کد خبر: ۹۰۱۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۶ - ۰۵ تير ۱۳۹۵
در گفتگوی شیرازه با رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب شیراز مطرح شد:

تلخ و شیرین های یک قاضی از 30 سال قضاوت/آرزویم عاقبت بخیری درکار قضاوت و احقاق حقوق مردم است

قاضی «تک بند» گفت:تلاش همه جانبه نهادهای فرهنگی شیراز که هرکدام به نوعی با مسائل اجتماعی مواجه هستند؛ موجب شده تا احکام صدور طلاق درسه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش یابد.
شیرازه، قضاوت اصولا کار مشکلی است. منصب قضاوت یکی از حساس ترین و مهمترین مشاغل در جامعه است،باید همه مستندات را در نظر بگیری و بعد حکمی را به عدالت صادر کنی، همیشه باید با تامل  و دغدغه پرونده ای را بررسی کنی تا حقی ضایع نشود. امیرالمومنین علیه السلام درباره قاضی می فرمایند:« از میام مردم، برترین فرد نزد خود را برای قضاوت انتخاب کن؛ کسانی که مراجعه فراوان، آنها را به ستوه نیاورد و برخورد مخالفان با یکدیگر، او را خشمناک نسازد؛ در اشتباهاتش پافشاری نکند و بازگشت به حق پس از آگاهی، برای او دشوار نباشد؛ طمع را از دل ریشه کن کند و در شناخت مطالب به تحقیقی اندک رضایت ندهد؛ در شبهه ها از همه بااحتیاط تر عمل کند و در یافتن دلیل، اصرار او از همه بیشتر باشد؛ از مراجعه پیاپی شاکیان خسته نشود؛ در کشف امور از همه شکیباتر و پس از آشکار شدن حقیقت، در فصل خصومت از همه برنده تر باشد؛ کسی که ستایش فراوان، او را فریب ندهد و چرب زبانی، او را منحرف نسازد»

هفته اول تیرماه به یاد شهادت آیت الله دکتر بهشتی هفته قوه قضائیه نامیده شده است، به همین بهانه به سراغ قاضی «اصغر تک بند» رئیس کل دادگاه های عمومی و انقلاب شیراز رفتیم تا در اوج برنامه های این هفته مصاحبه ای کوتاه با وی داشته باشیم.

قاضی اصغر تک بند با حدود 30 سال سابقه خدمت در دستگاه قضایی درحال حاضر رییس کل دادگاه های عمومی و انقلاب شیراز است که سال گذشته به عنوان قاضی نمونه کشور شناخته شد. انتخابی که معیارهای اصلی آن؛ رعایت آداب قضاوت، تکریم ارباب رجوع بر اساس عدالت و رافت اسلامی، حفظ حقوق شهروندی و تامین رضایتمندی مراجعان و کارکنان قضایی و اداری بوده است  و این موضوع را در بدو ورود به اتاق کار او مشاهده کردیم. جایی که یکی از مراجعه کنندگان وقتی فهمید ما خبرنگار هستیم و برای مصاحبه با رئیس کل دادگاه های عمومی شیراز آمدیم به ما گفت که چند سال است که ایران نبوده و حالا گره ای در کارش افتاده و آقای تک بند مشکل او را حل کرده است.
حدود ساعت 2 بعد از ظهر وارد اتاق رئیس شدیم، با گرمی از ما استقبال کرد، به دلیل جلسه ای که بیرون از ساختمان اداره داشت زمان مصاحبه را 30 دقیقه تنظیم کردیم اما صحبت ها گُل کرد و حدود 50 دقیقه میهمان قاضی تک بند بودیم.

او در گفت و گو با ما ضمن تشریح وضعیت دادگاههای استان از آرزوی خودش که عاقبت بخیری درکار قضاوت و احقاق حقوق مردم است؛ و محدودیت های این شغل، همچنین زیباترین و بدترین خاطرات دوران خدمت قضایی اش گفت.

رئیس دادگاه های عمومی و انقلاب شیراز
این قاضی باسابقه استان فارس بهترین خاطره دوران خدمت خود را بخشودگی قتل غیر عمدی یک جوان می داند که مادر مقتول به خاطر احترام به سادات و سید بودن قاتل آن را می بخشد.

وی بدترین خاطره اش را مرگ دسته جمعی یک خانواده دانست که پدر خانواده به خاطر فقر شدید مالی و مشکلات خانوادگی که به همراه داشته؛ همسر و دختران خود را به قتل رسانده و خودکشی می کند.

قاضی تک بند درباره این ماجرای دردناک می گوید: در تاسوعای سال 1373، آقای نظری دادستان وقت به من تماس گرفت و اظهار داشت در محله زورآباد کوی زهرا شیراز (حالا نامش عوض شده) قتلی رخ داده، شما رسیدگی کنید؛ به محل که رسیدم، خانه ای کوچکی با دو اتاق،در حیاط خانه رخته و خوابی کهنه پهن بود که خانمی و دو تا دختر کوچک کشته شده بودند، پدر خانواده هم حلقه آویز شده بود. در خانه هیچ چیز با ارزشی نبود حتی در یخچال را که باز کردیم فقط یک پیاز و کمی روغن بود، بعد از گشت زدن در خانه یک وصیت نامه پیدا کردیم، وصیت نامه مردی بود که خود را حلق آویز کرده بود؛ این وصیت نامه خطاب به پسر بزرگتر خانه که البته در منزل نبود نوشته شده بود. در این وصیت نامه به فقر خانواده اشاره شده بود؛ پدر خانواده به خاطر از دست دادن شغل و علیل شدن در خانه و همچنین توهین ها همسرش به خاطر فقر، خسته می شود و مجبور شده که همسر و دو دخترش را به قتل برساند.

