کد خبر: ۸۹۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۷ - ۳۰ خرداد ۱۳۹۵

ریزش 1 میلیون اشتغال در صنعت فرش دستباف

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولید‌کنندگان فرش دستباف با بیان اینکه بدترین ضربه به این صنعت در سه سال گذشته وارد شد و علاوه بر آن بیمه تأمین اجتماعی قالیبافان نیز مورد بی‌مهری قرار گرفت،‌ گفت: هندی‌ها جایگاه ایران را در صادرات فرش گرفتند.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، با بیان اینکه تولید و اشتغال در صنعت فرش دستباف کشور سیر نزولی داشته است، اظهار داشت: بعد از برجام امید داشتیم که وضعیت بهتر شود اما اینطور نشد و این معضل به عدم برنامه‌ریزی صحیح درباره بازار صادراتی این صنعت توسط مسئولان کشور باز می‌گردد.

وی افزود: قیمت تمام شده تولید فرش دستباف در سه سال گذشته از سال 92 سیر نجومی و یکباره داشته است که در بازار داخلی مصرف فرش دستباف از 15 درصد به 3 درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولید‌کنندگان فرش دستباف با بیان اینکه بسیاری از فروشندگان فرش دستباف تغییر شغل داده و مغازه‌های خود را بسته‌اند، تصریح کرد: قیمت مواد اولیه تولید فرش 300 تا 400 درصد افزایش پیدا کرد به طوریکه ابریشم از هر کیلو 52 هزار تومان به کیلویی 350 هزار تومان و پشم از کیلویی 17 هزار تومان به 50 هزار تومان رسید.

وی گفت: یکی دیگر از مشکلات این صنعت عدم استفاده از روش‌های به روز بازاریابی و عدم برنامه‌ریزی برای صادرات محصولات است که تولیدکنندگان را به سمت ورشکستگی سوق داد.

بهرامی با بیان اینکه بزرگ‌ترین لطمه و آسیب به صنعت فرش کشور از سال 92 به بعد رخ داده است،‌گفت: تولید فرش دستباف در مقایسه یک دهه گذشته از 9 میلیون متر مربع به 3 میلیون مترمربع و اشتغال این بخش از 2 میلیون نفر به یک میلیون نفر رسید و این در حالی است که هنوز مسئولان برای پایداری اشتغال یک میلیون نفری باقیمانده نیز برنامه‌ای ندارند.

وی افزود: ایده‌ال صادرات فرش در سال‌های گذشته یک میلیون دلار بود اما هم اکنون صحبت از صادرات 400 میلیون دلاری است که آن هم محقق نشده است بطوریکه از ابتدای سال تا کنون یعنی پس از برجام تنها 9 میلیون دلار صادرات انجام شده که رقم بسیار ناچیزی است.

وی یکی دیگر از مشکلات این صنعت را نبود برنامه‌ریزی برای بازارهای صادراتی و تولید طرح‌های جدید مناسب با نیاز بازارهای صادراتی اعلام کرد و گفت: ظرف 5 سال گذشته به دلیل افزایش قیمت تمام شده تولید و مشکلات عدیده در داخل کشور، بازار صادرات ایران توسط هند تصاحب شد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولید‌کنندگان فرش دستباف، افزود: حداقل نیاز این صنعت بیمه قالیبافان آن است که آن هم توسط مسئولان تأمین اجتماعی قطع شد و از یک میلیون نفری که در این صنعت مشغول به کار هستند تنها کمتر از 400 هزار نفر بیمه تأمین اجتماعی دارند که در این باره انتظار حمایت از سوی مسئولان داریم.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان