کد خبر: ۹۰۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۵ - ۰۸ تير ۱۳۹۵
گفتگو با مخترع کواری «گهواره قابل کنترل از راه دور»:

تمام هزینه طرح گهواره قابل کنترل از راه دور را خودم پرداخت کردم

مخترع کواری گفت: متأسفانه طرح گهواره قابل کنترل از راه دور هیچ نهاد، ارگان و یا مسؤلی با بنده همکاری نکرد و تمام هزینه ها از جیب شخصی تأمین شد و جا دارد در همین جا دست بوس پدر و مادر عزیزم باشم که در این راه از هیچ تلاشی برای موفقیت بنده دریغ نورزیدند.

به گزارش شیرازه به نقل از علیرضا جمالی مخترع کواری بهارکوار، علیرضا جمالی متولد ٢ اسفند ١٣٧٤و مشغول به تحصیل در رشته برق می باشد. او اکنون موفق به اختراع " گهواره قابل کنترل از راه دور " شده است.

لطفا مختصری در مورد طرحتان توضیح دهید

از زمانی که نوزاد در گهواره قرار میگیرد سیستم هوشمند گهواره فعال می شود و نوزادی که در این گهواره قرار میگیرد به محض شروع کردن به گریه با استفاده از سیستم حساس به صدا موتور الکتریکی آن شروع به حرکت می کند و با استفاده از تایمر که شما زمان آن را انتخاب می کنید(از 1تا 60 دقیقه) گهواره بعد از زمان انتخاب شده شما خاموش می شود و به محض خیس شدن تشک، هشدار سیستم حساس به رطوبت آن به صدا در می آید.

سیستم پخش موزیک آن به وسیله یک عدد مموری پر شده از صدای لالایی مادر، فایل های آموزشی و قرآنی برای آرامش کودک، پس از متصل شدن به سیستم صوتی گهواره شروع به پخش می کند و با استفاده از ریموت سیستم کنترل از راه دور که در دست والدین قرار دارد می توانند گهواره را روشن و خاموش کنند.

این گهواره قابلیت آن را هم دارد که با آزادکردن قفل کشویی نصب شده روی یکی از لبه های گهواره، گهواره را به شکل یک تاب تبدیل کند تا کودکان بتوانند از این گهواره نهایت استفاده را ببرند. در صورتی که والدین بخواهند برای کودکان خود از سرعت ملایم تر گهواره استفاده کنند، می توانند با استفاده از ولوم کنترل نصب شده روی گهواره، سرعت گهواره را کنترل کنند. با استفاده از دوربین نصب شده روی گهواره که با استفاده از یک سیستم وای فای و یک رایانه یا لپ تاب راه اندازی می شود اگر مادر از منزل خارج شده باشد می تواند تصویر نوزاد خود را در گوشی های سیستم اندروید ببیند.

این ایده چطور به ذهنتان رسید

از آن جایی که خود بنده در گهواره برقی بزرگ شده ام یعنی گهواره ای که فقط به صورت حرکت رفت و برگشتی کار میکرد، در سال ١٣٩٠به این ایده بنظرم رسید تا یک گهواره‌ی با امکانات بیشتر بسازم و به زودی زود در اختیار والدین قرار دهم.

ایده های دیگر چطور به ذهنتان میرسد؟

برای همه ما انسان ها اتفاق می افتد در طول روز که در حال انجام کارهای روزمره هستیم به مشکلاتی بر میخوریم مشکلات روزمره قدم اول در اختراع است کسانی که پشتکار داشته باشند به دنبال آن میروند و مخترع میشوند.

روند تحقیقات تا به سرانجام رسیدن این طرح چقدر طول کشید؟

از سال ١٣٩٠ تاکنون پیگیر ساخت این طرح بودم و در حین ساخت با مشکلات زیادی روبرو شدم ولی به حول و قوه الهی دست از تلاش بر نداشتم تا اینکه در سال 1394 شروع به ثبت آن در اداره ثبت اختراعات کردم و خوشبختانه بعد از یک سال اختراع بنده به ثبت رسید.

آیا این طرح نمونه داخلی یا خارجی دارد؟

مسلما نمونه ای برای آن در داخل کشور وجود ندارد چرا اگر نمونه ای داشت در اداره ثبت اختراعات ثبت نمیشد و در خصوص نمونه خارجی آن نیز نمی توان صد در صد اظهارنظر نمود منتهی گام ابتکاری و خلاقانه اختراع بنده در دنیا با رتبه بندی بین المللی G05B;A47D به ثبت رسیده و تا اندازه‌ای می توان گفت نمونه ای برای آن وجود ندارد.

