کد خبر: ۸۹۷۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
فارس چهارمین استان کشور در جذب سپرده‌های بانکی؛

ناخن خشکی بانک‌های فارس در ارائه تسهیلات/ بیش از 19 هزار میلیارد تومان از سپرده‌های مردم فارس نزد بانک‌ها ماند

نسبت مصارف به منابع بانک‌های استان فارس در اسفندماه سال گذشته، 57.6 درصد بوده و این استان را در رتبه 28 کشور در این زمینه قرار داده است.

به گزارش شیرازه، براساس جدیدترین گزارشی که بانک مرکزی از آمار مانده سپرده‌ها و تسهیلات در نظام بانکی کشور ارائه کرده است میزان سپرده‌های بانکی استان فارس تا پایان اسفندماه سال گذشته 45 هزار و 824 میلیارد تومان اعلام شده است که این میزان سپرده نسبت به مدت مشابه سال گذشته 26.8 درصد افزایش داشته است.

استان‌ تهران با 616 هزار و 5650 میلیارد تومان، اصفهان با 58 هزار و 743 میلیارد تومان، خراسان رضوی با 47 هزار و 559 میلیارد تومان سپرده در رتبه‌های اول تا سوم بیشترین میزان جذب سپرده قرار دارند و استان فارس بعد از این 3 استان در رتبه چهارم قرار گرفته است.

استان کهگیلویه و بویر احمد با 2 هزار و 490 میلیارد تومان، ایلام با 2 هزار و 777 میلیارد تومان و خراسان شمالی با 3 هزار و 533 میلیارد تومان کمترین میزان جذب سپرده را در این مدت داشته‌اند.

از ابتدای سال 94 تا پایان اسفندماه جمع کل سپرده (منابع) بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور یک میلیون و 61 هزار و 901 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 29.6 درصد افزایش یافته است.

در همین مدت مجموع تسهیلات (مصارف) بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور 791 هزار و 610 میلیارد تومان بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17.4 درصد افزایش یافته و در واقع نسبت منابع به مصارف بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور از ابتدای سال 94 تا پایان اسفندماه 74.5 درصد بوده که با کسر سپرده قانونی به 82.6 درصد می‌رسد.

میزان تسهیلات بانک‌های استان فارس در پایان اسفند‌‌ماه 26 هزار و 401 میلیارد تومان اعلام شده که این میزان تسهیلات، نسبت مصارف به منابع بانک‌های این استان را به 57.6 درصد رسانده است بنابراین بانک‌های استان فارس در بین 31 استان کشور در رتبه 28 نسبت مصارف به منابع بانک‌ها قرار دارند.

ناخن خشکی بانک‌های فارس در ارائه تسهیلات/ بیش از 19 هزار میلیارد تومان از سپرده‌های مردم فارس نزد بانک‌ها ماند

به گفته مدیران بانک‌ها آنها نمی‌توانند 100 درصد منابع خود را در قالب تسهیلات پرداخت کنند بلکه 15 درصد منابع بانکی تحت عنوان سپرده قانونی نزد بانک مرکزی تودیع می‌شود و بخشی نیز به‌عنوان نقدینگی نزد شعب بانک و دستگاه‌های «ای تی ام» گذاشته می‌شود و حداکثر میزانی که بانک‌ها می‌توانند از منابع تسهیلات پرداخت کنند 80 تا 85 درصد است. با این اوصاف نیز اگر سپرده قانونی را از جمع سپرده‌های استان فارس کسر کنیم رقم آن به 40 هزار و 762 میلیارد تومان می‌رسد که در این صورت نیز نسبت مصارف به منابع بانک‌های استان فارس رقم 64.7 درصد است و هنوز اختلاف زیادی با 85 درصد دارد.

فارس علاوه بر اینکه چهارمین استان کشور در جذب سپرده‌های بانکی است در حجم تسهیلات پرداختی نیز بعد از استان تهران و اصفهان سومین استان کشور محسوب می‌شود اما شکاف نسبت مصارف به منابع بانک‌های این استان همچنان بالاست و این نسبت از متوسط کشوری که 74.5 درصد (با کسر سپرده قانونی 82.6 درصد) است نیز پایین‌تر است.

با وجود مشکلاتی که بنگاه‌های اقتصادی استان فارس با آن دست و پنجه نرم می‌کنند که عمده آن به دلیل عدم وجود نقدیگی و سرمایه در گردش است باز هم بانک‌های این استان با ناخن خشکی و سخت‌گیری در ارائه تسهیلات در سال گذشته 19 هزار و 423 میلیارد تومان از سپرده‌های مردم را نزد خود نگه داشتند.

برچسب ها: بانک ، فارس ، سپرده بانکی
نظرات بینندگان