کد خبر: ۸۹۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
در جلسه این هفته شورای شهر شیراز چه گذشت؟

امضای قرارداد واگذاری 28 خانه تاریخی شیراز به شهرداری/ تأکید رئیس‌جمهور بر استفاده از ظرفیت گردشگری در توسعه فارس

رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور گفت:حدود 15 درصد تولید ناخالص داخلی کشورها از محل گردشگری است.

به گزارش شیرازه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور و هیئت همراه طی سفر یک روزه خود به شیراز در مراسم شورای شهر شیراز شرکت کردند و در این جلسه سند واگذاری خانه‌های تاریخی شیراز به شهرداری شیراز طی مراسمی به امضای طرفین رسید. این سند همکاری با هدف حفاظت، مرمت و احیا و تغییر کاربری برخی از خانه‌های تاریخی ثبتی شیراز که در مالکیت اداره کل میراث فرهنگی استان فارس قرار دارد به امضا می‌رسد و این خانه‌ها به مدت 22 سال به منظور مرمت، حفاظت، احیاء و تغییر کاربری مناسب به شهرداری شیراز واگذار می‌شود.

تأکید رئیس‌جمهور بر استفاده از ظرفیت گردشگری در توسعه استان فارس

مسعود سلطانی‌فر در راستای امضای قرارداد احیای 27 منزل میراثی بافت تاریخی این شهر، اظهار داشت: اجتماع بر انجام این اقدام جهادگونه را به مردم فارس و شهر شیراز تبریک می‌گوییم که نمایندگان آنها در شورا پیشگام این حرکت مبارک فرهنگی و تأثیرگذار بوده‌اند. وقتی دیگران از توافق کلی بین سازمان میراث فرهنگی و شهرداری شیراز در راستای نجات بخشی و بهره‌وری این اماکن تاریخی اطلاع یافتند تماس‌های مختلف از شهرداری اصفهان، کرمان، قزوین و کرمانشاه برای انجام حرکت مشابه شهرداری شیراز به ما منتقل‌شده است.

وی افزود: شیراز در تمام رشته‌های شناخته‌شده گردشگری دارای ظرفیت‌های بی‌نظیر است چنانکه بستر گردشگری فرهنگی تاریخی، مذهبی -زیارتی، گردشگری طبیعی، گردشگری سلامت و گردشگری رویدادها در این شهر وجود دارد و رئیس‌جمهور هم به استفاده از ظرفیت گردشگری استان فارس در توسعه این استان تأکید دارند و از این منظر قرارداد بین شهردار و میراث فرهنگی برای کمک به حل مشکلات و بسترسازی برای استفاده بهینه از امکانات گردشگری شیراز و فارس منعقد می‌شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ادامه داد: اگر تمرکز بیشتر بر حل مشکلات گردشگری داشته و امکانات و بستر مناسب‌تر ایجاد کنیم جایگاه گردشگری در توسعه استان بسیار بیشتر از شرایط فعلی خواهد بود.

سلطانی‌فر متذکر شد: امروز خیلی از کشورها سرمایه‌های خود را بر استفاده از ظرفیت‌های گردشگری متمرکز کرده و شهرهای زیادی هستند که اقتصاد آنها تنها با گردشگری و حضور گردشگران و استفاده از تأسیسات گردشگری و هزینه‌هایی که می‌کنند اداره می‌شود و گاه تا 15 درصد تولید ناخالص داخلی کشورها از محل گردشگری است و در همین راستا ما نیز عزم را جزم کرده‌ایم تا در افق 1404 بنابر اسناد بالادستی و رهنمودهای بزرگان کشور، به 20 میلیون گردشگر و تحقق درآمد ارزی تا 30 میلیارد دلار دست پیدا کنیم.

معاون رئیس‌جمهور تصریح کرد: از یک‌میلیون سایت، بنا و محوطه تاریخی ما 32 هزار اثر ثبت ملی و 19 اثر ثبت جهانی شده و با یک حساب سرانگشتی اگر بر روی همین 32 هزار بنا، سایت و محوطه تاریخی تمرکز کرده و بخواهیم بازسازی کنیم میانگین با پنج میلیارد تومان هزینه به 160 هزار میلیارد تومان اعتبار نجات‍بخشی نیاز داریم یعنی نیمی از اعتبار کل کشور را اگر به این بخش انجام دهیم باز نیمی از کار پیش می‌رود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بیان کرد: استفاده از منابع غیردولتی برای نجات‌بخشی، مرمت، احیا و باز زنده‌سازی اماکن تاریخی و فرهنگی مطابق با اقتصاد مقاومتی بوده که شاه‌بیت و محور حرکت کشور در بحث رشد و توسعه همه‌جانبه و پایدار است.

 برای مرمت و بهره‌برداری از این 28 خانه تاریخی نزدیک به 40 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری لازم است

علیرضا پاک‌فطرت، شهردار شیراز، در این جلسه با اشاره به اینکه بر روی این قرارداد یک سال کار کارشناسی صورت گرفته است اظهار داشت: 31 فروردین 94 شهرداری شیراز پیشنهاد داد منازل تاریخی که در اختیار میراث فرهنگی است با توجه به وضعیت مالی دولت تحویل شهرداری شود تا مرمت، نگهداری و بهره‌برداری شود.

