کد خبر: ۸۹۱۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۳ - ۱۸ خرداد ۱۳۹۵
خاموشی مسئولان فاجعه به بار می آورد؛

«چشمه خواری» در دامنه های زاگرس/ مصادره چشمه ها در سپیدان

متاسفانه پدیده ای که امروز در کنار زمین خواری وکوه خواری به صورت خاموش اما با سرعتی باورنکردنی در سطح شهرستان سپیدان جولان می دهد پدیده ای شوم و عجیب و غریبی به نام چشمه خواری است که دل مردمان این مرز و بوم را به درد آورده است.

به گزارش شیرازه، شهرستان سپیدان با توجه به قرار گرفتن در موقعیت بکر و در دامنه کوههای زاگرس به نگین زاگرس مشهور است. این نگین زیبای زاگرس باداشتن تفرجگاه ها و باغات و رودها و نهره های جاری و وجود چشمه سارهایی متعدد درمیان دیگر شهرها و شهرستانهای استان پهناور فارس خود نمایی می کند اما متاسفانه این نگین  زیبای زاگرس از دست افراد سود جو در امان نبوده است.

مارگون، نوشت: شهر اردکان در مرکزیت شهرستان سپیدان با موقعیت بی نظیر خود چند سالی است با پدیده شوم زمین خواری و کوه خواری مواجه است. تعرض به منابع طبیعی در حاشیه شهر و روستا در جلو چشم مسئولان به امری طبیعی تبدیل شده که گویا راهکار مناسبی برای جلوگیری از این گونه سود جویی های میلیونی و خاموش، اندیشیده نمی شود.

در دامنه های زاگرس در شمال غربی فارس یکی از زیباترین مناطق گردشگری ایران و هدیه ای است الهی که این خطه را به شهرستانی معتدل و چهارفصل مبدل کرده است تا شهروندان و مسافران و گردشگران از این موهبت های الهی بهره مند شوند. اما متاسفانه پدیده ای که امروز در کنار زمین خواری وکوه خواری به صورت خاموش اما با سرعتی باورنکردنی در سطح شهر و شهرستان جولان میدهد پدیده ای  عجیب وغریب به نام چشمه خواری که دل مردمان این مرزو بوم را به درد آورده است.

مدت ها است که کوههای اطراف سپیدان تحت هر عنوانی مورد تاخت و تاز قرار گرفته اند و هر کس این حق را به خود می دهد که راه ببندد و راهی بکشد و سدی بسازد و گاها راهی را سد کند و چشمه ای را کور و بنا به میل خود چشمه ای را مصادره و بنام خود سند کند.

این چشمه های جوشان مدت زمانی نه چندان دور متعلق به همه مردم و علاقمندان طبیعت بوده و نه متعلق به خوش نشینانی که امروزه بر بالای چشمه ها ودر کنار آن دیوارهایی عظیم کشیده اند و خود را مالک و صاحب آن میدانند.

حال با توجه به تمام موارد چشمه خواری که تعداد آن هم در سطح شهرستان کم نیست، ابتدا باید تدبیری اندیشید تا از تکرار چنین اقدامات خودسرانه پیشگیری گردد و بعد از آن نسبت به اصلاح اتفاق به وقوع پیوسته اقدام نمود و از بلای نازل شده بر چشمه های شهرستان درس گرفت.

تا کی باید شاهد این رفتار خود سرانه بود، آیا اگر جلو زمین خواری ها در قدم اول گرفته می شد، امروز شاهد تخریب اراضی برای ساخت ویلاها در گوشه و کنار شهرستان که قارچ گونه رشد کردند بودیم؛ پدیده شوم چشمه خواری زاییده فرصت طلبی افراد سود جو و کوتاهی برخی از مسئولان و متولیان در بازه ای از زمان است و می توان با راه اندازی شورای حفظ حقوق بیت المال، گامی در راستای جلوگیری از این روند برداشته شود و تمامی مسئولان با جدیت نسبت به اعمال نظارت بر منابع ملی اهتمام ورزند.

نظرات بینندگان