کد خبر: ۹۰۷۳۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۱ - ۱۳ تير ۱۳۹۵
زاکانی:

فیش‌های حقوقی در برابر غارتی که در حال وقوع است، چیزی نیست/ اریکه قدرت دست کسانی افتاده که روحیه اشرافیگری دارند

نماینده سابق مجلس گفت: وقتی در دوره سازندگی با فسادهای مواجه می شدید آقای هاشمی می گفت در مسیر توسعه بخشی از این میل کردن ها توسط کارگزاران طبیعی است.
به گزارش شیرازه به نقل از نسیم، علیرضا زاکانی، نماینده سابق مجلس در نشست خبری "پشت صحنه لابی فساد اقتصادی و حقوق‌های نجومی" گفت: اگر نسبت به فجایعی که دارد اتفاق می افتد سکوت کنیم این فجایع بیشتر می شود امروز اگر از فیش های نجومی حرف می زنیم ریشه ای دارد که یک بخش آن به سکاندار شدن افرادی بر می‌گردد که 1000 میلیارد دلار امکانات دارند؛ مثلا کسی که تا سال 86 مدیر دولتی بوده می گوید من 1000 میلیارد دلار امکانات دارم برایشان حقوق های چند صد میلیونی پول خورد است و هنگامی که می گویید کارگران ماه هاست که حقوق نگرفته اند می گویند این مصوبه دولت است؛ این اتفاق به دلیل آن حادث شد که اریکه قدرت در دست کسانی افتاد که روحیه اشرافیگری دارند و برخورد ریشه ای، خشک کردن این ریشه است و رفتن به سمتی است که کارگزاران نظام از جنس مردم باشند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی در دوره سازندگی با چنین فسادهای مواجه می شدید آقای هاشمی می گفت در مسیر توسعه بخشی از این میل کردن ها توسط کارگزاران طبیعی است.

زاکانی ادامه داد: در آغاز همین دولت در مجلس یکی از نمایندگان که سابقه 8 دور نمایندگی داشت در دفاع از زنگنه گفت چقدر شما به میل ها توجه می کنید؟

نماینده سابق مجلس گفت: وقتی در مقام عمل بررسی می کنید می بینید اشکالات زیادی اتفاق می افتد که فیش‌های حقوقی در برابر غارتی که در حال وقوع است چیزی نیست.

زاکانی با بیان اینکه من چند ماه پیش در سخنرانی به غارت‌هایی اشاره کردم، اظهار داشت: مایل بودم که در مورد آن سخنانم از من شکایت می‌شد تا در دادگاه در مورد آن اسامی بیشتر توضیح می‌دادم که چه چیزهایی در جریان است.

وی بیان داشت: اولین مشکل امروز پدیده لابی گری و پورسانت بگیری است، اگر در کرسنت برای ده ها سال کشور زیر قرض می رفت چه اشکالی دارد چون عده ای باید پورسانتشان را بگیرند?!

زاکانی گفت: مسیری که دنبال می شود آینده کشور را با مشکلات جدی مواجح می کند.

وی در همین زمینه خاطرنشان کرد: خود پورسانت داستان بلندی دارد که نه تنها در اولویت‌های کشور نیست بلکه یک عده پشت پرده این مسائل را دنبال می‌کنند. عده‌ای در پشت پرده هزاران میلیارد جمع می‌کنند و عادت به این فیش‌ها دارند.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: نکته دوم تبدیل دولت به اتاق بازرگانی است، دولت نباید جای افرادی باشد که کار اقتصادی خود را در دولت دنبال می کنند؛ عده ای به دنبال گرفتن نمایندگی شرکت های خارجی هستند و برایشان مهم نیست که منافع ملت چگونه از بین می رود؛ فاجعه آمیز تر اینکه یک عده مستقیما به منابع بیت المال دست اندازی می کنند.

وی خاطرنشان کرد: دفعه قبل گفتم آقای فریدون چه می کند? آقای رئیس‌جمهور اگر می‌خواهد جلوی فساد را بگیرد به اخوی خود مراجعه کند.

زاکانی ادامه داد: همین بانک‌هایی که اخیرا چند تن از مسئولان‌شان عوض شدند شعب خارجی‌شان به آنها تسهیلات ارزی می‌دهد و مثلا بانک ملی یک میلیون درهم و بانک ملت 4 هزار درهم تسهیلات دریافت می‌کنند و کسانی که مرتبط با این قضیه هستند پورسانت‌های بالایی از قبل این تسهیلات دریافت می‌کنند.