وی با ابراز امیدواری اینکه این اقدام سبب بازگشت ساکنان اصلی بافت تاریخی و فرهنگی شهر شیراز به این بافت شود افزود: زنده‌سازی بافت تاریخی هدف اصلی این اقدام است.

شهردار شیراز با بیان اینکه برای مرمت و بهره‌برداری از این 28 خانه تاریخی نزدیک به 40 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است خاطرنشان کرد: از افراد سرمایه‌گذار دعوت می‌شود برای مشارکت در این موضوع ورود کننداز بانک‌های استان نیز انتظار می‌رود وام‌های مرمت و حوزه گردشگری را با بهره کم با کمک میراث فرهنگی به سرمایه‌گذاران ارائه دهند.

نجات خانه های تاریخی گام اول تحول بافت تاریخی شیراز است

استاندار فارس در صحن علنی شورای شهر در جلسه امضای قرارداد واگذاری 28 خانه میراثی و تاریخی به شهرداری شیراز، گفت: این بناهای قدیمی و تاریخی گنج پنهان است و امروز اولین قدم برای زدودن گرد و غبار از روی این گنج برداشته می شود.

سید محمدعلی افشانی با تصریح اینکه امیدواریم که تمام این مجموعه به شکل یکجا نه تفکیکی مرمت، بازسازی و نوسازی شود، این قرارداد را تفکیک ناپذیر دانست و گفت: 27 خانه تاریخی و میراثی و یک خانه که در اختیار دانشکده هنر قرار دارد، جزو این قرارداد است.

وی با بیان اینکه فارس به لحاظ تاریخی و فرهنگی، جایگاهی رفیع دارد، گفت: در کشور هیچ استانی نیست که مهمترین بنای تاریخی، یکی از عظیم ترین بناهای مذهبی و با اهمیت ترین بناهای فرهنگی و ادبی را یکجا در خود داشته باشد.

افشانی تصریح کرد: این بیانگر آن است که باید بیشتر از قبل، فارس را دریابند تا گامهای اساسی برای احیاء بناهای تاریخی برداریم.

680 بنای تاریخی شیراز در فهرست آثار ملی ثبت شده است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس نیز در این جلسه گفت: 680 بنای تاریخی شیراز در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

مصیب امیری گفت: 310 خانه ارزشمند در بافت تاریخی شیراز وجود دارد که 40 بنا در تملک سازمان میراث فرهنگی قرار دارد و بخشی از آن در قالب این قرارداد در اختیار شهرداری قرار می گیرد. وی با اشاره به اینکه با برآوردهای انجام شده، مرمت و احیای خانه‌های تاریخی که به شهرداری شیراز واگذار می‌شود بیش از 33 میلیارد تومان هزینه دارد تصریح کرد: طرح‌های پیشین مربوط به این بافت نیز در طرح جدید دیده شده است.

قانون مربوط به میزان حریم بناهای تاریخی شهر شیراز بازنگری شود

رئیس شورای شهر شیراز در صحن علنی شورای شهربا بیان اینکه بافت 365 هکتاری تاریخی شیراز، بافت فرهنگی شهر است گفت: حریم اماکن فرهنگی و میراثی بسیار وسیع پیش بینی شده و کل این زمین حریم بناهای مختلف تاریخی است.

وی با اشاره به اینکه در این حریم هیچگونه اقدامات عمرانی ممکن نیست افزود: همین امر سبب شده مردم این بافت را ترک کنند و حاشیه‌نشینی در این بافت در دل شهر با حضور اتباع بیگانه شکل گیرد. غلام‌مهدی حقدل با تأکید بر اینکه باید در قانون بافت تاریخی شیراز و میزان حریم‌ بناهای تاریخی در این شهر بازنگری شود تصریح کرد: لازم است حریم‌ها کمتر شود و امکان احداث بنا و اقدامات عمرانی در این بافت فراهم شود.

حقدل با بیان اینکه با کمک دولت سه بخش عمده از ارتفاعات شیراز در اختیار شهرداری شیراز قرار گرفته است خاطرنشان کرد: در این ارتفاعات پارکی بزرگ ساخته می‌شود و 7 درصد از این پارک به فضای گردشگری تبدیل می‌شود.

وی در ادامه خواستار واگذار برخی اماکن تاریخی و گردشگری به شهرداری شد و گفت: درختان کهن در برخی اماکن مانند حافظیه و سعدیه خشک‌شده است.

رئیس شورای شهر شیراز متذکر شد: اگر اماکن گردشگری سعدیه، حافظیه و آب رکنی در اختیار شهرداری قرار گیرد منافع آن صرف همان‌جا می‌شود چنانکه امروز در برخی از این مناطق درختان کهن خشک‌شده و با توجه به آن‌که تخصص شهرداری نگهداری فضای سبز است این کار به نفع میراث فرهنگی و تاریخی و گردشگری شهرمان تمام می‌شود.

نظرات بینندگان