کد خبر: ۸۹۶۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۵

مصوبه شورای امنیت ملی در حاشیه/ وزارت کشور در الحاق استان فارس به خلیج فارس عزم جدی داشته باشد

با گذشت دو سال از مصوبه ی شورای امنیت ملی و وزارت کشور مبنی بر الحاق بخشی از سواحل خلیج فارس به استان فارس نه تنها مصوبه اجرا نشده بلکه با تعلل و بی توجهی دولت همراه شده است.
به گزارش شیرازه، با نگاهی به گذشته نه چندان دور و حتی وجه تسمیه خلیج نیلگون همیشه فارس در می یابیم که بدون هیچ نیاز به استنادی بر همگان واضح و مبرهن است که استان فارس از یک سو میزبان پر مهر این وسعت بیکران آبهای نیلگون بوده است.

استان فارس روزی متصل به دریا بود و با تقسیمات کشوری، حدود نیم قرن قبل از سواحل  منتزع شد و همه سواحل به دو استان تازه تاسیس بوشهر و هرمزگان سپرده شد. تا اینکه پس از سال ها بحث و بررسی کارشناسی و فراز و نشیب های متعدد در یک تصمیم فرا استانی در شورای امنیت ملی کشور طرح الحاق استان فارس از طریق شهرستان پارسیان به تصویب رسید.

این مصوبه توسط وزارت کشور دولت دهم مصوب شد. اما با توجه به برخی مخالفت ها در عمل محقق نگردید، با روی کار آمدن دولت یازدهم وزیر کشور و برخی پیگیری های مسئولین استانی و نمایندگان مجلس، وزارت کشور در نامه ای رسما مصوبه را مجددا جهت اجرایی شدن ابلاغ نمود.

درحالی که روند کاملا قانونی توسط استانداری فارس و مراجع زیربط در حال اجرا می باشد اما متاسفانه از سوی برخی کارگزاران دولتی در استان های همجوار به گونه ای واکنش های مخالفت آمیز مطرح می گردد که گویا مصوب های شورای امنیت ملی و وزارت کشور به آنها ابلاغ نگردیده و یا فکر می کنند با چانه زنی و تحریک افکار عمومی بتوانند در مقابل یک طرح ملی، که دارای مزایای امنیتی، ژئوپولتیک، اقتصادی و...  برخوردار است ایستادگی نمایند.

اما اکنون از ابلاغیه رحمانی فضلی وزیر کشور و مصوبه شورای عالی امنیت ملی به عنوان یک نهاد بالادستی بیش از دو سال می گذرد و هنوز ماجرای الحاق استان فارس به خلیج فارس محقق نشده است.

اکنون با وجود تمامی موارد مذکور، این مصوبه فراملی تنها دچار حاشیه و دستخوش گذر زمان شده است و هر روز صرفا با کنش و واکنش رسانه ای طرفین ماجرا نه تنها قضیه به سرانجام نرسیده بلکه موجبات بعضی اختلافات و بعضا مشکلات و تنش های امنیتی در حال و آینده خواهد بود.

اما به راستی طرح الحاق استان فارس با وجود مصوبه شورای امنیت و ابلاغیه وزیر کشور چرا تاکنون عملی نشده است؟ چرا وزارت کشور به عنوان یک نهاد فرا استانی ورود نمی کند و مسئولین استانهای طرف الحاق را فرا نمی خواند و قضیه را به سرانجام نمی رساند. عدم رسیدگی وزیر کشور موجب شده بعضی از افراد مسئول و بعضا غیر مسئول با مواضع غیر منطقی و تحریک ساکنین منطقه موضوع را به یک حاشیه و درگیری منطقه ای تبدیل نمایند.
جا دارد که وزیر کشور و شورای امنیت ملی ضمن فراخوان مسئولین سیاسی، امنیتی و انتظامی در کمترین زمان ممکن ضمن رسیدگی و مساعدت در تحقق نیاز بسیار مبرم استان فارس که در سال اقتصاد مقاومتی قطعا منجر به شکوفایی اقتصادی در منطقه خواهد بود.

نظرات بینندگان