کد خبر: ۸۹۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۶ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵

یک بام و دو هوای آموزش و پرورش در طرح «مشارکت» مدارس دولتی

در برخی مدارس دولتی اگر دانش آموزی در طرح «آدرس» باشد و مشکل تحصیلی نیز نداشته باشد، والدین وی باید بالاجبار و به خاطر ثبت نام فرزندشان، شهریه ای با عناوین مختلف مانند کلاس های جبرانی و یا هزینه اولیه ثبت نام در قالب طرح کمک های مردمی یا طرح مشارکت پرداخت نمایند.
یک بام و دو هوای آموزش و پرورش در طرح «مشارکت» مدارس دولتیبه گزارش شیرازه، زمان نام نویسی مدارس دولتی و غیر دولتی آغاز شده، و این روزها یکی از دغدغه های خانواده ها ثبت نام فرزندانشان در مدارس است.
خانواده های متمول معمولا سعی می کنند فرزندان خود را با هزینه بالا در مدارس غیر دولتی ثبت نام کنند. حال اینکه صرف هزینه های میلیونی چقدر در کیفیت آموزشی دانش اموز تاثیر داشته باشد جای تحقیق و بررسی آماری دارد. اما برخی خانواده ها نیز به دلایل مختلف ترجیح می دهند فرزندشان در مدارس دولتی ثبت نام کنند.
فرایند ثبت نام نیز مراحل مختلفی دارد؛ «طرح آدرس» باید شامل دانش آموز شود؛ یعنی منزل دانش آموز باید در منطقه مدرسه باشد و اگر نبود اولیاء دانش آموز یا باید سفارش شده اداره اموزش پرورش باشند یا آشنایی با مدیر مدرسه و یا اینکه در طرح «مشارکت» شرکت کنند. طرح مشارکت هم از این قرار است که اولیاء داوطلبانه هزینه ای برای خرج های جاری مدرسه همزمان با ثبت نام پرداخت می کنند. البته این موضوع معمولا توافقی بین مدیر مدرسه و اولیاء دانش اموز است.

اما در برخی مدارس دولتی اگر دانش آموزی در طرح آدرس باشد و مشکل تحصیلی نیز نداشته باشد، والدین وی باید بالاجبار و به خاطر ثبت نام فرزندشان، شهریه ای با عناوین مختلف مانند کلاس های جبرانی و یا هزینه اولیه ثبت نام در قالب طرح کمک های مردمی یا طرح مشارکت پرداخت نمایند. این درحالی است که اولا در قانون اساسی آمده است که تحصیل یک فرد تا مقطع دیپلم رایگان است و ثانیا به گفته دبیر ستاد ثبت نام دانش آموزان اداره کل آموزش و پرورش فارس، مدارس دولتی استان فارس اجازه گرفتن شهریه برای ثبت نام ندارند.

طلب شهریه توسط مدارس دولتی، بر اساس آنچه که ذکر شد اقدامی غیر قانونی است؛ اما آموزش و پرورش با توجه به اینکه بودجه محدودی دارد و امکان پرداخت هزینه های جاری مدارس نیز در عمل ندارد، نه تنها در این مورد سخت گیری نمی کند بلکه بعضا برخی از کارکنان این اداره نیز به طور شفاهی به مدیران مدارس اعلام می کنند که از اولیاء در قالب «طرح مشارکت یا همان کمک های مردمی» شهریه دریافت کنند. این مسئله مختص به شیراز هم نیست بلکه در اکثر نقاط کشور وجود دارد و تا دولت چاره ای برای این موضوع نیندیشد این اقدام غیر قانونی با عناوین های مختلف در زمان ثبت نام و یا در طول سال تحصیلی ادامه خواهد داشت.
نظرات بینندگان