کد خبر: ۸۹۸۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۲ - ۰۱ تير ۱۳۹۵

کابوس "آل خلیفه" کیست؟

پادشاهی بحرین در سال 2011 میلادی مدعی بود که در این کشور مخالفان اندکی وجود دارند که با فراخوان "کابوس آل خلیفه" ، جمعیت انبوهی ضد رژیم به پا خواستند.
به گزارش شیرازه به نقل از باشگاه خبرنگاران، رژیم آل خلیفه  در یک دهه اخیر و به ویژه از سال 2011 میلادی دست به سرکوب گسترده اعتراضات مردمی بحرین زده است.

در سال مذکور و پس از آنکه رژیم آل خلیفه نتوانست به تنهایی معترضان را سرکوب کند؛ از ماشین جنگی رژیم سعودی در ماه مارچ سال 2011 میلادی کمک گرفت و ده ها خودروی زرهی ارتش پادشاهی عربستان راهی "منامه" شدند.

اما این تنها بخشی از اقدامات مخرب رژیم آل خلیفه بوده و بخش دیگر آن تلاش برای از بین بردن یا بی نام و نشان کردن رهبران شیعیان این کشور بوده که با اعتراضات مردمی مواجه شده است.

دو رهبر سرشناس اعتراضات مردمی بحرین "شیخ عیسی قاسم" و "شیخ علی سلمان" هستند که به صورت جدی مورد غضب رژیم "آل خلیفه" قرار گرفته اند؛ چرا که اعتراضات آن ها به کابوسی برای حاکمیت بحرین تبدیل شده است.

کابوس


جدای از اتفاقاتی که در یکسال اخیر برای "شیخ علی سلمان" افتاده ؛ اخیرا هم رژیم آل خلیفه تصمیم گرفته تا "شیخ عیسی قاسم" را در فشار قرار دهد و حکم به سلب تابععیت وی داده است.  روحانیون و جنبش های انقلابی بحرین نیز با هشدار به مقامات آل خلیفه، تأکید کردند تعرض به آیت الله "شیخ عیسی قاسم"، تعرض به شیعیان، تاریخ و مرجعیت آنهاست.

"علامه سید عبدالله الغریفی" در بیانیه ای تأکید کرد: "هدف قرار دادن "آیت الله عیسی قاسم" –بزرگترین عالم شیعیان در بحرین، حمله به شیعیان، مرجعیت، تاریخ، تمدن و آینده آنهاست."


**"شیخ عیسی قاسم " کیست؟

 "شیخ عیسی قاسم" متولد سال 1937 میلادی است که در یکی از روستاهای اطراف "منامه" ، پایتخت بحرین به دنیا آمده است. وی در دوران تحصیل به عنوان یک دانش آموز و دانشجوی نمونه شناخته می شد و توانست به سرعت مدارج تحصیلی را طی کند. 

کابوس

وی در سال ۱۹۶۲ میلادی به  "نجف"  رفت و نزد کسانی چون  "سید محمدباقر صدر"  تحصیل کرد. چهار سال دیگر از نجف به بحرین بازگشت و در خمیس در مدرسه‌ای راهنمایی به آموزش پرداخت. پس از دو سال به نجف بازگشت و با شخصیت هایی همچون «عبدالله غریفی»، «عباس ریس»، «عبدالله مدنی»، «عبدالامیر جمری» آشنا شد.

با آغاز فعالیت برای تأسیس پارلمان بحرین که قصد داشت پس از شکل‌گیری کشور، کار تدوین قانونی اساسی بحرین را به انجام برساند؛ مردم بحرین از شیخ قاسم خواستند با بازگشت به این کشور خود را برای حضور در این پارلمان کاندیدا نماید و در عمل شیخ عیسی موفق شد با بالاترین رأی به پارلمان بحرین راه یابد و در کنار جریان اسلامگرای پارلمان، نقش مهمی در تدوین مواد و بندهای اسلامی در قانون اساسی این کشور ایفا کند.