وی افزود: اینها شیوه ای درست کردند که ثروت های افسانه ای نامشروع به دست می آرند که به این روش است که مدیران بانک ها به افراد تسلیهات ارزی می دهند و انها این تسلیهات را می گیرند و اقایان مال‌ امیر و دانیال زاده که از بدهکار بانکی هستند و نزدیکان اقای فریدون هستند این تسهیلات 40 میلیون درهمی را از بانک ملت با سود صفر درصد گرفته اند و اکنون امده اند این پول را در همان بانک با 24 درصد سود سرمایه گذاری می کند. حالا حساب کنید که چه مقدار پول جابه‌جا شده است.

وی ادامه داد: این موضوع برای بانک‌های رفاه و ملی هم اتفاق افتاده و شاید بپرسید رئیس یک بانک را انتخاب کردن از چه نظر مهم است. از این نظر که 150 هزار میلیارد سپرده‌گذاری در بانک ملی و 120 هزار میلیارد سپرده‌گذاری در بانک ملت دست یک نفر خلافکار می‌افتد.

نماینده سابق مجلس تأکید کرد: این‌ها توسط فریدون کارسازی می‌شود و این مستقیما دست در بیت‌‌المال کردن است. وزیر اقتصاد بیان کند که بانک‌های مختلف به این دو نفر چقدر تسهیلات داده‌اند و ارتباط شان با فریدون چیست؟

زاکانی در ادامه تصریح کرد: یک پله نزول می‌کنیم به دلالی می‌رسیم که کاملا آن را رسمی کرده‌اند. به عنوان مثال مصوبه‌ای داشتیم که یک هیأت پنج نفره برای فروش نفت تعیین شدند و آقایان هدایت‌زاده و سیدی عضو آن بودند. طبق بررسی‌های ما این افراد تا هشت دلار برای فروش هر بشکه تخفیف گرفته بودند و میزان فروش این افراد 10 برابر میزان دولت قبل بود که از این طریق نفت را به فروش می‌رساند و همین آقایان شکایت می‌کردند.

وی افزود: طبق این مصوبه این هیأت محرمانه است و کسی نباید بفهمد چه کار می‌کنند و مصوبه محرمانه را جوری تنظیم کردند که فروشندگی نفت در دست عده‌ای بماند. این عده برای فروش نفت هشت دلار پورسانت گرفته‌اند تا آن را برای زنگنه بفروشند.

نماینده سابق مجلس گفت: عده ای هستند که در هر دولت سود خود را می برند مثلا برادر آقای جهانگیری که در دولت قبل مجوزهایی را گرفت و الان ثروت افسانه ای دارد؛ آقای جهانگیری باید حواسش به اطرافش باشد.

زاکانی ادامه داد: آقای موسوی نامی که با مجوزهای دولت قبل مولتی میلیاردر شده بود من تعجب کردم وقتی اقای روحانی می خواست برای تجدید بیعت با امام به مرقد امام برود؛ وی وارد مرقد شده بود.

وی تاکید کرد: باید یک مطالبه عمومی برای شفافیت ایجاد شود تا اعتماد باز گردد و این فساد ظلم بزرگ به مسئولین خدوم کشور است.

زاکانی گفت: همه ما سر سفره انقلاب ارتزاق کردیم و باید معلوم باشد بنده نوعی بعد از 12 سال در مجلس چقدر دارایی دارم؛ یک عده نمی خواهند سیستم شفافسازی ایجاد شود ولی تا این سیستم احیا شود مسئولین خودشان دارایی خود را اعلام کنند.

نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: در مجلس هفتم هم که می خواستیم قانون از کجا آورده اید را احیا کنیم در برابر آن مقاومت شد.

زاکانی ادامه داد: ما از دولت آقای خاتمی، در برخورد با فساد با آقای یونسی، رحیمی، مرتضوی و جاسبی برخورد کردیم و اکنون با اقای فریدون و زنگنه برخورد می کنیم

وی اظهار داشنت: آقای جهانگیری که بخشنامه کردند هرکسی باید در یک هیات مدیره باشد آقای میرموذنی در 38 شرکت عضو هیات مدیره است.

