئولین، امنیت و روان جامعه و شهروندان را مخاطره و پریشان می کنند.

بی شک اگر شهروندان بدانند که کمک آنها به یک متکدی در حقیقت تشویق وی به ادامه تکدی گری و دور کردن هرچه بیشتر وی از اجتماع و یک زندگی سالم است می توانند احساسات خود را در برابر خواهش های ترحم انگیز کنترل کنند.باید مردم به این فرهنگ برسند که از کمک مستقیم به گدایان سطح شهر خودداری کنند و بر احساسات خود تسلط داشته باشند، این موضوع باعث می‌شود متکدیان سودجو نیز امیدی به گداپروری جامعه نداشته باشند.
به نظر می رسد که برای برخورد جدی تر با این مشکل باید نهادهای نظارتی و بهداشتی شهرستان با توجه به اهمیت موضوع عزم بیشتری را به خرج داده و با هماهنگی بیشتری با این مسأله برخورد نمایند.

 اما آنچه مردم از مسئولین امر چه در شهرداری؛ بهزیستی ؛ نیروی انتظامی و نهادهای مربوطه انتظار دارند برخورد جدی با مسببان اصلی این معضلات اجتماعی و نه برخورد با افراد زبون و فریب خورده متکدی که توسط افرادی سود جو به کار گرفته می شوند. امیدواریم مسئولین مربوطه جهت جمع آوری هرچه سریعتر این متکدیان اقدامات لازم را انجام دهند.



نظرات بینندگان