کد خبر: ۹۰۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۰۳ تير ۱۳۹۵

نمایندگان ادوار گذشته ممسنی همچنان به دنبال ریشه کنی طایفه گرایی!

هرچند بسیاری از مردم و کارشناسان عامل اصلی ترویج تعصبات را نمایندگان و نامزدهای انتخاباتی و روش غیرمنصفانه آنها در جلب آراء مردم می دانند.

به گزارش شیرازه؛ به نقل از نورآنلاین، شهرستان ممسنی با جامعه و فرهنگ عشیره ای خود توانسته ، دو قوم بزرگ لر ممسنی و ترک قشقایی را در دل خود جای دهد.

این شهرستان که سنخیت بسیار زیادی با شهرستان رستم دارد به 4 بخش ماهور میلاتی، بکش، جاوید و دشمن زیاری تقسیم شده است که به مجموع این مناطق حوزه انتخابیه ممسنی و رستم می گویند.

با وجود تمامی حسن های زندگی قبیله ای و عشیره ای متاسفانه در ممسنی از وجه های منفی این فرهنگ استفاده شده است و تعصبات بی جای طایفه گرایی بزرگترین ضربات را به این شهرستان زده است.

به گونه ای که این شهرستان ها نسبت به مناطق همجوار خود عقب مانده تر هستند و در زمان های حساس همچون انتخابات به چالش ها و خط قرمزها تبدیل و معرفی شده اند.

 بسیاری از مردم و کارشناسان عامل اصلی ترویج تعصبات را نمایندگان و نامزدهای انتخاباتی و روش غیرمنصفانه  آنها در جلب آراء مردم  می دانند همچنین افرادی معتقدند برخی از سران طوایف که به دنبال رسیدن به منفعت هایی هستند به این تعصبات دامن می زنند.

با همه ی این ها برای اولین بار در بهمن ماه سال 93  نمایندگان آستین را بالا زدند و با دعوت از مسئولین و ریش سفیدان و بزرگان طوایف ، همایشی با عنوان مبارزه با طایفه گرایی برگزار کردند این سلسله برنامه ها بارها اجرا شد و نشست های متعددی در شهرستان ، شیراز و تهران برگزار گردید تا شاید روند انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ممسنی و رستم را به سمت آرامش و دوری از تعصبات طایفه ای سوق دهند. هرچند که این امر چندان محقق نشد.

اما باید گفت این حرکت مردمی قابل تقدیر است و باید از آن حمایت شود و در کنارش برنامه های متنوع دیگری نیز اجرا شود تا مثمر ثمر گردد.

حال پس از انتخابات  جنجالی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ممسنی و رستم باز هم نمایندگان ادوار گذشته در تهران دور هم جمع شدند تا به تعامل ، همکاری و دوری از تعصبات تاکید کنند. این همایش شب گذشته به میزبانی احمدی نماینده دوره هفتم برگزار شد.

علی احمدی نماینده ی دوره هفتم در خصوص این نشست گفت:  این جلسه که نوعی تودیع و معارفه  هم به حساب می آمد؛ از خدمات دکتر شفیعی  و زحمات و تلاش ایشان در دوره نهم تقدیر به عمل آمد و برای هم افزایی توانها ضمن ارزوی موفقیت برای دکتر گودرزی و سایر نمایندگان، همکاری وحمایت خویش را به ایشان اعلام کردند.

وی افزود: کانون نمایندگان ادوار،  دو هدف را دنبال می کند؛ که  یکی از آن ها کاهش تنش های طایفه ای و دوم کمک به پیشرفت و توسعه نوراباد و رستم ممسنی.

احمدی اظهار داشت:  با انتخابات جدید  در هدف اول تا حدودی موفق شدیم . به امید خدا در هدف دوم هم با تلاش  گودرزی و استفاده از این ظرفیت ارزشمند به پیشرفت و توسعه نوراباد ورستم ممسنی کمک کنیم ودر تحقق هدف دوم تلاش نماییم.

همه نمایندگان تجربه های تلخ وشیرین دارند که می توان از توزیع بودجه و امکانات ناعادلانه که تابع چانه زنی سیاسی است  نام برد دولت ها به ظاهر با نمایندگان خوبند اما به علت کمبود منابع در عمل برای توسعه شهرستان همراهی نمی کنند لذا باید دقت وتلاش مضاعف داشت.

نماینده جدید دو مجموعه فعالیت را می تواند برای پیشرفت شهرستان دنبال کند؛ یکی طرح های به جا مانده از دورهای گذشته مانند؛ پتروشیمی ممسنی، بزرگ راه دالین به نوراباد، بزرگ راه قائمیه به نورآباد و بابامیدان، راه اصلی گناوه به خومه زار، بیمارستان رستم، کارخانه سیمان، سیلو ، سد پارسیان، سد شیو و... که نمایندگانی که این طرح ها را پی گیری کرده اند اماده همکاری با نماینده جدید جهت به ثمر رسیدن آنها هستند.

دوم طرح ها و فعالیت های جدید است که نماینده با مشورت کار گروهای تخصصی خود دنبال می کند و اگر نیاز به مشورت و پی گیری و همکاری احساس کرد کانون نمایندگان برای همکاری اعلان حمایت می کند.

گفتنی است در این همایش عبدالرضا مرادی نماینده دور هشتم و نامزد دهمین دوره انتخابات مجلس حضور نداشت.

برچسب ها: نماینده ، ممسنی ، قبیله
نظرات بینندگان