کد خبر: ۹۰۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۰۴ تير ۱۳۹۵

مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا رأی دادند

شمارش آرای رأی‌گیری تاریخی در بریتانیا (انگلستان، ولز، اسکاتلند،‌ ایرلند شمالی) درباره خروج یا ماندن در اتحادیه اروپایی به پایان رسیده و مردم این کشور به پایان حضور در این نهاد اروپایی رأی داده‌اند.
به گزارش شیرازه به نقل تسنیم، شبکه خبری بی‌بی‌سی اعلام کرد:،  مردم انگلیس در یک همه‌پرسی تاریخی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی دادند.

بر اساس این گزارش، بعد از شمارش آرای 200 حوزه رأی‌گیری در انگلیس طرفداران خروج این کشور از اتحادیه اروپا با کسب 52 از آرا بر دیدگاه باقی ماندن در این اتحادیه پیشی گرفتند و شمارش آرا همچنان ادامه دارد.

بر اساس این گزارش، طرفداران باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا 48 درصد از آرا را به خود  اختصاص دادند.

تعداد کل حوزه‌های رأی‌گیری در انگلیس به 382 می‌رسد.

در پی اعلام نتایج همه‌پرسی بهای پوند انگلیس در مقابله دلار کاهش یافت به‌گونه‌ای که این کاهش از سال 1985 بی‌سابقه بوده است.

همچنین بی بی سی اعلام کرد که میزان مشارکت در این همه‌پرسی به 72 درصد می‌رسد.

فشارها بر کامرون برای استعفاء

پس از رأی تاریخی مردم بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپایی، آینده دیوید کامرون، نخست‌وزیر این کشور، که تلاش فراوانی برای ماندن در اتحادیه اروپایی داشت در ابهام قرار گرفت.

نایجل فراج رهبر ملی‌گراهای انگلسیسی اعلام کرد که کامرون باید «فورا» استعفاء دهد، در حالیکه حزب کارگر نیز اعلام کرده است وی باید «منصب خود را مورد تجدید نظر قرار  دهد.»

با این حال شب گذشته بیش از 80 نماینده محافظه‌کار پارلمان انگلستان با ارسال نامه‌ای به کامرون از وی خواستند علی‌رغم نتایج به نخست‌وزیری ادامه دهد.

واکنش‌ها به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

به‌دنبال اعلام نتایج همه‌پرسی خروج انگلیس از اتحادیه اروپا رئیس پارلمان این اتحادیه اعلام کرد که انگلیس مسیر ویژه‌ای را انتخاب کرده است؛ ولی این مسیر بسیار سخت خواهد بود.

وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا «روزی ناراحت کننده» برای این اتحادیه است. اتحادیه به کار خود ادامه خواهد داد ولی باید برای کسب دوباره اعتماد مردم کار کرد.

رهبر حزب استقلال انگلیس تأکید کرد که خروج این کشور از اتحادیه اروپا پیروزی «شهروند عادی» در برابر «سرمایه داران» است.

همچنین رئیس حزب راست‌گرای افراطی فرانسه با استقبال از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا خواستار برگزاری همه‌پرسی مشابه در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی شد.

نخست وزیر و وزیر خارجه لهستان خبر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را «خبری بد» توصیف کردند.

نظرات بینندگان