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: یکی از مصیبت‌های ما این است که شرکت نفت ما در وضعیتی قرار دارد که بی‌سابقه‌ترین افراد در آن عضویت دارند به‌طور مثال جناب آقای کاردول مدیرعاملی است که سابقه‌اش حسابداری بوده، همچنین آقای منوچهری معاون مهندسی و توسعه شرکت ملی که وقتی به سوابق وی نگاه می‌کنیم، مشاهده می‌شود که وی قبلاً در آب و فاضلاب بوده که از آنجا به عسلویه رفته و سپس به شرکت تأسیسات دریایی رفته و این فرد با این ویژگی‌ها با عنوان معاونت مهندسی و توسعه شرکت ملی مشغول به کار شده است.

زاکانی ادامه داد: ipc با هیات مدیره‌ای مانند آقای منوچهری پیش می رود. این بازنشسته نفت و هیأت مدیره بانک پاسارگارد و حفاری و ... از نزدیکان آقای زنگنه است، حالا ببینید حقوق این فرد چقدر است.

نماینده سابق مجلس تاکید کرد: معتقدم نباید در حقوق های نجومی متوقف شد اما این مسیر سختی است.

وی بیان داشت: الان شستا 200 شرکت دارد و هر کدام 5 مدیرعامل دارند تامین اجتماعی اعلام کند که تخصص این هیات مدیره ها چیست؟ آیا این ظلم به بازنشستگان نیست که کمترین ها را برای خود ذخیره کرده اند؟

نماینده سابق مجلس خاطرنشان کرد: یکی از نزدیکان آقای رییس جمهور 260 میلیون درهم با سود  8 تا 12 درصد گرفته و سپرده گذاری 24 درصد کرده است.

وی اظهار داشت: این مسیر تسهیل شده برای مکیدن خون ملت است که باید با تمام توان جلوی آن را گرفت و اگر جلوی این مسیر گرفته نشود فردا دیر است و جبران کردن ممکن نیست مگر دیگر می‌توانیم کرسنت را جبران نکنیم؟

زاکانی با اشاره به قراردادهای نفتی نیز گفت: در همین قراردادهای نفتی دست‌هایی در کار است که برخلاف مصالح کشور و نظام، میدان‌های نفتی و گازی که از ریسک آیین برخوردارند، می‌آیند و در اولویت به یک شرکت به نام توتال می‌دهند، درحالی‌که خیانت‌های توتال معلوم و مشخص است. حالا می‌آیند و میدان آزادگان جنوبی را هم به‌عنوان یک هدیه مجدد به این شرکت می‌دهند. همان توتالی که در مخازن پارس جنوبی آنچه مربوط به قطر بود آورد و طراحی برای برداشت را به‌گونه‌ای انجام داد که به حداکثر نزدیک به آب‌های بین‌المللی باشد و قسمت مربوط به ما را به‌گونه‌ای طراحی کرد، در همین دوره آقای زنگنه که حاشیه مخزن را در برگرفت.

وی تأکید کرد: بزرگ‌ترین خیانت را به ما انجام دادند، علاوه بر اینکه 4 لایه گازی و یک لایه نفتی در آنجا وجود دارد که در همین ارتباط 2 لایه گازی عمده آن را در بررسی‌ها به ما اعلام نکرد که چنین لایه‌های گازی وجود دارد و چنین امکاناتی دارند. در این میان قطر از آن سمت به‌شدت در حال برداشت است و از این سمت ما گرفتار کارشناسی غلط توتال هستیم و دست‌هایی که نمی‌خواهند بگذارند این موارد اصلاح شود.

وی اظهار داشت: هرکسی برای مقابله با فساد از اطرافیان خود شروع کند و امیدواریم مسئولین مواظبت کنند.

نماینده سابق مجلس  گفت: گلایه ای هم از دستگاه های نظارتی دارم که چرا بعد از اینکه فیش ها اعلام شد میدان داری کردند و چرا در ابتدا زمانی که این فیش ها پرداخت می شد برخورد نکردند؟

زاکانی گفت: در مواجهه نباید به شعارها اکتفا کنیم نه تنها باید افرادی که حقوق های نجومی دادند برکنار شوند و پولها بازگردد بلکه قوه قضاییه هم باید با این افراد برخورد کند.

