کد خبر: ۸۹۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۵ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
در جلسه این هفته شورای شهر شیراز چه گذشت؟

بعد از مترو، تراموا به شیراز می‌آید/ از 16 سال فعالیت شورای شهر شیراز، فقط 400 مصوبه قابلیت اجرایی دارد/ پردیس مینیاتوری تاریخ ایران به ارتفاعات شیراز می‌رود

شهردار شیراز گفت: قطارهای حومه‌ای موجب تسهیل ارتباط بین شهر و مناطق روستایی و شهرستان‌ها و استفاده از امکانات شهری می‌شوند که مهاجرت و تبعات بعدی مثل حاشیه‌نشینی را کاهش می‌دهند.

به گزارش شیرازه، علی‌رضا پاک‌فطرت در یکصد و شصت و سومین جلسه شورای شهر شیراز با اشاره به لزوم الگوگیری سیستم حمل‌ونقل از شهرهایی مثل وین و پراگ گفت: قطارهای حومه‌ای موجب تسهیل ارتباط بین شهر و مناطق روستایی و شهرستان‌ها و استفاده از امکانات شهری می‌شوند که مهاجرت و تبعات بعدی مثل حاشیه‌نشینی را کاهش می‌دهند.

شهردار شیراز افزود: مطالعات قطار حومه‌ای و تراموا(واگن برقی) باید امسال توسط مشاور طرح جامع حمل‌ونقل آغاز شود.

غلامعلی ترابی نیز با اشاره به بررسی‌های انجام‌شده و هشدارها و تذکرات بی‌شمار شهروندان شیرازی در خصوص تخریب باغات اظهار داشت: حدود دو هکتار از باغات سرسبز گروه یک قصردشت به دلایلی توسط عده‌ای تخریب‌شده است.

این عضو شورای شهر افزود: در بررسی‌های به‌عمل‌آمده و بازدیدهای میدانی همان‌گونه که عکس‌های هوایی گواه این مدعا هستند، مشخص شد طی سه سال گذشته این باغات سرسبز و انبوه که در حاشیه چمران بوده و شهرداری به‌صورت قهری و توافقی بر اساس مصوبه شورایعالی معماری و شهرسازی ایران اقدام به تملک قسمتی از آن کرده و در حال تملک مابقی آن جهت تبدیل‌شدن به یک فضای سبز عمومی است.

وی با بیان اینکه این تخریب در محیط متعلق به شهرداری که با صرف هزینه گزاف از عوارض شهروندان مستضعف جهت حفظ فضای سبز باغ‌های موجود خریداری‌شده صورت گرفته است، تأکید کرد: بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط مراکز علمی معتبر جهانی، ارزش زیست‌محیطی و هزینه‌های کاشت و نگهداری هر درخت تنومند حدود 200 هزار دلار است که با احتساب هر هکتار بیش از 400 درخت تخریب‌شده خسارات وارده به محیط‌زیست شهری شیراز بالغ‌بر 600 میلیارد تومان است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری، محیط‌زیست و بهداشت با اشاره به اینکه به استناد مصوبات شورایعالی معماری و شهرسازی ایران و بر اساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز مصوبه مجلس شورای اسلامی وظیفه نگهداری و مراقبت به عهده شهرداری است؛ خواستار بررسی این موضوع در اسرع وقت و توسط همه دستگاه‌های نظارتی، قضایی و امنیتی و سازمان بازرسی و استانداری فارس و سازمان حفاظت محیط‌زیست و همه تشکل‌های مردمی حامی محیط‌ زیست شد.

احمد نقیب زاده با بیان اینکه مصوبات شورای اسلامی شهرها به‌عنوان ضوابط و مقرراتی تلقی می‌شود که برای کلیه دستگاه‌ها لازم‌الاجرا هستند، اظهار داشت: باید این مصوبات به‌صورت مدون در اختیار شهروندان و دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد؛ عدم اجرای این ضوابط به دلیل بی‌اطلاعی یا عمدی تضییع حقوق شهروندان را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: برنامه‌ریزی، اطلاع‌رسانی کامل و به‌موقع به شهروندان و دستگاه‌های متولی لازمه رسیدن به اهداف تهیه مصوبات هستند؛ اما متأسفانه تاکنون به‌غیراز دفترچه‌ای به‌عنوان دفترچه مصوبات عوارضی که توسط شهرداری به چاپ می‌رسیده است، در شیراز امکان اطلاع از این مصوبات به‌هیچ‌وجه امکان‌پذیر نبوده است.