"شیخ عیسی قاسم" از سال 1971 به صورت رسمی و جدی فعالیت های سیاسی و مدنی خود را آغاز کرد و در این سال ها نمایندگی مجلس، دبیر کلی جمعیت بیداری اسلامی، امام جمعه مسجد امام صادق (ع) و ....  را تجربه کرده است.

کابوس


وی همچنین از سال 1389 رسما به عنوان رهبر انقلاب بحرین شناخته می شود که توانسته با رژیم آل خلیفه و آل سعود مقابله کند و یکی از مهمترین رهنمودهایش مقابله با اقدام رژیم آل خلیفه در تعرض به زنان بود.

پادشاهی بحرین در سال 2011 میلادی مدعی بود که در این کشور مخالفان اندکی علیه حاکمیت  وجود دارند که با فراخوان "شیخ عیسی قاسم" جمعیت انبوهی برای مقابله با رژیم آل خلیفه به پا خواستند.


**خصوصیات اخلاقی  "شیخ عیسی قاسم"

 پرهیزگاری، تسلط بر مسائل و جریانات روز کشور و جهان، در کنار مهربانی و مردمداری و علم فراوان و تسلط بر مسائل فقهی، موجب شده تا  "شیخ عیسی قاسم"، جایگاه بسیار والایی در میان مردم بحرین بیابد .

او از میان مردم برخاست و این مردم بودند که به وی این جایگاه رفیع را بخشیدند. شهرت و معروفیت خود را از طریق رسانه‌ها و راضی و خشنود کردن آنها به دست نیاورده و به همین دلیل، شیعیان بحرین، همواره مطیع و فرمانبر اوامر و دستورات و اشارات او هستند.

کسانی که سخنرانی‌های وی را دنبال یا استماع کرده باشند؛ بخوبی می‌دانند، زبان وی، زبان حال مردم است و هیچ‌گاه کسی موفق نشده،‌ او را از گفتن حق یا حقیقت یا دفاع از آن بازدارد.

از جمله ویژگی های "شیخ عیسی قاسم" ، حمایت دائمی او از مسلمانان و مظلومان جهان، بویژه حمایت قاطع از جریانات مقاومت در منطقه از جمله حزب الله لبنان بوده و به همین دلیل، مردم لبنان نیز علاقه زیادی به "شیخ عیسی قاسم"  دارند.

کابوس


**اقدام رژیم آل خلیفه در سال 2013 علیه "شیخ عیسی قاسم"

در سال 2013 ، ده‌ها نظامی مسلح رژیم آل‌خلیفه با همراهی افراد لباس شخصی با حمله به منزل آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رئیس شورای اسلامی علمای بحرین و رهبر معنوی شیعیان این کشور، در شهر "الدراز" در غرب "منامه"، در نبود صاحبخانه، خانواده او را که در خواب به سر می‌بردند وحشت‌زده بیدار کرده و علاوه بر ایجاد رعب، خسارتهایی را به منزل وی وارد کردند. علمای بزرگ بحرین نیز حمله به خانه این روحانی را اقدامی زشت و نشانه‌ای بسیار خطرناک دانستند.

اقدام اخیر رژیم آل خلیفه (سلب تابعیت "شیخ عیسی قاسم")  باعث شده تا اعتراضات شدیدی در "منامه" شکل بگیرد و مردم بحرین شدیدا به رفتار حاکمیت معترضند.

ساعتی پس از انتشار خبر سلب تابعیت "شیخ عیسی قاسم"، مردم روستای محل اقامت وی مقابل منزل او به نشانه اعتراض به دولت تجمع کردند.  نیروهای امنیتی میدان «سار» را بسته‌اند تا مردم دیگر نقاط نتوانند خود را به تحصن مقابل منزل شیخ عیسی قاسم در روستای  "الدراز" برسانند.




انتهای پیام/

نظرات بینندگان