کد خبر: ۹۰۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۶ - ۱۰ تير ۱۳۹۵
مقاومت تا آزادی قدس/6

حمایت رؤسای سابق دانشگاه شیراز از «کمپین اسرائیل را برمی‌چینیم»/ "موضوع فلسطین تحت تاثیر سیاست غرب و هژمونی غیرانسانی واقع شده است"

رئیس اسبق دانشگاه شیراز گفت: مطمئناً رژیم غاصب و نامشروع اسرائیل نابود خواهد شد و این وعده حق است.

به گزارش شیرازه، دکتر محمدهادی صادقی در گفتگو با خبرنگار ما به ضرورت مسئله روز قدس و حمایت از کمپین «ما اسرائیل را برمی‌چینیم» پرداخت و اظهار داشت: آنچه به‌عنوان یک فاجعه تاریخی در فلسطین مطرح است به‌عنوان یک شاخص در وجدان اسلامی و انسانی مطرح است که رویکرد تعهد اسلامی و وجدان عمومی چطور با این موضوع برخورد می‌کند.

وی تصریح کرد: موضوع فلسطین از رویکردهای فرهنگی و اخلاقی که به‌عنوان بحران موضوع فلسطین است و احساس مسئولیت در مقیاس جهانی واجد اهمیت است.

این حقوقدان برجسته ملی ادامه داد: ما در منابع مختلف شاهد نظریاتی بر احساس مشترک در تقابل با بیدادگری تاریخی و جاری در فلسطین هستیم، اما این مسئله تحت تأثیر سیاست غرب و هژمونی غیرانسانی که موجب دست‌کاری در نگرش و نوع سنجش می‌شود، شده و گاهی موجب افت‌وخیز شده است.

رئیس اسبق دانشگاه شیراز بیان کرد: رسالت مهم روشنفکران جهان در زنده نگه‌داشتن احساس مشترک انسانی در تقابل با بیدادگری و رویکردهای غیرانسانی است و درواقع آنچه در فلسطین می‌گذرد به‌واسطه وجود رژیم صهیونیستی متبلور از ماهیت استکباری، غیرانسانی و غیراخلاقی تمدن غرب است؛ بنابراین موضوع فلسطین باید زمینه مناسبی برای ایجاد حس عمومی انسانی باشد.

به گفته صادقی، در بین همه آحاد انسانی در فرهنگ‌ها و مذاهب و کشورهای مختلف، موضوع فلسطین شاخص خوبی برای ارزیابی تعهد اسلامی است و آنچه امروز متأسفانه ما شاهد آن هستیم، این است که فلسطین ابزاری برای مطامع و وجه‌المصالحه عده‌ای شده که گاهی برای حفظ قدرت و گاهی برای ابزار فشار از آن استفاده می‌کنند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه شاهد بدترین تصویر از منویات غیرانسانی و غیر اسلامی بسیاری از کشورهای جهان اسلام در برخورد با فلسطین هستیم، گفت: متأسفانه از طرفی سران فلسطین هم تحت تأثیر شرایط ریاکارانه بازی می‌خورند.

وی تصریح کرد: کمتر می‌بینیم که نظم حاکم بر گروه‌های فلسطینی با کشورهای اسلامی مبتنی بر رویکرد رقابت و استراتژی روشنی است و این بدین معناست که بسیاری از گروه‌ها به دور از رویکردهای عمیق وسیله‌ای برای تطمیع غیرشرعی و اخلاقی بعضی سران می‌شوند.

این حقوقدان بیان کرد: آنچه مهم است، سنجش تقید اخلاقی جهان بشر در موضوع فلسطین است که تا چه اندازه جوامع اسلامی نسبت به جنایات ابراز حساسیت می‌کنند و این موضوع در بین مسلمان و روشنفکران جهان چه قدر حائز اهمیت است.

صادقی اضافه کرد: متأسفانه در موضوع فلسطین، شاهد حمایت سازمان‌های حقوقی جهان از رفتار ضد بشری رژیم صهیونیستی و مغایر با ابتدایی‌ترین ارزش‌ها هستیم که این حمایت تا سطح دبیر کل سازمان ملل پیش می‌رود و فلسطینی‌ها را به پرهیز از خشونت امر می‌کند؛ درحالی‌که این نوع نادیده گرفتن به معنای نادیده گرفتن خشونت نظام‌مند صهیونیستی در بیش از 60 سال تجاوز به سرزمین فلسطین است.

وی با تأکید بر این رفتار غیرمسئولانه و موضع‌گیری‌های بی‌شرمانه گفت: چطور برداشتن یک سنگ توسط فلسطینی‌ها و پرتاب آن خشونتی است که دبیر کل سازمان ملل در این سطح نسبت به آن ابراز حساسیت می‌کند، اما کشتار مسلمانان با بدترین سلاح‌ها خشونت قلمداد می‌شود.

رئیس اسبق دانشگاه شیراز بیان کرد: مشکل جدی ما در شرایط فعلی بی‌بصیرتی در بین خواص است و سکوت آن‌ها نسبت به مواضع ریاکارانه سران کشورهای اسلامی است و این امر مستلزم دعوت همه متفکران و اندیشمندان و روشنفکران جهان اسلام است.

دکتر محمد مؤذنی، رئیس سابق دانشگاه شیراز نیز در گفتگو با شیرازه با اعلام حمایت از کمپین «ما اسرائیل را برمی‌چینیم» اظهار داشت: مطمئناً رژیم غاصب و نامشروع اسرائیل نابود خواهد شد و این وعده حق است که هیچ حکومتی با ظلم باقی نمی‌ماند.

وی با تأکید بر ضرورت حضور حماسی روز قدس بیان کرد: با توجه به اهمیت ویژه و راهبردی روز قدس، دنیا اسلام و آزادی خواهان عالم بار با حضور حماسی خود نشان می‌دهند که نابودى رژیم صهیونیستى و آزادى قدس مهم‌ترین مسئله است و مطمئنا این پیش‌بینی رهبر معظم مبنی بر فروپاشی اسرائیل تا 25 سال آینده قطعاً محقق می‌شود، چراکه این رژیم توان مقابله با دنیای اسلام را ندارد.

نظرات بینندگان