کد خبر: ۹۰۱۱۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۰۵ تير ۱۳۹۵
در گفتگوی با کارشناس تغذیه:

از مصرف غذاهای پر حجم خودداری کنید / وعده های غذایی بین افطار تا سحر را افزایش دهید

یک کارشناس تغذیه گفت: با رعایت چند نکته ساده می توان تمام مدت روزه داری را پر نشاط سپری کرد و تمام ساعات روز را پرتوان به کارهای روزمره خود بپردازیم.

به گزارش شیرازه؛ به نقل از نبض نی ریز  مریم دادور کارشناس تغذیه در گفتگوی اختصاصی با نبض نی ریز بیان داشت :اولین چیزی که باید در ماه مبارک رمضان در نظر بگیریم عدم پرخوری در وعده های غذایی می باشد  و تصریح کرد: یک سحری کامل شامل پنیر ، شیر، مغز بادام ، پسته و گردو ، نان محلی ، و سبزی می باشد، لذا با مصرف مواد غذایی فیبردار و لبنیات تا حد زیادی می توان از تشنگی در طول روز جلوگیری کرد و همچنین وجود موادغذایی پروتئین دار در سبد غذایی سحر و افطار نیازهای بدن یک فرد روزه دار درطول روز تامین می شود.

مریم دادور توصیه کرد : روزه داران باید بین افطار کردن و شام خوردن تفاوت قائل شوند و وعده افطاری باید جدا از شام باشد ، افطاری می تواند چای ، خرما ، آبلیمو، عسل و فرنی و ... باشد و بین وعده افطاری و شام باید حدود 30 دقیقه الی یک ساعت فاصله باشد و شام هم سبک باشد مانند : عدسی ، سوپ و غذاهایی از این دست را می توان پیشنهاد کرد و هم چنین در ماه مبارک رمضان تا جایی که امکان دارد باید از مصرف قندهای ساده مثل : زولبیا و بامیه ، نوشابه و نوشیدنی های کافئین دار که باعث تحریک معده می شوند خودداری کنیم.

دادور ضمن بیان اینکه مواردی چون ضعف ، خستگی ، بی خوابی ، سردرد و بی حالی برای همه روزه داران اتفاق می افتد و می توان با رعایت چند نکته از آنها پیشگیری کرد ، لذا افرادی که سردرد می شوند تا حد زیادی به دلیل کمبود مصرف آب می باشد که می توانند با مصرف پنج الی شش لیوان آب بین وعده افطاری تا سحر آن را کنترل کنند افزود: توصیه مهم برای افراد سیگاری و کسانی که به مصرف مواد کافئین دار  مانند : نوشابه ، قهوه ، چای و ... عادت دارند این است که چای کمرنگ مصرف کنند.

وی اظهار داشت: علت اصلی ضعف و بی حالی عدم استفاده از مواد مغذی و در مقابل استفاده از مواد پرکالری می باشد و می توان با برنامه ریزی در وعده های غذایی سحر و افطار تا حد زیادی از ضعف و بی حالی جلوگیری کنیم و همچنین با در نظر گرفتن استراحت و خواب در طول روز می توان در بدن تجدید قوا کرد و  لذا از مصرف زیاد نمک و گوشت که موجب عطش در طول روز می شوند،خودداری کنیم.




دادور تصریح کرد: بعضی افراد ریفلاکس معده دارند و به همین خاطر بعد از افطار دچار مشکلات گوارشی می شوند و باید توجه داشت زمان افطار که معده خالی می باشد نباید مقدار زیادی آب سرد ،ماده غذایی با حجم زیاد را مصرف کنند که اسفکتر معده این افراد شل می باشد که باعث سوزش سردل یا احساس ترش کردن به فرد دست می دهد در این حالت بهتر است حجم وعده های غذایی را کم کنیم و به جای آن تعداد وعده های غذایی بین افطار تا سحر را زیاد کنیم که این امر باعث جلوگیری از ریفلاکس معده می شود.

کارشناس تغذیه با بیان این که می بایست فاصله بین مصرف غذای سحری و افطار تا خواب یک ساعت باشد خاطر نشان کرد: همچنین زاویه سرمان حداقل 45 درجه به سمت  بالا باشد و  توصیه می شود از نوشابه های گازدار و کافئین دار خودداری کنید.

وی ماه مبارک رمضان را یک فرصت خوب برای کسانی که اضافه وزن داشته و قصد دارند لاغر شوند بیان کردند و ادامه داد: روزه داری همچنین می تواند در کنترل وزن به آن ها کمک کند و میزان کلسترول و چربی خون را کاهش و از بیماری های قلبی جلوگیری کند.

گفتنی است مریم دادور به نکاتی از قبیل ؛ استفاده از نان محلی به جای نان لواش و همچنین استفاده از سبزیجات در وعده های سحر و افطار و همچنین افزایش تعداد وعده های غذایی و خودداری از خوردن غذاهای پرکالری وترش و همچنین مواد دارای قند ساده تاکید بسیار داشتند و یادآور شدند با رعایت موارد فوق می توان ایام روزه داری را به خوبی سپری و از مزایای  آن بهره مند شویم.


برچسب ها: غذا ، رمضان ، افطار ، تغذیه
نظرات بینندگان