کد خبر: ۹۰۶۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۵

مرکز رشد سلامت؛ گامی در جهت تحول در صنعت و اقتصاد شهرستان جهرم

مدیر مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: این مرکز به عنوان نخستین واحد کسب و کار در کشور شناخته می‌شود که با الگوبرداری از ساختار دانشگاه کارآفرین استنفورد توانسته است پیشتاز دانشگاه‌های نسل سوم در بین سایر دانشگاه‌ها باشد.

به گزارش شیرازه؛ به نقل از پسین جهرم، واحدهای فناوری کوچک و متوسط در رونق اقتصادی، توسعه فناوری و به تبع آن، کار آفرینی نقش بسزایی دارند. رشد و توسعه واحدهای فناوری در گرو ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای کاهش خطر پذیری آنها در دوران شروع فعالیت خود بوده که از جمله آن، مراکز رشد علم و فناوری است.

مرکز رشد یا انکوباتور، یکی از ابزارهای رشد اقتصادی است که به منظور حمایت از کار آفرینان تحصیل ‌کرده تأسیس شده و با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه پا گرفتن شرکت‌های جدید را فراهم می‌کند.

استفاده از مراکز رشد، امروزه به عنوان یکی از ابزارهای پذیرفته شده برای تبدیل خلاقیت‌ها  و دستاوردهای علمی و تحقیقاتی به محصولات قابل ارائه به بازار و توسعه کارآفرینی محسوب می‌شود. مرکز رشد دانشگاهی به منظور تسهیل استفاده تجاری از دانش فنی و حقوق مالکیت معنوی تأسیس و امکان استفاده از امکانات دانشگاهی مانند آزمایشگاه، کارگاه و کتابخانه را فراهم می‌کنند.

این انکوباتورها همچنین امکان استفاده از نظرات و مشاوره تخصصی اعضای هیئت علمی دانشگاه را نیز فراهم می‌آورند.

محمد نادری‌زاده مدیر دفتر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی جهرم می‌گوید: این دفتر از خرداد ماه 1393 شروع به فعالیت کرد و در تاریخ  25 آبان93 به استناد رأی صادره در جلسه 241 شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی با تأسیس مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی جهرم موافقت شد.

وی اظهار می‌کند: دفتر توسعه فناوری سلامت دارای 5 بخش و شامل دفتر ثبت اختراعات، ابداعات و نوآوری‌ها، مرکز رشد فناوری سلامت، دفتر ارتباط صنعت با دانشگاه، انجمن خیرین فناوری سلامت  واحد شتابدهی است.

نادری‌زاده به وظایف دفتر ابداعات، اختراعات و نوآوری‌ها اشاره می‌کند و می‌افزاید: این دفتر با هدف راهنمایی و کمک به ثبت اختراعات  و حمایت از ایده‌های اعضای هیئت علمی و دانشجویان و کمک به نمونه سازی طرح‌ها تشکیل شده و دارای چهار کمیته تخصصی بالینی، تجهیزات پزشکی، دارویی و علوم پایه است که  40 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه و 13 نفر از کارشناسان پژوهشی  بررسی طرح‌ها را در حیطه‌های موجود به عهده دارند.

مدیر دفتر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی جهرم ادامه می‌دهد: این دفتر با برگزاری کارگاه توانمندی ارزیابی اختراعات جهت اعضای هیئت علمی و کارشناس پژوهشی دانشگاه در 25 آذر94  در زمره مراجع ذیصلاح ارزیابی اختراعات کشور قرار گرفت  و  نظر به توانمندی‌های دانشگاه علوم پزشکی جهرم در زمینه فناوری، این دانشگاه  از طرف سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران به عنوان ارزیاب منطقه‌ای اختراعات جنوب کشور انتخاب شد.

نادی ادامه داد: از دیگر فعالیت‌های این دفتر، تهیه خط و مشی  مالکیت فکری دانشگاه، تهیه قرارداد ثبت اختراع و نحوه نظارت بر طرح‌ها، تهیه کاملترین فرم ابداعات، اختراعات و نوآوری‌ها و نحوه تصویب طرح‌ها در کمیته ابداعات و اختراعات و همچنین برگزاری کارگاه‌های مختلف در زمینه ایده پردازی و ثبت اختراعات جهت دانشجویان و اعضای هیئت علمی است.

