کد خبر: ۹۰۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۰۸ تير ۱۳۹۵

هزینه‌های توافق با رژیم نامشروع

ترکیه سعی می‌کند با تجدید روابط با رژیم صهیونیستی خودش را مجدد مطرح کند، ولی مردم و افکار عمومی ترکیه شدیدا مخالف این قضیه هستند.

به گزارش شیرازه، روزنامه «جام جم» در یادداشتی نوشت:

ترکیه و رژیم صهیونیستی بعد از شش سال روابط خود را از سر می‌گیرند، روابطی که از چند سال پیش به خاطر حمله اسرائیل به گروه‌های کمک و حامی حقوق بشر ترکیه قطع شده بود. سابقه مخالفت ترکیه با سیاست‌های رژیم صهیونیستی به دوره نجم‌الدین اربکان بازمی‌گردد.

وی در زمینه مقابله با سیاست‌های تل‌آویو پیشتاز بود و شاید یکی از دلایل برکناری اربکان به خاطر همین سیاست‌هابود. پس از اربکان اسلامگرایان ترکیه با رجب طیب اردوغان راه خود را پی گرفتند. اربکان می‌گوید: زمانی که اردوغان قصد داشت نامزد ریاست جمهوری شود از او پرسیدم چه رویکردی در قبال رژیم صهیونیستی خواهد داشت که وی ظاهرا توافق‌هایی را با آمریکایی‌ها کرده بود که مانعی بر سر راه صهیونیست‌ها نباشد.

اردوغان در سال‌های گذشته تلاش بسیاری داشت تا چهره‌ای ضدصهیونیستی از خود به نمایش بگذارد و در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس وی یک جنگ لفطی با رئیس رژیم صهیونیستی بوجود آورد. این نمایش در حالی بود که یک گروه دوستی در کنیست ایجاد شده بود که با ترکیه ارتباط داشت. در این میان ناوگان کمک‌رسان مرمره توسط گروه‌های مردم‌نهاد شکل گرفت و عملا دولت ترکیه را در یک عمل انجام‌شده قرار داد زیرا خود دولت مخالف این حرکت بود. به هر حال رژیم صهیونیستی به این ناوگان حمله کرد و علاوه بر به شهادت رساندن تعدادی از فعالان حاضر در این کشتی، تمام تجهیزات ارسال شده را مصادره کرد.

اردوغان از همان زمان چاره‌ای نداشت که علیه رژیم صهیونیستی موضعگیری کند و سطح روابط دیپلماتیک خود را با تل‌آویو کاهش بدهد. در پی این ماجرا اسرائیل تمایل خود را برای بهبود روابط با ترکیه اعلام کرد اما ترکیه چاره‌ای جز طرح شروط نداشت. با گذشت چند سال، در حال حاضر شاهد آن هستیم هر سه شرطی که ترکیه برای بهبود روابط با اسرائیل مطرح کرده، هیچ‌کدامشان تحقق پیدا نکرد. اولا صهیونیست‌ها اعلام کردند به محاصره غزه پایان نمی‌دهند. از سوی دیگر رژیم صهیونیستی هیچ‌گونه عذرخواهی را به صورت رسمی انجام نداد و خسارت‌هایی را به کشته‌شدگان این حادثه پرداخت نکرد. با این اوصاف شاهد عقب‌گرد اساسی ترکیه از مواضع خود هستیم . شاید دلیل اصلی این موضوع، هماهنگی سیاست‌های رژیم صهیونیستی و ترکیه در بحث داعش، مساله سوریه و عراق باشد که این دو را به هم نزدیک می‌کند. از سوی دیگر ترکیه به دنبال بازسازی عثمانی‌گری جدید است و چشم طمع به اراضی سوریه و عراق و نفت کرکوک دارد و ابایی هم ندارد که از گروه‌های تروریستی حمایت کند. مشکل کنونی ترکیه این است که کشورهای نزدیک به آن همچون ایران و روسیه مخالف سیاست‌های این کشور هستند. ترکیه سعی می‌کند با تجدید روابط با رژیم صهیونیستی خودش را مجدد مطرح کند، ولی مردم و افکار عمومی ترکیه شدیدا مخالف این قضیه هستند. بر همین اساس اگر اردوغان روابطش را با رژیم صهیونیستی برقرار کند، قطعا سیلی محکمی از مردم ترکیه خواهد خورد و شاید این مساله پایان دوران حکومت جریان وابسته به اردوغان در ترکیه باشد.

نویسنده :
سین کنعانی‌مقدم
نظرات بینندگان