کد خبر: ۸۹۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۷ - ۲۳ خرداد ۱۳۹۵

بازگشت فارس به آغوش دریا بعد از نیم قرن/ مخالفت استانداری هرمزگان با یک مصوبه ملی

متهم کردن مسئولین فارس به استان خواری و اقدامات غیر قانونی در حالی مطرح می شود که الحاق فارس به دریا یک موضوع ملی است و بر اساس منافع و مصلحت های ملی از سوی شورای عالی امنیت ملی مصوب شده است.
به گزارش شیرازه، الحاق استان فارس به خلیج فارس طی چند سال گذشته از جمله موضوعات پر حاشیه استان های فارس، هرمزگان و بوشهر بوده است. بعد از اینکه آیت الله ایمانی در سال 91 در مراسم بزرگداشت حافظ از رئیس جمهور وقت در مورد اتصال فارس به خلیج فارس تشکر کرد، موجی از واکنش ها در خارج از استان نسبت به این طرح آغاز شد.مسئولین استان هرمزگان و بوشهر ضمن مخالفت با این طرح همه تلاش خود را برای لغو این مصوبه انجام دادند. اما رحمانی فضلی وزیر کشور دولت یازدهم در شهریور ماه 92 طی نامه ای به جهانگیری معاون اول رییس جمهور، الحاق استان فارس به خلیج فارس را بلامانع اعلام کرد. اما این طرح به دلیل حاشیه سازی ها متوقف شد؛ با این وجود بر اساس نقشه های جدید از کشور که در پایگاه های اطلاع رسانی دولت طی سه سال اخیر منتشر شده، از جمله پایگاه اطلاع رسانی دولت و سازمان دهیاری ها و شهرداری های کشور، استان فارس به خلج فارس متصل شده است.

بازگشت فارس به آغوش دریا بعد از نیم قرن/ مخالفت استانداری هرمزگان با یک مصوبه ملی

اما روز گذشته معاون سیاسی، امنیتی استانداری فارس اعلام کرد که «مصوبه هیات وزیران مبنی بر اتصال فارس به خلیج فارس وارد مرحله اجرایی شده» تا استان فارس دوباره و پس از گذشت نیم قرن به دریا برسد.هادی پژوهش گفته:«بر اساس این مصوبه، روستاهای تمبو شمالی، تمبو جنوبی، اکبری، فارسی و سروباش، از دهستان بهدشت بخش کوشکنار شهرستان پارسیان استان هرمزگان منتزع و به دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان لامرد فارس الحاق می شود»
بازگشت فارس به آغوش دریا بعد از نیم قرن/ مخالفت استانداری هرمزگان با یک مصوبه ملی
اظهارات پژوهش در حالی است که طی چهار سال اخیر این طرح به دلیل رسانه ای و درگیر حاشیه شدن ناکام مانده بود و حالا چه ضرورتی داشته که دوباره رسانه ای شود باید از معاون استاندار فارس پرسید؟؛ مصاحبه اخیر پژوهش با واکنش معاون سیاسی استانداری هرمزگان همراه شد، اکرمی در گفتگو با خبرانلاین با اشاره به اینکه اقدامات استانداری فارس منشا قانونی ندارد گفته:« بعد از توقف طرح الحاق به هيچ وجه اتفاق جديدي رخ نداده و اقدام استانداري فارس از نظر ما خلاف قانون و خلاف عرف سياسي است»
مخالفت گاه و بی گاه مسئولین هرمزگان در حالی است که این طرح یک مصوبه ملی و کارشناسانه ای است که همه ابعاد را در زمینه های مختلف در نظر گرفته است.سرلشکر رشید جانشین وقت نیروهای مسلح کشور در تیرماه 1390 در مورد امنیت و ژئوپولتیک خلیج فارس می گوید: «من در جلسه‌ای گفتم 24 استان کشور از دسترسی به دریا محرومند و ما عمده دریای جنوب را به دو استان بسیار ضعیف سپرده‌ایم. چرا نباید جایی مانند بندر پارسیان را به استان مهمی مانند استان فارس بدهیم»
متهم کردن مسئولین فارس به استان خواری و اقدامات غیر قانونی در حالی مطرح می شود که الحاق فارس به دریا یک موضوع ملی است و بر اساس منافع و مصلحت های ملی از سوی شورای عالی امنیت ملی مصوب شده است. شورایی که جهت لازم الاجرا بودن مصوبات آن باید تایید رهبر انقلاب نیز داشته باشد.

نظرات بینندگان