کد خبر: ۸۹۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۰۲ تير ۱۳۹۵
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس :

هیچ کاشی از مدرسه خان شیراز به سرقت نرفته است

شیراز - ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت : طرح موضوع سرقت از کاشی های مدرسه خان شیراز که در برخی شبکه اجتماعی و خبری انتشار یافته صحت ندارد .

به گزارش شیرازه به نقل از ایرنا، مصیب امیری گفت: این بنای تاریخی اینک در حال مرمت می باشد و برخی از کاشی های مدرسه خان که در گذشته فرو ریخته و کنده شده نیز به تدریج مورد مرمت و نصب خواهد شد.
وی گفت : حتی براساس تصاویر منتشر شده در فضای مجازی که حاکی از ارتفاع بالای این کاشی های ریزش کرده دارد بخوبی می توان نتیجه گرفت امکان آسیب رساندن به این کاشی ها بدون نصب داربست وجود ندارد.
مدرسه خان از جمله بناهای مدارس معروف و بزرگ علوم فقهی دوران صفویه می باشد که در محله اسحاق بیگ شیراز واقع گردیده است ؛ این بنا به همت الله وردی خان افشار والی شیراز و سپه سالار شاه عباس صفوی بنا گذاشته شد . زیر بنای این محل که به سبک بناهای درون گرا ساخته شده هفتهزار و 686متر مربع می باشد که در زمینی به مساحت پنجهزار و سه متر مربع در دو طبقه بنا گردیده است ، این بنا دارای یکصد حجره جهت اسکان طلاب بوده که در حال حاضر 70 هجره به جای مانده و نیز صحن مدرسه با یک حوض هشت گوش در مرکز و 4 باغچه در چهار طرف آن به همراه درختان نارنج و نخل مزین گردیده است ، طول صحن 51 متر و عرض آن 45 متر می باشد .
سردر ورودی با تزئینات بسیار عالی و ارتفاع چشم گیر ، با کاشی های هفت رنگ تزیین شده و گل بوته های روی کاشی ها از جمله شاهکارهای هنر و معماری و کاشی کاری بوده همچنین بالای سردر، یک کتیبه با خط ثلث عالی و با قلم درشت نوشته شده که بیانگر ذوق والای هنرمند ایرانی است .
دالان ورودی مدرسه به شکل هشتی با سقفی که با شکل زیبا به صورت گنبدی با کاشی لاجوردی آبی و گل بوته های زیبا مزین شده است .
در زمان ساخت و تا عصر زندیه در طرفین جبهه غربی مدرسه دو گلدسته بلند آجری با تزیینات و کاشی کاری مفصلی وجود داشته که به دلیل مسلط بودن بر ارگ حکومتی کریم خان زند ویران گردیده است ، کاشی کاریهای سقف مدرسه مثل مسجد شیخ لطف الله در اصفهان می باشد ، در حاشیه سقف آیات قرآنی با خط ثلث عالی وجود دارد که در کتیبه آن به سال 1024 هجری قمری نگاشته شده ، بالای دالان ، تالار وسیعی است که روزگاری حکیم ملاصدرا ملقب به صدرالمتألهین فلسفه اشراق در آن تدریس می کرده است .
در 4 سمت حیاط 4 طاق نمای بلند با کاشی کاری مزین شده است که فقط سر در غربی آن به تازگی مرمت گشته است
عمر مدرسه تاریخی خان را به دوره صفویه نسبت می دهند. یعنی روزگار حکومت شاه عباس اول که الله وردی خان، والی فارس تصمیم به ساخت این بنا گرفت و در نهایت، در دوره والی گری فرزندش امامقلی خان (1022 تا 1041 ه. ق) ساخت آن به پایان رسید.
یکی از دلایل شهرت این مدرسه آن است که ملاصدرا سال ها در آن به تدریس فلسفه و علوم اسلامی می پرداخت و درست از همین زمان به بعد، این مدرسه به عنوان یکی از مهمترین مراکز علمی ایران مطرح شد.

انتهای پیام /
نظرات بینندگان