کد خبر: ۹۰۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۱۳ تير ۱۳۹۵
مسئولین باز هم بهانه بودجه را می آورند؛

روستایی در کازرون که تاوان وضع اقتصادی کشور را با بی آبی می دهد

روستای محمدآباد بخش جره و بالاده کازرون بیش از یک ماه و نیم است که آب ندارد و مسئولین می گویند بودجه در نظر گرفته شده اما به دلیل شرایط خاص کشور تامین اعتبار صورت نگرفته است.

به گزارش شیرازه به نقل از "کازرون خبر"، روستای محمدآباد بخش جره و بالاده کازرون بیش از یک ماه و نیم است که آب ندارد و مردم روزه دار این منطقه در گرمای طاقت فرسا و بیش از 45 درجه به سختی زندگی می‌کنند.

یکی از اهالی روستای محمدآباد در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: آب روستای ما بیش از یک ماه و نیم است که به کلی قطع شده و مسئولان تلاشی برای رفع این معضل نمی‌کنند.

وی افزود: منبع آب روستای محمدآباد با روستای باغدشت مشترک است و در گذشته به خودی خود دچار قطعی آب می‌شدیم اما از زمانی که شهرک همجوار روستای باغدشت احداث شد و مردم در این شهرک ساکن شدند آب ما به کلی قطع شده است.

                «هدر رفت آب از مخزن مشترک روستای محمد آباد و باغدشت»

بحران آب در روستای محمد آباد کازرون

دهیار روستای محمدآباد در گفت و گو با خبرنگار ما در این رابطه اظهارداشت: قبل از اینکه شهرک جدید احداث شود و مردم در آن اسکان پیدا کنند ما یک یا دو روز در هفته آبمان قطع می‌شد اما اکنون به کلی قطع شده است.

مصطفی دلاوری افزود: کوچک بودن مخزن تامین کننده آب روستا، فرسودگی شبکه آب‌رسانی و افزایش خانوارهای تحت پوشش شبکه از علل قطعی آب است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه 9 روز است که حتی تانکر آب هم به روستا نیامده و با شدت گرمای منطقه که به بیش از 45 درجه می‌رسد مردم در شرایط بسیار سختی قرار دارند و حتی از کولر هم بی بهره‌اند چون آبی نیست که بخواهند کولرآبی روشن کنند.

                  «دام‌هایی که در بی آبی یا تلف می‌شوند یا به فروش می‌رسند»

بحران آب در روستای محمد آباد کازرون

دلاوری ادامه داد: میزان آبی که تانکر آب برای روستا می‌آورد با صرف نظر از بعضی مصارف همچون دام‌ها برای دو یا نهایتا سه روز کفایت می‌کند اما معمولا 10 روزی یک بار آب برای ما می‌آورند.

وی خاطرنشان کرد: خیلی‌ها که دامدار بوده‌اند به علت بی آبی و جلوگیری از تلف شدن حیوانات، دامشان را فروخته اند و خانواده‌ای که سال‌ها از این طریق معیشت خود را تامین می‌کرده است اکنون به کارگری در کازرون و شیراز روی آورده اند.

دهیار روستای محمدآباد عنوان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته، مسئولان شهرستان و مسئولان آبفای استان قول تخصیص بودجه 300 میلیونی برای رفع مشکل شبکه آب رسانی به روستا را دادند اما اکنون می‌گویند بودجه در نظر گرفته شده اما به دلیل شرایط خاص کشور تامین اعتبار صورت نگرفته است.

                        «خانوارهایی که روستای محمدآباد را ترک کرده اند»

بحران آب در روستای محمد آباد کازرون

دلاوری با بیان اینکه احداث آب انبار و ذخیره آب در فصل زمستان حداقل کاری است که برای استفاده دام‌ها و برخی مصارف دیگر می‌شود انجام داد خاطرنشان کرد: با یک سوم بودجه تخصیصی(300 میلیون تومان) هم می‌شود مشکل شبکه آب رسانی روستا را حل کرد اما مسئولان همکاری لازم را نمی‌کنند.

وی در پایان از مسئولانی که به دنبال رفع مشکل بیکاری و ایجاد اشتغال هستند خواست با رفع مشکل آب رسانی به روستای محمدآباد و دیگر مناطقی که با این مشکل مواجه هستند از بیکار شدن دامداران و کشاورزان و همچنین مهاجرت اجباری روستاییان به شهرها جلوگیری کنند.

بخشدار جره و بالاده نیز در گفت و گو با خبرنگارما در پاسخ به این سئوال که «مردم روستای محمدآباد با بحران واقعی آب مواجه هستند و شما چه تدبیری برای رفع این مشکل اندیشیده‌اید» گفت: متاسفانه این منطقه با مشکل آب مواجه است و سال گذشته نیز با حضور فرماندار و رئیس اداره آبفا حضوری برای بررسی کمبود آب به این مکان رفتیم و بنا شد با تانکر آبرسانی صورت گیرد تا مشکل حل شود.

