کد خبر: ۹۰۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۰۴ تير ۱۳۹۵
در بیانیه فعالان محیط زیست خطاب به اعضاء شورا شهر و شهردار کازرون مطرح شد:

قطع درختان دوباره خیابان مطهری دهن کجی به مردم بود/ دوره‌ی ریاست و سروری شما به پایان می‌رسد

متاسفانه شهرداری کازرون که خود مهم ترین متولی حفظ درختان شهر است بازهم در اقدامی عجولانه به خواست عمومی مردم دهن کجی کرد و درخت کهن‌سال کُنار خیابان مطهری را از صفحه روزگار محو کرد.

به گزارش شیرازه به نقل از "کازرون خبر"، پس از قطع دو درخت کهن‌سال سَرو و نخل در خیابان‌های مطهری و نطنج که با اعتراضات فعالان محیط زیست و عموم مردم مواجه شد و مردم برای حفظ درخت کهن‌سال کُنار خیابان مطهری شمع زنجیر انسانی تشکیل دادند متاسفانه مسئولان شهرداری در کمال بی توجهی به خواست عمومی مردم درخت کُنار را هم قطع کرد.

از این رو جمعی از فعالان اجتماعی و دوستداران محیط زیست کازرون با صدور بیانیه‌ای خطاب به اعضاء شورای شهر و شهردار کازرون خواستار پاسخ گویی در قبال قطع بی رویه درختان شهر کازرون شدند.

متن کامل این بیانیه به این شرح است:

به نام خدا

«هر دم از این باغ بری می‌رسد......... تازه‌تر از تازه‌تری می‌رسد»

سال‌های بسیاری پیش از این آن‌گاه که کودکی بیش نبودیم در کتاب‌های درسی‌مان به ما این شعر زیبا را آموخته بودند که:

«بدست خود درختی می‌نشانم............به پایش جوی آبی می‌کشانم  و الی آخر»

این شعر آن چنان با تارو پود وجود ما به هم آمیخته بود و ما با معنای عمیق آن پرورش یافته بودیم که سال‌ها پس از آن نیز عشق به وجود درخت و سرسبزی هم چنان در وجودمان موج می زند و از این رو شکستن هر شاخه درختی چنان روح و روان‌مان را به درد می َآورد که انگار پرنده‌ی بال و پر ریخته به وجود خودمان آسیبی وارد آمده است.

قطع درختان کهن سال خیابان مطهری کازرون

روزگار گذشت و گذشت و گذشت و ما از آن کودکان لطیف به مردانی تبدیل شدیم که می‌خواستیم در شهر و دیار تاریخی خود بمانیم و هویت تاریخی و اصالت فرهنگی  زادگاه خویش را حفظ نماییم اما غافل از آن بودیم که ماندن و کار فرهنگی کردن در این شهر هزینه‌های بسیار دارد و سنگ‌های بسیاری در پیش پایت می‌اندازند. ایده‌ها و افکارت را به ریشخند می‌گیرند و با پیشنهادهایی که از سر دلسوزی می‌دهی از در لجاجت در می آیند.

قصه  قصه‌ی قطع یک درخت نیست بلکه داستان تلخ حاکمیت نوعی تفکر بیمار است که در آن اثری از هیچ گوش شنوایی  نیست.

داستان داستان بی روح کردن خیابان‌های شهری است که تاریخ با نام شهر سبز می شناسدش. اگر باور نمی‌کنید بنگرید که چگونه و یک شبه به بهانه تعریض غیر کارشناسی خیابان شریعتی ده‌ها درخت کهنسال این خیابان را برکندید و این خیابان را به بی درخت ترین خیابان همه‌ی عالم تبدیل نمودید و در این میان به حقوق شهروندان و عابران هیچ  توجهی ننمودید و عملا هیچ پیاده‌رویی برای عبور زنان و مردان و کودکان باقی نگذاشتید.  

البته همان طور که پیش از این نیز گفته شد درخت سرو و کُنار کهن‌سال خیابان مطهری تنها نمادی است از ظلمی که به محیط زیست درون شهری کازرون آن هم از سوی بالاترین مرجع و متولی پاسداری از فضای سبز یعنی شهرداری وارد آمده است چرا که این قصه تلخ و رنج آور را هر روز می‌توان در گوشه گوشه‌ی خیابان‌های شهرمان مشاهده کرد.

آقایان بوی بهار نارنج و سایه توت‌ها و کُنارها را از خیابان‌های شهرمان گرفته‌اید. کازرون به بوی بهار نارنج و سایبان کُنارهایش شناخته شده بوده و هست. چرا با خیابان‌های‌ شهرمان این گونه برخورد می‌کنید. چرا بوی عطر بهار نارنج را از رهگذران دریغ می‌کنید. چرا شهرمان را به بی‌درخت ترین شهرعالم تبدیل می‌کنید.

کُنارها و وتوت‌های پنجاه شصت ساله خیابان های مان را چه می کنید؟  وقتی شما که متولی زیبا سازی شهر هستید به جای گسترش فضای سبز، شبانه به جان کهن‌سال ترین درختان شهر می‌افتید و به زور اره برقی و تیغ‌های آهنین بیل مکانیکی آن‌ها را ریشه کن می‌کنید وای به حال دیگر شهروندان. دیگر توقعی نباید داشت که فلان مغازه‌دار یا آپارتمان ساز چهار تا نارنج جلو پیاده‌رو را سالم بگذارد.

«اگر زباغ رعیت ملک خورد سیبی........غلامان او بر آرند درخت را از بیخ»

 آری بی‌جهت نیست که در این دیار هر که از راه می‌رسد اره بر پیکر درختان  پیاده‌روهای شهرمان می اندازد یکی به بهانه پیدا آمدن ویترین و تابلو مغازه‌اش و دیگری برای زیباتر شدن نمای ساختمان و آپارتمانش و عجبا که هیچکس هم پاسخگو نیست.