نقطه شروع اختراعات شما از کجاست؟

از آنجایی که پدر بنده فردی بسیار ماهر در انجام کارهای فنی است تقریباً میتوان گفت انجام کارهای فنی بنده تا ٦٠در صد بصورت مادرزادی است و ٣٠ در صد آن را نیز مدیون فردی هستم که نقطه شروع را به من آموزش داد این فرد که مانند جرقه ای در زندگی من بود مهندس مهدی هاشمی از بچه های اکبرآباد میباشد، در سال ١٣٩٠ با شروع کلاس های رباتیک در حوزه مقاومت امام حسین (ع) سپاه کوار این خلاقیت در من شکوفا شد و از آن زمان کارهای علمی خود را آغاز کردم.

آیا اختراعات دیگری هم داشته اید؟؟

این طرح به عنوان اولین اختراع بنده محسوب میگردد ولی طرح های دیگری هم داشته ام که به ثبت نرسیده اند ولی با آن طرح ها با شرکت در مسابقات مختلف توانستم ام مقام های بسیار خوبی برای شهرستان کسب کنم

آن طرح ها عبارت اند از :

دستگاه مکانیزه جداکننده برگ به لیمو از ساقه که با این طرح توانستم مقام اول جشنواره خوارزمی بین ١٢٠٨ طرح در استان فارس را کسب کنم و طرح دیگر، ساخت هواپیمای بدون سرنشین که خبر آن حتی در سطح رسانه های کشوری پخش شد.

هزینه اختراعاتتان را از کجا می آورید؟؟

متأسفانه در این مبحث هیچ نهاد، ارگان و یا مسؤلی با بنده همکاری نکرد و تمام هزینه ها از جیب شخصی تأمین شد و جا دارد در همین جا دست بوس پدر و مادر عزیزم باشم که در این راه از هیچ تلاشی برای موفقیت بنده دریغ نورزیدند.

برای مخترع شدن باید از کجا شروع کرد؟

برای انجام هر کار باید ابتدا علاقه شخصی وجود داشته باشد و در صورت داشتن علاقه و پشتکار، حتما در آن کار موفق خواهی شد.

علت موفقیت شما در چیست؟

با خدا باش و پادشاهی کن/بی خدا باش هرچه خواهی کن

علت موفقیت بنده تلاش، امید و توکل به خدا، علاقه و پشتکار بوده است.

از طرف مسئولین تقدیری از شما صورت گرفته است؟

حوزه مقاومت امام حسین (ع)، شهرداری، شورای شهر و دانشگاه آزاد شهرستان با چاپ بنر این موفقیت را تبریک گفتند که از این عزیزان و بخصوص مهندس یاسر بی گناه مدیر گروه رشته برق در دانشگاه آزاد که با بنده همکاری داشته اند کمال تشکر و قدردانی دارم.

علاوه بر اختراعات فعالیت دیگری هم دارید؟

فعالیت اصلی بنده تحصیل در رشته برق میباشد و علاوه بر اختراعات، تحقیقات و ابتکارات، چندین سال به عنوان شورای مجازی حوزه بسیج دانش آموزی و فرمانده پایگاه کربلا مسجد امام حسن مجتبی (ع) کارخانه قند مشغول به فعالیت هستم.

حال که اختراع شما با موفقیت به ثبت رسید مرحله بعدی چیست؟

با ثبت این اختراع به دنبال عضویت در باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد و بنیاد ملی نخبگان هستم.

این اختراع کی وارد بازار میشود؟

سعی بنده این است که با یکی از کارخانه های گهواره سازی قرداد ببندم و با دریافت مجوز استاندارد سازی آن را به تولید انبوه رسانده  و آن را در اختیار والدین عزیز قرار دهم.

آیا طرح ها و ابتکاراتی دیگری نیز در برنامه دارید؟

ثبت اختراع ٨ الی ١٠طرح و یک مقاله تحت عنوان کارت هوشمند خودرو در دستگاه IsI و راه اندازی یک مجتمع آموزشی با مجوز رسمی از سازمان فنی و حرفه ای با یازده رشته تحت عناوین رباتیک، الکترونیک، برق صنعتی و... از دیگر برنه هاب بنده می باشد.

برای جوانان هم سن و سال خودتان چه پیامی دارید؟

از همه افراد و بچه های هم سن و سال خودم درخواست میکنم با امید و توکل بخدا و با همکاری یکدیگر بتوانیم سطح علمی شهرستان را ارتقا دهیم و در این زمینه بنده با تمام کمال حاضر به همکاری با این عزیزان هستم. آی‌دی بنده در تلگرام و اینستاگرامalirezajamali1374  میباشد و هر سؤال و راهنمایی داشته باشید بنده در خدمتتان هستم.

برچسب ها: اختراع ، کوار
نظرات بینندگان