کد خبر: ۹۰۲۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۰۶ تير ۱۳۹۵
بازخوانی:

«جمعه الوداعی»، «روز والون» و «ماه بینی» سنت های زیبایی که خاک می خورد!

روز جمعه الوداعی، مسجد جمعه شیراز بسیار شلوغ و پر جنجال می شود و زنان شهر هرکدام به نیت خاصی ازپیش از ظهر و اوایل روز برای گرفتن جای مناسب به مسجد هجوم می آورند.
به گزارش شیرازه، شهر شیراز به عنوان مرکز استان فارس خاستگاه اصلی شکل گیری آداب و رسوم مردم در ماه رمضان است، شیرازی های قدیم که بیش ازدیگران به این آداب پایبند هستند حتی در شرایط غیر معمولی نیز این آداب را به جا می آورند و سرما یا گرما، ترافیک و شلوغی، گرانی و مشکلات زندگی ماشینی تاثیری در عزم و اراده آنان برای بر پایی این آداب ندارد.

«جمعه الوداعی» وداع جمعه آخر رمضان

شیرازی‌ها به آخرین جمعه ماه مبارک "جمعه الوداعی" یا الوداعی می‌گویند. در این روز مساجد شیراز بسیار شلوغ است و مملو از جمعیت می شود.

روز جمعه الوداعی، مسجد جمعه شیراز بسیار شلوغ و پر جنجال می شود به طوری که داخل تمام شبستان ها، ایوان ها، صحن مسجد حتی دالان ها سجاده پهن است و زنان شهر هرکدام به نیت خاصی ازپیش از ظهر و اوایل روز برای گرفتن جای مناسب به مسجد هجوم می آورند. یک دسته برای درست کردن چل بسم الله، جماعتی برای گرفتن دعای کیسه از دست آقا «پیشنماز و امام جماعت مسجد» یک عده برای نوشتن دعای سیاه سرفه روی پوست کدو، یک گروه از دختر های دم بخت به نیت گشایش بخت، جمعی از زنهای نروک و بی فرزند به قصد بچه دار شدن، عده ای از زنان بچه دار به نیت گرفتن فرزندشان از شیر و خلاصه هرکسی به امید و نیتی به مسجد جامع می رود.

بسیاری از زنان شیرازی بعد از مراسم جمعه الوداعی از مسجد جامع به مسجد فتح که در محله یهودیان بنا شده است می روند. بیشتر این جمعیت را دختران دم بخت و زنان حاجتمند تشکیل می دهند. این مسجد در بعد ازظهر جمعه آخر ماه مبارک رمضان پر از جمعیت می شود و هرکس برای برآورده شدن حاجتش شمعی روشن می کند. به طوری که شبستان مسجد از دود شمع دیده نمی شود.

حلوای نذری، دو رکعت نماز تهیه

در این مسجد بچه ها هم برای گرفتن حلوای نذری هجوم می آوردند. در حیاط مسجد درختان نارنج و حوض آبی است و هر حاجتمندی برگ نارنجی می چیند و به امید برآورده شدن حاجتش در حوض آب می اندازد. هر کدام از حاجتمندان هم در آخر مراسم دو رکعت نماز ”تهیه” می خوانند و ثواب آن را به روان بانی و کسانی که مسجد را تهیه کرده اند می فرستند. مردم اعتقاد دارند با انجام این عمل تا جمعه آخر ماه رمضان سال بعد حاجتشان برآورده می شود .

رسم «روز والون»

علاوه بر شیراز در سایر شهرها و روستاهای استان فارس نیز آیین های ویژه ای برای ماه مبارک رمضان تدارک دیده شده است که مردم کم و بیش به آن پایبندند و آن  را انجام می دهند.

خانواده هایی که دختر شوهر داده اند، رسم است که در اولین ماه رمضان بعد از عروسی یک افطاری کامل تهیه کنند و همراه با گلی (یعنی همان کادوی عروسی که در شیراز به آن گل گفته می شود) مثل گوشواره، انگشتری، سینه ریز، النگو و غیره و به خانه داماد بفرستند. به این افطاری در شیراز روز والون می گویند.

خانواده عروس هم به سهم خود هدیه‌ای برای خانواده داماد می‌فرستند که بیشتر شامل لباس است برای پدر داماد پیراهن و برای مادر داماد روسری یا چارقد می فرستند.

«ماه بینی»

روز آخر ماه رمضان که رسید مردم به پشت بام خانه یا خارج از شهر می روند تا ماه شوال را رؤیت کنند و اگر رؤیت شود فردای آن روز عید فطر خواهد بود.

انتهای پیام
نظرات بینندگان