کد خبر: ۸۹۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۹ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
مدیرکل منابع طبیعی فارس مطرح کرد:

احیای بیش از 45 هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی فارس در 10 سال گذشته

بوستانی گفت: وسعت اراضی بیابانی فارس یک میلیون و 130 هزار هکتار است که بر اساس مطالعات، 20 منطقه تحت تاثیر فرسایش بادی و 9 منطقه در کانون بحرانی فرسایش بادی قرار گرفته است.

به گزارش شیرازه، مهرزاد بوستانی گفت: برای حدود 45 هزار و 826 هکتار از عرصه های بیابانی استان در 10سال گذشته اقدام های بیابان زدایی و احیای مناطق بیابانی صورت گرفته است که پیشگیری و مهار بخشی از پدیده گرد و غبار در این استان را در پی داشته است.

وی افزود: در این گستره بزرگ از عرصه های منابع طبیعی استان اقدام هایی همچون نهال‌کاری به وسعت چهار هزار و 350 هکتار، بوته‌کاری، بذرکاری و نیز حفاظت و قرق، آبیاری و مراقبت و مدیریت هرزآب در یک دهه گذشته صورت گرفته است.

وی گفت: به طور مشخص در سال 94، پنج هزار و 242 هکتار از عرصه های منابع طبیعی استان عرصه تلاش برای مقابله با بیابان زایی بوده است.

شناسایی 9 منطقه فارس در کانون بحران فرسایش بادی

مدیرکل منابع طبیعی فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با مطالعات انجام شده در این استان، 9 منطقه در کانون بحران فرسایش بادی مورد شناسایی قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: شهرستان‌های فراشبند، اقلید، خرم بید، بوانات، لارستان، لامرد، خنج، نی ریز و زرین‌دشت از جمله مناطقی هستند که در معرض خطر بیابانی شدن قرار دارند و این اداره کل با اجرای طرح‌های مطالعاتی می‌تواند در کاهش روند بیابانزایی موثر باشد.

بوستانی ادامه داد: در سال‌های اخیر به سبب شرایط زیست محیطی شاهد صدمه های جبران ناپذیری به مجموعه موجودات زنده و محیط زندگی آنها (اکوسیستم) استان بودیم که متاسفانه عوامل انسانی نیز با نوع نگاه بهره‌بردارانه خود از طبیعت باعث تخریب بیشتر آن شده‌اند.

وسعت اراضی بیابانی فارس و ایران 

این مقام مسئول بیان کرد: وسعت اراضی بیابانی حدود 20 درصد مساحت کشور و بر مبنای نقشه پوشش گیاهی 32 میلیون و 500 هزار هکتار است که این وسعت در 17 استان و 97 شهرستان گسترده شده و بسیاری از شهرهای بزرگ را احاطه کرده است.

بوستانی گفت: وسعت اراضی بیابانی فارس یک میلیون و 130 هزار هکتار است که بر اساس مطالعات انجام گرفته در این استان 20 منطقه تحت تاثیر فرسایش بادی و 9 منطقه در کانون بحرانی فرسایش بادی قرار گرفته است.

وی، سطح کل مطالعات طرح های بیابانزدایی انجام شده در استان فارس را 736 هزار و 176 هکتار بیان کرد و افزود: در صورت تامین اعتبارات لازم، قادر به انجام طرح های زیادی در اراضی بیابانی این استان هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی فارس فرهنگ‌سازی، فقرزدایی و توانمندسازی جوامع محلی (عشایری و روستایی) را از مهمترین اصول بیابان‌زدایی پایدار عنوان کرد و گفت: باید از روز مقابله با بیابانزایی به عنوان یک فرصت فرهنگی، پژوهشی، آموزشی و علمی بهره‌مند شویم.

بوستانی ادامه داد: با اجرای سیاست های اداره کل منابع طبیعی استان فارس برای مقابله با بیابانزایی اقدامات بسیار خوبی در زمینه جلوگیری از پیشروی بیابان و مقابله با این پدیده صورت گرفته است.

وی ادامه داد: از جمله اقدام های اصلی برای مقابله بابیابان زدایی می توان به تولید نهال گونه های بیابانی به تعداد 100 هزار اصله، طرح مشارکتی گزکاری در شهرستان های بحرانی، آبیاری و مراقبت از نهالکاری های سنواتی، حفاظت و قرق پروژه های بیولوژیک سال های پیشین، احداث ومرمت هلالی های آبگیر در عرصه های بیابانی و نظارت بر اجرای طرح های مشارکت مردمی، اشاره کرد.

مدیرکل منابع طبیعی فارس انجام پروژه ترسیب کربن را یکی از اقدامات موثر برای شتاب بخشیدن به عملیات بیابان زدایی با استفاده از مشارکت مردم در احیای عرصه های بیابانی دانست.

وی گفت: این طرح با مشارکت‌ مردم و انجام فعالیت هایی مانند جذب تسهیلگران بومی، برگزاری کارگاه های آموزشی در ارتباط با نیازها و مشکلات مردم، انجام مطالعات ارزیابی مشارکتی (PRA)، تشکیل صندوق ها و تعاونی های توسعه پایدار روستایی، انجام کارگاه های مربوط به مشاغل خُرد خانگی، عقد تفاهم نامه با مرکز آموزش فنی و حرفه ای و جمعیت هلال احمر در سطح 85 هزار هکتار در منطقه ماهور میلاتی شهرستان نورآباد ممسنی استان انجام شده است. 

وی ضمن ابراز امیدواری به اجرا و تعمیم این طرح بزرگ در کل شهرستان های بیابانی استان گفت: با وجود اختصاص اعتبارات کم، رویکرد مشارکتی در انجام این طرح دنبال شده است و شاهد نتایح مثبت در این زمینه هستیم.

نظرات بینندگان