کد خبر: ۹۰۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۰۷ تير ۱۳۹۵
رییس دادگستری خرامه:

خودکشی ریشه در فضای مجازی دارد/ در خرامه 21 درصد کاهش طلاق داشتیم

رییس دادگستری خرامه گفت: ریشه طلاق و خودکشی ها در فضای مجازی است در این راستا کارگروهی تشکیل شده است و قرار است شبکه بهداشت پس از آسیب شناسی، راهکاری را ارائه دهد .

به گزارش شیرازه؛به نقل از صدای خرامه محمدعلی یعقوبی رییس دادگستری شهرستان خرامه در گفتگو با صدای خرامه ضمن گرامیداشت هفته قوه قضاییه و یاد و خاطره شهدای هفتم تیر به وضعیت پرونده‌های طلاق در این شهرستان اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به تعداد 187 پرونده در سال 93 و 140 پرونده در سال 94 در خرامه نزدیک به 21 درصد کاهش طلاق داشتیم.

وی افزود: این درحالی است که برخی از این پرونده‌ها که از آن مطلع هستیم پس از رای نهایی دادگاه به طلاق، منجر به سازش شده و این آمار، آمار حکم طلاق، طلاق توافقی و طلاق از طرف مرد است که در سیستم دادگستری ثبت شده است.

یعقوبی به وضعیت سایر جرایم اشاره کرد و گفت: در جرائم سرقت 15 درصد کاهش داشتیم  و در جرائم ضرب و جر افزایش داشتیم که برنامه ها و طرح های مختلفی جهت کاهش این معضل تدوین شده است.

رییس دادگستری شهرستان خرامه ادامه داد: کارگروه جرائم ضرب و جر با همکاری سناد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان، کارگروهی را تشکیل داده و مصوباتی را نیز به دنبال داشته است، نصب تابلو دیجیتال با پیام های پیشگیرانه، دیوارنویسی و تهیه بروشور از دیگر برنامه های این کارگروه بوده است.

وی به برنامه ارائه مشاوره رایگان در هفته قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: در راستای ارتقا سطح آگاهی‌های عمومی، دادگستری خرامه با برپایی غرفه ای در محل پارک شهر، نسبت به ارائه خدمات مشاوره حقوقی رایگان تا روز دوشنبه از ساعت 17 الی 20 عصر اقدام نموده است.

یعقوبی به بیان وضعیت دادگستری پس از ارتقاء پرداخت و بیان داشت: دادگستری خرامه در عمر کمتر از یکسال خود و از زمانی که به دادگستری ارتقاء یافته است با قاطعیت و جدیت بالایی به مبارزه با مواد مخدر پرداخته به نحوی که در کل سال 94 نزدیک به 140 پرونده به این موضوع اختصاص یافت در حالیکه در سه ماه اول امسال این عدد به 23 رسید.

رییس دادگستری شهرستان خرامه اضافه کرد: با اجرای طرح های مختلف امنیت اجتماعی و نا امن کردن فضا برای فروشندگان مواد مخدر توانستیم با همکاری نیروی انتظامی، آمار این پرونده ها را تا 60 درصد کاهش دهیم.  

وی، جذب 2 نفر نیرو، بیشتر شدن فعالیت حوزه پیشگیری با تدوین طرح های مختلف و ارائه و عملیاتی کردن آنها، طرح مشاوره طلاق و راه اندازی دفتر معاضدت قضایی دادگستری را برخی اتفاقات مهم دادگستری پس از ارتقا عنوان کرد.

یعقوبی ضمن ابراز خرسندی از کاهش ورودی های پرونده در دادسرا و دادگاه گفت: طی یکسال گذشته، مدت زمان رسیدگی به پرونده ها به 15 روز تقلیل یافته این در حالیست که وقت رسیدگی در سال 93 بین 40 تا 50 روز بوده است.

رییس دادگستری شهرستان خرامه با بیان این نکته که امتیاز عملکردی دادگستری در یک سال گذشته که ماهانه منتشر می شود بین اول تا سوم بوده است بیان داشت: ارتقاء و افزایش ضریب امنیت شهرستان برای همه مردم محسوس است و عملکرد مجموعه در یک سال گذشته از هر حیث بهتر شده اما به این هم راضی نیستیم.

وی ضمن تشکر از نیروی انتظامی بخاطر نقش موثر در مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: نیروی انتظامی با تعامل دادگستری و دادستان هرجا که اعلام کند نقطه آلوده است و احتمال فروش یا تجمع معتاد وجود دارد با دستور دادستان آنجا بررسی شده و اگر جرمی واقع شده باشد، این افراد، شناسایی و دستگیر شدند و بدینگونه احساس امنیت برای مجرمین از بین رفته است.

یعقوبی به تشریح فعالیت گروه مشاوره پرداخت و گفت: منشا این مرکز کارگروهی در سپاه خرامه بود که معضل اجتماعی طلاق در آن مطرح شد و پس از یکسال فعالیت فی سبیل الله تحت عنوان مرکز مهارت های زندگی نتیجه بسیار خوبی را به دنبال داشت.

رییس دادگستری شهرستان خرامه با بیان این نکته که گروه مشاوره برای سازش از بزرگان و ریش سفیدان استمداد می طلبند ادامه داد: در این گروه، روانشانس و کارشناسان اعتقادی، آموزشی، حقوقی و قضایی حضور دارند که سهم زیادی در کاهش طلاق داشته اند البته با توجه به راه اندازی این مجموعه از نیمه دوم سال 94 می توان گفت که حتی بیش از 40 درصد کاهش طلاق داشتیم.

وی به وضعیت قوانین جرایم رایانه ای اشاره کرد و افزود: در این قوانین، جرم تهدید و کلاهبرداری دیده شده اما متاسفانه فضای مجازی با ماهواره فرق می کند چرا که حالت انتخابی نیست و کسانی که در شبکه واتساپ و تلگرام عضو هستند ممکن است مطالبی به صورت ناخواسته دریافت کنند در حالی که ماهواره را خود فرد انتخاب می کند.

یعقوبی ادامه داد: باید جامعه را با فرهنگ سازی و آگاهسازی به آسیب های اجتماعی این شبکه‌ها آشنا کنیم چونکه ما نمی‌توانیم جلو پیشرفت را بگیریم، نمی توانیم جلو نصب این نرم افزار را روی گوشی ها بگیریم، خود ما باید فکر کنیم که برای فرزندمان چه چیزی بخریم که به دردش می خورد، بچه های سن پایین کنجکاو هستند اگر یک کلمه را اشتباه تایپ کنند ذهن آنها به دنبال همان خواهد رفت.

رییس دادگستری شهرستان خرامه بیان داشت: دشمن در کمین ماست و ما نباید دست روی دست بگذاریم، دشمن از هر ظرفیتی برای ضربه زدن به نظام و جامعه استفاده می کند و مهمترین رکن جامعه یعنی خانواده را هدف قرار داده است.

وی در پایان گفت: ریشه طلاق و خودکشی ها در فضای مجازی است و کارگروهی تشکیل شده و قرار است شبکه بهداشت پس از آسیب شناسی، راهکاری را ارائه دهد اما ما نمی توانیم جلو پیشرفت را بگیریم و این فرهنگ باید جا بیفتد که از بعضی برنامه ها باید دوری کنیم و آن را روی گوشی خود نصب نکنیم.

برچسب ها: دادگستری ، خرامه ، طلاق
نظرات بینندگان