کد خبر: ۸۹۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۲ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
هنرمندان در سوگ «پدر شعر انقلاب» چه گفتند؟

سبزواری شیخ‌الطائفه شاعران بود/ سبزواری در تاریخ ادبیات ما خواهد ماند/ با هرکدام از شعرهای استاد سبزواری یاد مقطعی از انقلاب می‌افتم

استاد سبزواری آغازکننده راهی بود که آدم‌های بسیاری در این سال‌ها آن را دنبال کرده‌اند و پس از او نیز ادامه خواهند داد؛ خبر درگذشت حمیدِ شعر انقلاب که منتشر شد هنرمندان و دوست داران زیادی داغ دار شدند.

به گزارش شیرازه، استاد حمید سبزواری، پدر شعر انقلاب، در بیمارستان آسیای تهران از دنیا رفت. او نزدیک به یک قرن زندگی کرد و در همه این سال‌ها هیچ وقت از پای ننشست و دست از شعر نوشتن برای انقلاب و آرمان‌های مردم برنداشت. او را شناسنامه ادبیات انقلاب لقب دادند. حالا پرداختن به تاریخ انقلاب بدون در نظر گرفتن شعرهای بسیارش غیرممکن به نظر می‌رسد. فراوانی شعرهای حمید سبزواری از کیفیت و عمق آثارش نکاست. شاعران بسیاری وامدار او هستند. سبزواری آغازکننده راهی بود که آدم‌های بسیاری در این سال‌ها آن را دنبال کرده‌اند و پس از او نیز ادامه خواهند داد. خبر درگذشت حمیدِ شعر انقلاب که منتشر شد هنرمندان و دوست داران زیادی داغ دار شدند. هر کس به طریقی یاد استاد کرد و از او گفت.

موسوی گرمارودی: سبزواری شیخ‌الطائفه شاعران بود

در همین راستا سید علی موسوی گرمارودی، نویسنده، مترجم قرآن و از مشهورترین شاعران نوگرا و سنت‌گرای پس از انقلاب، با ابراز تأسف نسبت به فوت حمید سبزواری، گفت: آقای سبزواری برای ما شاعران شیخ‌الطائفه بودند. بیشترین مسائل و موضوعات انقلاب در شعر ایشان وجود دارد.

وی با اشاره به زمینه آشنایی‌ خود با حمید سبزواری گفت: من از اولین روزهای انقلاب با آقای سبزواری آشنا شدم. بعدتر در روزهای آغاز جنگ می‌رفتیم به مناطق جنوب برای شعرخوانی. در آن سفرها بیشتر با همدیگر بودیم و طبعاً بهم نزدیک‌تر شدیم.

موسوی گرمارودی در پایان گفت: همه آثار آقای سبزواری فاخر هستند. کتاب‌هایی که از ایشان منتشر شده نشان می‌دهد شعر ایشان به خصوص در نحوه بیان فخیم و استخوان‌دار است.

راغب: شاعر بیش از ۶۰۰ اثر من حمید سبزواری بوده

«احمدعلی راغب»، آهنگساز و خالق بسیاری از سرودهای انقلابی نیز با اشاره به سابقه همکاری طولانی‌اش با حمید سبزواری گفت: لیست کارهایم را که نگاه می‌کنم می‌بینم شاعرِ حدود 600 تا از کارهای من حمید سبزواری بوده است.

وی ادامه داد: ما از سال 57 کار مشترک‌مان را شروع کردیم. خاطرات زیادی با هم داریم. ما سال‌های زیادی را در کنار هم سپری کردیم. با هم زندگی کردیم. دعوا کردیم و آشتی کردیم.

خالق بسیاری از سرودهای انقلابی افزود: دیشب کارشناس بی‌.بی‌.سی اسم من و آقای سبزواری و آقای گلریز را آورد و گفت ما اتحاد و مثلثی انقلابی را تشکیل داده بودیم.

راغب در پایان با ابراز تأسف از فوت حمید سبزواری گفت: همان‌طور که در بیانیه‌ام آورده‌ام شعر سبزواری، بیش از هر چیز، «شعر برائت» بود. او تجلیل می‌کرد اما نهیب می‌زند. به حق لقب پدر شعر انقلاب برازنده سبزواری است.

سراج: سبزواری در تاریخ ادبیات ما خواهد ماند

حسام‌الدین سراج، خواننده موسیقی سنتی و نوازنده سنتوربا ابراز تأسف از درگذشت استاد «حمید سبزواری» گفت: حمید سبزواری شاعر و ترانه‌سرای بسیار خوب و قدیمی این مرز و بوم بودند. اطلاعات شعری و ادبی ایشان بسیار زیاد بود. به عنوان یک استاد ادبیات همیشه در تاریخ ادبیات ما خواهند ماند.