وی با تاکید براینکه باید معلوم شود که فریدون چرا و چه مقدار تاکنون کارسازی کرده است، گفت: یک نمونه از کارسازی‌های جناب فریدون کافی است که هم دستگاه قضا و بالاتر از آن شخص رئیس‌جمهور با آن برخورد کند.

نماینده سابق مجلس اظهار داشت: میزان تخفیف هایی که دلال ها در فروش نفت دادند 10 برابر میزانی بوده که در دولت قبل بوده و ارقام نجومی در جیب دلالها می رود.

زاکانی گفت: ما چشم انتظاریم ببینیم دولت چه برخوردی با موضوع حقوق های نجومی می کند و اینکه این برخورد در چه سطحی و به چه شکلی انجام می شود مهم است.

وی همچنین گفت: در مورد رویه های FATF وقتی دولت شعار می داد که نباید در زندگی مردم سرک کشید نماینده دولت و مسئول مالیات در کمیسیون تلفیق گفت این فقط شعار است و ما به زندگی همه سرک می کشیم و این فرمایش رئیس جمهور فقط شعار بود و در عمل کار دیگری می شد؛ اما در مورد این رویه مقابله با پولشویی بانک مرکزی یک روش بسیار پرخطری را انتخاب کرده است که اولا می گوید اختیاری است که این رویه می گوید اجباری است و در مورد تروریسم نیز ما شواری عالی امنیت ملی را مرجع می دانیم ولی آنها نظر هر کشوری را مرجع می دانند و در مورد ذیل فصل هفتم هم وقتی موشکی ما ذیل فصل رفت آیا باید ما اجازه بازرسی را به دیگر کشورها بدهیم؟ این همان چیزی بود که ما در مورد برجام هم هشدار می دهیم.

وی افزود: طبق AFTA اگر کشوری نتواند در بعد تکنولوژی پاسخگوی این رویه‌ها باشد می‌تواند از یک شرکت خارجی کمک بگیرد که من شنیدم از یک شرکت آمریکایی کمک می‌گیرند و این خطرناک است.

وی تاکید کرد: رویه AFTA که دوستان می‌گویند برای تمام کشورها وجود دارد باید گفت که برای هر کشور تفسیر جداگانه‌ای وجود دارد و طبق AFTA می‌توانند برای ایران تفسیر دیگری را انجام دهند.

زاکانی ادامه داد: البته اینجا شورای امنیت ملی و مجلس باید ورود کنند و جلوی این مسئله را به طور جدی بگیرند.

نماینده سابق مجلس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: فساد در بانک دی را که متعلق به بنیاد شهید است را باید بررسی کنید که در آنجا چه خبر است، با کسانی در ارتباط است که در دولت قبل هم متعلق به این دولت بودند و اکنون نیز که دولت خودشان است.

وی بیان داشت: مفسدان آنقدر پرو شده اند که برای رسانه ها نیز قیمت قائل می شوند.

زاکانی گفت: کاسبی تحریم کار بسیار زشتی است و اگر کسی بخواهد از فشار مردم کاسبی کند خیلی بد است اما وقتی شعار کاسبی تحریم می دهند باید خودشان را نگاه کنند و ببییند چه کسانی در سال 90 صرافی زدند و همان کسانی که دیروز کاسبان تحریم بودند اکنون از طریق زد و بند کاسبان برجام هستند که می خواهند کشور را گرفتار کنند و عمده اینها بچه هایشان هم خارج از کشورند و وقتی رفتند پشت سرشان را هم نگاه نمی کنند.

وی اظهار داشت: این 950 نفر که حقوق های نجومی می گیرند آبروی مدیران خدوم کشور را می برند.

نماینده سابق مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص ضابطه‌مند کردن حقوق‌ها توسط مجلس گفت: در مجلس هفتم لایحه‌ای از دولت آقای خاتمی آمده بود که آن را بررسی و تصویب کردیم اما هر که توانست یک استثنا به قانون خدمات کشوری زد و این استثنائات  بسیار زیاد شد لذا مجلس باید در این حوزه ورود جدی کند و منافذ این سوء‌استفاده‌ها را ببندند.

زاکانی همچنین در خصوص محدویت‌های پرداختن به فسادهای مالی و پرونده کرسنت گفت: شکایت‌هایی از بنده شده و به دادسرا رفتم و اعلام کردم پرونده را به دادگاه بفرستند تا مدارکم را ارائه دهم که تاکنون صورت نگرفته است.


نظرات بینندگان