وی در مورد اهداف و وظایف مرکز رشد فناوری سلامت خاطرنشان می‌کند: کمک به جذب بیشتر کارآموزان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در بازار کار و ایجاد شغل، ایجاد واحدهای صنایع کوچک و متوسط فنی و تخصصی که بتوانند در بازار کار رقابت‌پذیر باشند،  نوسازی، انتقال فناوری  و استفاده از اکتشافات علمی جدید و افزایش بازدهی نیروی کار بالقوه و استفاده بهینه از این سرمایه عظیم ملی از اهداف تشکیل این مرکز است که در نتیجه سبب رشد اقتصادی منطقه، تنوع اقتصاد و سرمایه‌گذاران می‌شود.

نادری‌زاده به خدمات متعدد مرکز رشد سلامت به شرکت‌های پذیرفته شده اشاره می‌کند و می‌گوید: این خدمات شامل عمومی و دفتری، اداری و اجرایی، تجهیزاتی و تسهیلاتی و فنی و تخصصی است.

به گفته وی، مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی جهرم  به عنوان نخستین واحد کسب و کار در کشور شناخته می‌شود که با الگوبرداری از ساختار دانشگاه کارآفرین استنفورد توانسته است  پیشتاز دانشگاه‌های نسل سوم در بین سایر دانشگاه‌ها باشد.

به باور نادری‌زاده، مرکز رشد فناوری سلامت دارای پیشرفته‌ترین تجهیزات آزمایشگاه الکترونیک و کارگاه مکانیک بوده که با ایجاد زیرساخت مشترک برای تمام شرکت‌ها و تامین محل اجرای طرح، ساختاری نو را جهت حمایت از شرکت‌های نوپا  در کشور به وجود آورده است. همچنین این مرکز علاوه به ارائه خدمات به شرکت‌ها، با وجود داشتن  نیروهای متخصص الکترونیک و مکانیک و داشتن دستگاه پرینتر سه بعدی، به نمونه سازی اختراعات جهت اعضای هیئت علمی و دانشجویان  خدمات شایانی ارائه می‌دهد.

وی به بازدید  دیناروند، معاون غذا و داروی وزارت بهداشت‌، در خرداد ماه 1394 از مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه اشاره می‌کند که نتیجه آن قول خرید تضمینی محصولات شرکت‌ها بوده است.

مدیر دفتر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی جهرم،  مرکز استریل جنوب کشور را از دیگر امکانات این مرکز که با مشارکت دانشگاه و بخش خصوصی انجام شد، عنوان می‌کند که در آبان ماه 94 با حضور  ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، افتتاح شده است.

وی همچنین کلنگ زنی اتاق تمیز تجهیزات پزشکی با اعتبار 20 میلیارد ریال از طرف دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت از دیگر پروژه‌هایی دانست که در دهه فجر امسال شاهد افتتاح می‌شود.

مدیر مرکز رشد فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی جهرم از حضور 13 شرکت در مرکز رشد سلامت جهرم خبر می‌دهد که 8 شرکت در زمینه تجهیزات پزشکی، 2 شرکت در زمینه فناوری اطلاعات، یک شرکت در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی و یک شرکت نیز در زمینه گیاهان دارویی و طب سنتی فعالیت دارند.

محمد نادری زاده که در سال 94 به عنوان کارآفرین برتر کشور معرفی و از سوی معاون اول ریاست جمهوری تقدیر شد، در اختیار گذاشتن نیازمندی‌ها و مشکلات بخش صنعت به اعضای هیئت علمی و دانشجویان را وظیفه دفتر ارتباط صنعت با دانشگاه می‌داند و به تشکیل انجمن خیرین دفتر توسعه فناوری سلامت اشاره می‌کند که در اختیار گذاشتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری به خیرین که علاوه بر ایجاد اشتغال، از محل درآمد پروژه‌های صنعتی، دانشگاه بتواند خودش را از بودجه دولتی جدا کرده و پروژه‌های درمانی و تجهیزاتی را کامل کند، از جمله وظایف این انجمن می‌داند.

نادری‌زاده که اعتقاد دارد شتاب‌دهنده‌ها آخرین حلقه از نهادهای تقویت کننده نوآوری و خلاقیت هستند، اظهار می‌کند: واحد شتابدهی مرکز رشد فناوری سلامت در کنار مرکز رشد با ارائه خدمات مشاوره مدیریتی،  بازاریابی،  مالی، طرح توجیهی فنی و اقتصادی و فناورانه به شرکت‌های تازه تاسیس، قصد تسریع موفقیت و پیشرفت شرکت‌های نوپا را دارد.

وی همچنین از  رئوفی و صلح جو رئیس و معاون پژوهشی و هیئت رئیسه دانشگاه  عل.م پزشکی جهرم به جهت حمایت از شکل‌گیری دانشگاه‌های نسل سوم تشکر کرد.

نظرات بینندگان