سراج در پایان گفت: قدیم که من جوان‌تر بودم و به رادیو می‌رفتم ایشان عضو شورای شعر بودند. از صحبت‌های ایشان استفاده‌های فراوان می‌بردم. آقای سبزواری حق بزرگی بر گردن من و امثال من دارند.

مختاباد: فوت استاد سبزواری صدمه زیادی به جامعه ادبی کشور وارد کرد

سیدعبدالحسین مُختاباد، آهنگساز و خواننده موسیقی سنتی ایرانبا اشاره به درگذشت «حمید سبزواری» گفت: ما از دهه 60 خدمت استاد سبزواری بودیم و به ایشان ارادت داشتیم. ما رابطه خیلی خوبی با هم داشتیم. من گاهی منزل‌شان هم می‌رفتم. ایشان از ترانه‌سراهای خوب در ارتباط با مضامین انقلابی، اجتماعی، عرفانی و حتی عاشقانه بودند.

گفت: ما هر کاری به استاد می‌دادیم به بهترین نحو غزل یا شعر یا ترانه‌اش را برای ما می‌سرودند. استاد سبزواری در شعر و ادبیات سرامد بودند و از این نظر فوت ایشان صدمه زیادی به جامعه ادبی و فرهنگی کشور وارد کرد.

مختاباددر پایان گفت: در همه این سال‌ها آنچه برای ما جذاب بود تواضع و فروتنی و تسلط ایشان بر شعر و ادبیات بود.

گلریز: با هر کدام از شعرهای استاد سبزواری یاد مقطعی از انقلاب می‌افتم

محمد گلریز خواننده سرودهای ماندگار انقلابی با ابراز تأسف از فوت استاد سبزواریبه خبرنگار خبرگزاری دانشجو گفت: چند ماه قبل از انقلاب با جناب سبزواری آشنا شدیم و از همان موقع فعالیتمان را شروع کردیم. ایشان به ما ایده برای خواندن بهتر آثار ایده می‌داد و ما هم اجرا می‌کردیم. چند ماه اول خیلی سخت بود. چون جو طاغوت و حکومت نظامی بود. ما بیشتر تلفنی با هم تماس داشتیم و از شعرهای ایشان استفاده می‌کردیم.

خواننده سرودهای انقلابی ادامه داد: آقای سبزواری یکی از پایه گذاران شعر انقلاب بودند. به عبارتی از پیشگامان سروده‌های انقلابی هم بودند و می توانیم بگوییم ایشان پدر شعر انقلاب یا پیر شعر انقلاب هستند. آقای سبزواری از همان اوایل انقلاب هم همراه امام و همراه انقلاب و مردم بود و یک لحظه هم از پا ننشستند. تا آنجایی که در قدرتشان بود از نظر ذهنی و جسمی شروع کردند به سرودن شعرهای انقلاب.

گلریز افزود: ما آثار ایشان را که نگاه می‌کنیم نقاط عطف بسیاری را می‌بینیم. وقتی حضرت امام وارد شدند سرود «خمینی ای امام» را سرودند که در مهرآباد خوانده شد. بعد هم که حضرت امام به بهشت زهرا آمدند سرود «برخیزید» خوانده شده که بنده هم جزو آن گروه بودم.

خواننده سرودهای انقلابی با اشاره به سابقه همکاری با استاد سبزواری گفت: یادم هست که در همان یک سال اول حدود 30 تا 40 تا کار از آقای سبزواری خواندم. آدم با هر کدام از شعرهای ایشان یاد یک مقطعی از انقلاب می‌افتد. می‌شود گفت ایشان تاریخ انقلاب است.

گلریز در پایان گفت: چه قدر آقای سبزواری برای شهادت شخصیت‌های علمی و بزرگ ما شعر گفتند. برای شهید مطهری، شیهد بهشتی، شهید رجایی، شیهد باهنر و اکثر شهدا و جانبازان. در هر مرحله‌ای که مردم پیش می‌رفتند در انقلاب و مشکلی پیش می‌آمد واقعاً شعرهای ایشان کمک‌کننده بود. آقای سبزواری از اسوه‌های بزرگ انقلاب بودند. متأسفانه آن جور که باید و شاید شخصیت واقعی ایشان باز نشده.

دانشجو

برچسب ها: سبزواری ، شعر انقلاب ، شعر
نظرات بینندگان