قاضی تک بند با بیان اینکه دراین ماجرای دردناک هیچ خبرنگاری از من قضایای قتل را نپرسید گفت: من تنگ شدن عرصه زندگی برای یک خانواده آنهم به علت فقر و نداری را از نزدیک دیدم  و  شاید اگر این ماجرا به نوعی دیگر در خانواده ثروتمند اتفاف افتاده بود بیشتر خبر ساز می شد.

رئیس دادگاه های عمومی و انقلاب شیراز


به گزارش شیرازه، قاضی تک بند همچنین در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه بیشترین ورودی های دادگاهها مسائل حقوقی و خانوادگی است به مواردی دادگاه جزائی 2 ، تصادفات و انقلاب نیز اشاره کرد و گفت: در هرماه برای تصادفات حدود 700 تا 1000 پرونده مورد بررسی قرار میگیرد.
قاضی تک بند ادامه داد: مسائل دادگاه انقلاب مواردی مثل؛ قاچاق کالا و قاچاق مواد مخدر است که ماهانه  700 تا 800 پرونده را به خود اختصاص می دهد.

وی پرونده های ورودی به دادگاه خانواده و حقوقی را حدودا بیش از چهار هزار مورد دانست و پرونده های دادگاه کیفری 2 را سه هزار تا سه هزار و 500 مورد عنوان کرد.

رییس کل دادگاه های عمومی و انقلاب شیراز به آخرین آمار سال 95 درخرداد ماه اشاره کرد و اظهار داشت: درماه گذشته 790 پرونده وارد دادگاه انقلاب شیراز شده که 804 فقره پرونده مورد رسیدگی واقع و رای صادر شده است  که 14 فقره از موجودی گذشته مورد حکم قرار گرفته است.

وی افزود: پرونده تصادفات و تخلفات رانندگی 947 فقره بوده که 951 مورد بررسی کردیم و 4 مورد بیشتر از تعداد ورودی ها مختومه اعلام شد.

این مسئول قضایی به ورودی دادگاه حقوقی و خانواده هم در خردادماه95 اشاره کرد و خاطر نشان کرد: به طور کلی سه هزار و 595 پرونده وارد و سه هزار و 721  فقره مورد رسیدگی و صدور رای شده است که 126 مورد بیشتر از ورودی ها بوده است.
تک بند گفت: برای بیش از سه هزار پرونده مربوط به دادگاه کیفری2 نیز رای دادیم.

به گفته وی مجموع پرونده های ورودی دادگاه های شیراز در خرداد ماه امسال؛ 10 هزار و 357  فقره بوده که 10 هزار و 544 مورد رسیدگی شده است و پس از صدور رای مختومه است که 187 فقره پرونده بیش از ورودی ها بوده است که از موجودی سابق مختومه شده است.

کاهش آمار طلاق درسه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه

رییس کل دادگاه های عمومی و انقلاب شیراز در بخش دیگر سخنان خود اظهار داشت: تلاش همه جانبه نهادهای فرهنگی شیراز که هرکدام به نوعی با مسائل اجتماعی مواجه هستند؛ موجب شده تا احکام صدور طلاق درسه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش یابد.

وی ادامه داد: خوشیختانه آمار طلاق درشیراز رو به کاهش است و این امیدوار کننده است هرچند کاهش جزئی هم باشد و به صور کلی نفوذ باورهای دینی درخانواده ها درکاهش طلاق موثر است.

تک بند به شرایط راه اندازی دفاتر ازدواج، طلاق و ثبت اسناد و املاک هم اشاره کرد و گفت: دفاتر زیر نظر سازمان ثبت املاک و اسناد هستند و این سازمان هم زیرمجموعه قوه قضائیه است. تمام افرادی که خواستار راه اندازی هرکدام از دفاتر باشند؛ باید بادرنظر گرفتن شرایطی گزینش شوند و اگر دفتری منحل شود ؛ دفترخانه دیگری کفیل امور آن می شود.

قاضی تک بند با بیان اینکه در مدت سه سال خدمت در سمت ریاست دادگاه های عمومی و انقلاب شیراز شاهد تخلف قضات و جریان های سوء نبوده است تاکید کرد: قضاوت کردن حق الناس است و اگر تخلفی را ببینم اولا برای اصلاح تذکر می دهم اما اگر فرد اصرار بر تخلف داشت به دادگاه انتظامی قضات گزارش می دهیم.

تلخ و شیرین های یک قاضی از 30 سال قضاوت/آرزویم عاقبت بخیری درکار قضاوت و احقاق حقوق مردم است
فساد اخلاقی و فساد مالی از خط قرمزهای مدیریت ارشد قضائی استان است

رییس کل دادگاه های عمومی و انقلاب شیراز تصریح کرد: فساد اخلاقی و فساد مالی از خط قرمزهای مدیریت ارشد قضائی استان است که با آن محکم برخورد می شود.

وی به بهبود خدمات رسانی به ارباب رجوع ها در دادگاها هم اشاره کرد و گفت:با وجود سختی کار قضاوت و وکالت که دلسردی، خسته گی و ناامیدی را گاهی به همراه دارد؛ برنامه های زیارتی، جلسات انس با قرآن و مشاوره برگزار میشود.

نظرات بینندگان