این عضو شورای شهر تصریح کرد: تشخیص درست لزوم انجام یک اقدام اساسی و پایدار برای مصوبات شورای اسلامی شهر شیراز در دور چهارم منجر به گردآوری کلیه مصوبات شورا از دور اول تا پایان سال 1394 به تعداد 4500 مصوب شد که تا این تاریخ 400 مصوبه معتبر بوده و قابلیت اجرایی دارند که در موضوعات ترافیکی، املاکی، فرهنگی، خدمات شهری، بودجه، شهرسازی، عمرانی، حمل‌ونقل و حقوقی تفکیک‌ شده‌اند و با توجه به اهمیت در دسترس بودن این مصوبات، کتابچه‌ای تحت عنوان ضوابط و مقررات شهری شیراز به‌زودی منتشر خواهد شد به‌نحوی‌که در کلیه کتاب‌فروشی‌ها قابل‌عرضه باشد.

محمدرضا هاجری نیز با بیان اینکه هزاران واحد ساخته‌شده مسکن مهر در شهرک امام رضا(ع) لبوئی و شهر صدرا متعلق به شهروندان شیرازی است که چنانچه زیرساخت‌های خدماتی – رفاهی و آموزشی آن‌ها مهیا شود، همین امسال هزاران نفر می‌توانند در آنجا اسکان و سرپناه داشته باشند، گفت: با توجه به مصوبه جدید دولت لازم است تسریع در کار صورت گیرد.

وی ادامه داد: در دوران رکود و عدم وجود درآمد ثابت لازم است مطالبات صدها میلیارد تومانی شهرداری شیراز از دولت در رابطه با قطار شهری، جرائم رانندگی، ارزش‌افزوده و ده‌ها ردیف دیگر پیگیری و دریافت شود تا خللی در پروژه‌ها ایجاد نشود.

این عضو شورای شهر با اشاره به آتش گرفتن بخش میوه و تره‌بار در انبار شهرک صنعتی شیراز و خسارت 2 میلیارد تومانی به تأسیسات این انبار گفت: هنوز از این حادثه رها نشده بودیم که آتش‌سوزی بزرگ جنگل‌های پاسارگاد ما را به شوک دوم مبتلا ساخت، این آتش‌سوزی‌ها نشان داد ستاد بحران استان آفت‌زده و باید اصلاح و تقویت شود و لازم است شهرداری به‌عنوان رکن ستاد بحران نسبت به خرید حداقل سه بالگرد و هواپیمای کوچک آتش‌نشان سریعاً اقدام کند.

لزوم ساماندهی سگ‌های ولگرد شهر شیراز از دیگر مصوبات بود که محمدتقی تذروی دراین‌باره گفت: آمارها نشان می‌دهد که در یک بازه زمانی سه‌ماهه، 786 مورد شکایت مردمی داشتیم و روزانه حدودا 8 الی 9 مورد نارضایتی مردم از وجود سگ‌های ولگرد در محلات و معابر به‌صورت کتبی یا شفاهی به مرکز 137 اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه وجود سگ‌های ولگرد یک معضل بزرگ برای شهر شیراز است، خاطرنشان کرد: سازمان پسماند به‌عنوان یکی از متولیان به‌تنهایی قادر به این کار نیست.

تصویب پیگیری شهر شیراز به‌عنوان شهر خلاق ادبی توسط شهرداری شیراز و شورای شهر، تصویب طرح ساخت برج تاریخ و پارک مینیاتوری با فضای سبز در ارتفاعات شیراز پس از پنج سال از دیگر مصوبات بود.

پردیس مینیاتوری تاریخ ایران نیز از طرح‌های مرحوم کاظم معمار ضیاء، رئیس اسبق گروه معماری نظام‌مهندسی استان فارس است که در سال 90 برای اجرا در بلوار چمران به شورای سوم داده‌شده بود که با جانمایی جدید به ارتفاعات شیراز، امروز در صحن علنی شورای شهر به تصویب رسید، برج تاریخ ایران در 45 هکتار، تاریخ کشورمان از قبل از دوران اسلام تا دوران معاصر ر ا به نمایش می‌گذارد و دارای سه بخش؛ تاریخی، خدماتی جهت سرمایه‌گذاری و پارک هست.

در این جلسه، زمان مرخصی اعضای شورای شهر نیز مشخص شد و شورای شهر از 19 تیر الی 31 تیر تعطیل است.

نظرات بینندگان