آقای شهردار شما که خود زاده‌ی این آب و خاکید و با بوی بهار نارنج بزرگ شده‌اید باید بیش از هر کس در قبال ظلمی که به نارنجستان‌ها و کُنارستان‌های این دیار می شود خود را مسئول و پاسخگو بدانید.

شما هستید که باید مغازه داران و ساختمان سازان را موظف به حفظ  و حراست از فضای سبز خیابان‌ها نمائید.

آقای شهردار بیائید مسیر خیابان امام خمینی را از بلوار تا سینما باهم قدم بزنیم و تعداد درختان دارای قد و قامت مناسب و دارای زیبایی را بشماریم و بعد این آمار را با خیابان‌های شهرهای کوچک‌تر از خودمان مقایسه کنیم.

اگر وقت ندارید یا در این گرمای طاقت فرسا از پشت میز و کولرگازی اتاق کارتان نای تکان خوردن ندارید اشکال ندارد ما امروز به تنهایی این مسیر را شمارش کردیم می‌دانید تعداد درختان اصلی ترین خیابان شهر ما به چند عدد می رسد؟ باور کنید به زحمت به عدد پنجاه می‌رسد البته اگر بتوان نام همه‌ی آن‌ها را درخت گذاشت.

 حال بیایید آن را با عکس‌های  موجود در سی چهل سال پیش مقایسه کنید تا باور کنید چه ظلمی به خیابان‌ها و به زیبایی شهری شده است که روزگاری جهانگردان عالم با نام شهر سبز از آن یاد می‌نمودند.

اصلا چه لزومی به حذف پیاده‌روها که حق مسلم عابران پیاده و دانش آموزان مدرسه‌ای و خانواده هاست و اضافه نمودن  فضای پیاده رو به خیابان وجود دارد؟ هیچ یادمان نرفته مرگ دختر خانم معصومی که سال گذشته در خیابان قدمگاه به خاطر همین مسئله حذف پیاده‌روها جلو چشم مادرش جان باخت.

چه کسی پاسخگوی خون ریخته شده  هدی علیزاده است؟ مرگ دردناکی که ما پیش بینی‌اش را کرده بودیم و چند ماه پیش از آن در نشست با شخص شهردار و اعضای شورای شهر هشدارش را داده بودیم. آیا بازهم باید منتظر حادثه‌ی دیگری از این دست باشیم؟ خیابان شریعتی را بنگرید بدون پیاده رو، خیابان قدمگاه به همین شکل.

قطع درختان کهن سال خیابان مطهری کازرون

شهروندان ما حق دارند در آرامش و امنیت از پیاده روها عبور کنند چرا ما این حق را از آنان سلب می‌کنیم تا مثلا بار ترافیکی را از روی فلان خیابان برداریم.

در همین خیابان مطهری چند ماه است که ساکنان بخش غربی‌اش چه آزار و اذیتی را متحمل شده‌اند و کسی هم پاسخگوی فریادهایشان نیست.

جناب شهردار و اعضای شورای شهر باید نیک بدانند که این پست‌ها و کرسی‌ها موقتی است و همان گونه که دیگران آمدند و رفتند دوره‌ی ریاست و سروری شما نیز به پایان خواهد رسید و آنچه باقی خواهد ماند عملکردهای شما و قضاوت‌های افکار عمومی و شهروندان است و قطعا در آینده مردم با کسانی که شعارها و عمل‌شان فرسنگ‌ها با هم فاصله دارد روی خوش نشان نخواهند داد.

هیچ یادمان نرفته و یادتان نباید برود خرداد سال 92 را که همه برادران و خواهران نامزدی شورای شهر در تبلیغات انتخاباتی خود چگونه با شعارهای رنگین و پر زرق و برق هدف خود را داشتن شهری زیبا و سر سبز عنوان می نمودند اما اینک در سر بزنگاه حادثه و آن موقع که پای آزمون به میان می‌آید تنها و تنها سه نفر از جمع 9 نفره شورای شهر به مخالفت با قطع درخت کهن‌سال کنار خیابان مطهری بر می‌خیزند.

به هر حال اقدام عجولانه شهردار در قطع دو درخت کهن‌سال خیابان مطهری با وجود همه‌ی خواهش ها و پیشنهادهای قبلی نوعی دهن کجی آشکار و بی‌‍احترامی به افکار عمومی و فعالان اجتماعی محسوب می شود.

ظاهرا شما آقایان فراموش کرده‌اید که منتخبین مردم بوده و می‌بایست به خواسته‌های منطقی و پیشنهادات سازنده مردم توجه کرده و برایشان اهمیت قائل شوید.

شما حتی خودسری را به جایی رسانده‌اید که از درخواست مستقیم دادستان محترم شهرستان نیز سرپیچی می‌نمائید چرا که حجت الاسلام لطفی چندین بار پیشنهاد نموده بودند که دو درخت مذکور حفظ گردیده و از فضای بین آن دو به عنوان ایستگاه اتوبوس استفاده گردد ولی شما حتی به این توصیه نیز وقعی ننهادید و قطعا ما به عنوان نمایندگان افکار عمومی از جناب آقای دادستان درخواست می‌کنیم به عنوان مدعی العموم موضوع را پیگیری نموده و با متخلفین برخورد قانونی داشته باشند.

«جمعی از فعالان اجتماعی و دوستداران محیط زیست کازرون»

برچسب ها: قطع درخت ، شهرداری ، مردم
نظرات بینندگان