کد خبر: ۸۹۰۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۱۶ خرداد ۱۳۹۵
مدیر کل حفاظت از محیط زیست فارس:

سد «تنگ سرخ» مجوز محیط زیست ندارد/70 درصد آلودگی هوای شیراز به خاطر خودروهای فرسوده و شخصی است

ولوی گفت: تا این ساعت هیچ مجوزی برای ساخت سد سد تنگ سرخ از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست صادر نشده است.
به گزارش شیرازه، با وجود قرار گرفتن شهر شیراز در لیست کلان شهرهای آلوده کشور، وجود باغ‌های درون شهری وضعیت به مراتب مناسب‌تری را برای شیراز فراهم کرده است. برخی از کارشناسان شهری و محیط زیستی و دغدغه مندان دانشجویی معتقدند که؛ شهرداری شیراز با تغییر کاربری و تراکم فروشی که خود اعضای شورای شهر هم به آن اذعان دارند، موجب نابودی برخی از باغات شده‌اند و آتش سوزی و خشک شدن باغات هم به عمد صورت می‌گیرد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان فارس در پاسخ به خبرنگار شیرازه مبنی براینکه نقش سازمان حفاظت از محیط زیست فارس در حفظ باغات درون شهری به خصوص شهر شیراز چیست و آیا ادعای دست داشتن شهرداری شیراز در تخریب باغات درست است یا خیر اظهار داشت: مدیریت باغات برعهده ما نیست و من نمی‌توانم یک نهاد دولتی را متهم کنم، سازمان حفاظت از محیط زیست به عنوان یک ناظر می‌تواند اگر چنین مسئله‌ای مطرح شد و کسی شکایتی داشت، پیگیری کند تا شهرداری شیراز پاسخگو باشد.

حمزه ولوی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه 70 درصد آلودگی هوای شهر شیراز به خاطر استفاده از خودروهای فرسوده و شخصی است به ضعف در حمل و نقل عمومی و فرهنگ سازی این مسئله اشاره کرد و افزود: 10 الی 15 درصد آلودگی‌ها منشأ خانگی و تجاری دارد و کارخانه‌ها، واحدهای تولیدی سهم کمتری دارند که با وجود قرار گرفتن شیراز در لیست 8 کلان شهر آلوده کشور به مراتب وضعیت مناسب‌تری داریم.

وی بیان کرد: با پیگیری‌هایی که از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست استان شد، در حال حاضر کل بنزین شیراز یورو 4 است.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان فارس با اشاره به اینکه برخی از صنایع در سالهای گذشته خارج از شهرها بودند اما با توسعه شهری، به داخل شهرها آمدند خاطر نشان کرد: به دلیل آلاینده بودن برخی صنایع باید به خارج از شهر منتقل شوند؛ به احتمال زیاد تا پایان سال 97 کارخانه سیمان انتقال پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: کارخانه روغن نباتی به خاطر بخش روغن کشی مشکلات فاضلاب و بوی متعفن داشت که بخش روغن کشی آن تعطیل شده و از لیست صنایع آلاینده خارج کردیم و فعلاً برنامه انتقال به کندی پیش می‌رود.

به گفته وی کمبود آب و خشکسالی های پی درپی موجب شده حقابه تالاب‌های فارس تأمین نشود و درحالی که تأمین آب آشامیدنی در اولیت اول قرار دارد و تأمین آب صنعت و کشاورزی در اولویت دوم و به بخش احیای محیط زیست کم توجهی می‌شود.

ولوی در مورد سد تنگ سرخ خاطر نشان کرد: تا این ساعت هیچ مجوزی برای ساخت این سد از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست صادر نشده است.

این درحالیست که تاکنون حدود 15 میلیاد تومان برای ساخت سد تنگ سرخ هزینه شده است و شورا و شهرداری شیراز با وجود مخالفان ساخت سد که معتقدند خطرات زیست محیطی و امنیتی برای شهر شیراز دارد، باید پاسخگو باشند که چگونه چندین هزار میلیارد صرف ساخت چنین سدی می‌شود که مجوز سازمان حفاظت از محیط زیست را ندارد.

لازم به ذکر است از 16 تا 22 خرداد به عنوان هفته محیط زیست نامگذاری شده است که با شعار"به سوی طبیعت برای زندگی" برنامه‌هایی  با هماهنگی برخی سازمان‌ها به علاوه توزیع بسته‌های آموزشی و فرهنگی انجام خواهد گرفت
نظرات بینندگان