بحران آب در روستای محمد آباد کازرون

علوی در ادامه در پاسخ به این سئوال که «چرا گاهی تا 10 روز یا بیشتر به مردم این منطقه با تانکر هم آبرسانی نمی شود؟» خاطرنشان کرد: به علت اینکه آبفای روستایی یک یا دو ماشین برای آبرسانی در اختیار دارد و همچنین به علت کمبود آب مجبور هستند زمان بندی کنند تا به همه روستاها آبرسانی شود ولی اطلاعات دقیق را باید از آبفای روستایی بگیرید چون در حوزه اختیارات این اداره است.

وی در ادامه راجع به «وضعیت بحرانی آب و اینکه تعدادی از مردم منطقه به علت کمبود آب مجبور به فروش دام و انتقال منزل مسکونی به حاشیه شهرهایی چون کازرون و شیراز و انجام کارگری برای تامین معاش خانواده شده اند و اینکه در نهایت مردم باید تا چه مدت این شرایط را تحمل کنند تا مشکلات رفع شود» اظهارداشت: ما مکاتبات لازم را با اداره آبفا انجام دادیم اما بحث فنی و مسئله تامین اعتبار برای رفع مشکل شبکه آبرسانی را باید از طریق اداره آبفای روستایی پیگیری کنید.

علوی درخصوص استفاده برخی اهالی شهرک جدید این منطقه از پمپ غیرمجاز و ضایع شدن حق عموم مردم عنوان کرد: ما اطلاع رسانی کافی درخصوص ضرورت عدم استفاده از پمپ و آبیاری بیش از حد درختان و... انجام داده‌ایم و در مواردی که استفاده غیر قانونی از آب مشاهده شود قطعا برخورد می‌کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: مشکل این منطقه انشعابات و شبکه آبرسانی است که بودجه لازم برای اصلاح این موارد وجود ندارد و باید خود مردم از استفاده غیرمجاز و بی رویه جلوگیری کنند تا با بحران آب مواجه نشویم و اداره آبفا هم اگر شبکه آبرسانی را نوسازی کند در کاهش مصرف آب بسیار موثر خواهد بود.  

بحران آب در روستای محمد آباد کازرون

رئیس اداره آبفای روستایی شهرستان کازرون در گفت و گو با خبرنگار ما در پاسخ به این سئوال که «برای بحران آبی روستای محمد آباد جره و بالاده چه تدبیری اندیشیده‌اید» گفت: طرح داریم ولی متاسفانه بودجه نداریم! و متاسفانه تمامی روستاهای این منطقه با مشکل کمبود آب مواجه هستند و فعلا باید با تانکر سیار آبرسانی شود.

رضایی خاطرنشان کرد: روستای محمد آباد بطور خاص مدت‌ها است که آب ندارد اما بقیه روستاها نیز در طول هفته برخی روزها آب ندارند و مجبوریم جیره بندی کنیم و با مکافات روبرو هستیم.

وی افزود: روستای محمدآباد جزء روستاهای کوچک ما است و حتی ما در روستاهای یک هزار خانواری با کمبود آب مواجه هستیم اما سعی می‌کنیم از این به بعد در فاصله زمانی کوتاه تر آبرسانی به روستای محمدآباد صورت گیرد.

رئیس اداره آبفای روستایی عنوان کرد: باید 4 کیلومتر از سمت باغدشت و محمدآباد خط انتقال کار بشود و به مخزن آب این منطقه برسانیم که حدود 250 تا 300 میلیون هزینه نیاز دارد و به علت نبود اعتبار فعلا کاری نمی‌توانیم صورت دهیم.

رضایی در پاسخ به این سئوال که «چرا با وجود بحران آبی در روستاهای شهرستان کازرون به ویژه منطقه جره و بالاده بخشی از منابع آب کازرون به استان بوشهر منتقل می‌شود؟» بیان داشت: تاکنون بحث زیادی شده است و آب انتقالی به بوشهر نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده اما ما چون مصرف کننده‌ایم نه تولید کننده نمی‌توانیم پاسخ دقیقی بدهیم و شما باید با مسئول آبفای شهری در این رابطه صحبت کنید.

بحران آب در روستای محمد آباد کازرون

بحران آب در روستای محمد آباد کازرون

بحران آب در روستای محمد آباد کازرون

بحران آب در روستای محمد آباد کازرون

بحران آب در روستای محمد آباد کازرون

بحران آب در روستای محمد آباد کازرون

برچسب ها: بی ابی ، کازرون ، جره
نظرات بینندگان