کد خبر: ۹۰۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۱۴ تير ۱۳۹۵

تفکیک آب شرب و بهداشتی با یک شرط

وزارت نیرو قطعا قصد دارد تفکیک آب شرب و بهداشتی را عملیاتی کند، اما مانند همه طرح های لازم اجرا با بن بست مالی و مسائل دیگری روبرو است.

به گزارش شیرازه به نقل از ایسنا، ایده طرح تفکیک «آب شرب» و «آب بهداشتی» در ایران، سابقه‌ای بیش از یک دهه دارد که البته این مبحث در سالی که از سوی مقام معظم رهبری «سال اصلاح الگوی مصرف» نامیده شد جدی تر مطرح شد و بار دیگر در دستور کار متولیان امور آب کشور قرار گرفت.

از سوی دیگر وضعیت آب در جهان به ویژه در کشورهایی که میانگین بارندگی آن ها از متوسط جهانی کمتر است، ایجاب می‌کند که تولید ومصرف آب سازماندهی و برای مصرف آب «نقاط هدف» تعیین شود.

در حال حاضر در ایران که در منطقه خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد آب با هزینه های گزاف تولید و با هزینه های بسیار سنگین تصفیه می شود و سپس در پروسه های هزینه بر تبدیل به آب قابل شرب می شود و در شبکه توزیع شهری قرار می گیرد و این درحالیست که تنها ۶ درصد از آن به مصرف شرب انسانی می رسد و مابقی صرف مصارف بهداشتی (شست و شو)، آبیاری فضای سبز خانگی و استحمام می شود و در واقع بخش اعظمی از هزینه های تولید آب شرب در پروسه مصرف، به هدر می رود.

به همین دلیل نیز وزارت نیرو خود را مکلف به اجرای طرح جداسازی آب شرب و بهداشتی دانسته و به گفته جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور این طرح یکی از الزامات در حال اجراست به طوری که در خیلی از شهرها و روستاهایی که مشکل گوارایی وجود دارد به سمت جداسازی رفته‌اند و برنامه داریم که این هدف به صورت گسترده انجام شود.

وی معتقد است در حال حاضر هیچ استانداردی برای آب بهداشتی تدوین نشده لذا لازم است که در ابتدا این استاندارد مشخص شود و سپس به دنبال جداسازی باشیم لذا برای تبیین استاندارد آب شرب اهدافی را با سازمان استاندارد دنبال می کنیم که پس از به نتیجه رسیدن می توان این کار را گسترش داد.

جانباز با بیان اینکه باید مانند خیلی از نقاط دنیا به سمت تفکیک آب شرب و بهداشتی برویم و به این ترتیب تصفیه آب ملموس و منطقی خواهد شد، اظهار کرد: در حال حاضر در شهر تهران سرانه مصرف آب شرب ۵ تا ۱۵ لیتر است اما ۲۷۵ لیتر آب تصفیه شده در اختیار مردم قرار می گیرد (پرت فیزیکی آب نیز ۱۴ درصد است) ناچاراً باید در دو سامانه توزیع آب صورت گیرد که یک سامانه مربوط به آب بهداشتی و دیگری مربوط به آب شرب است و در این راستا باید بخش خصوصی را فعال کنیم تا نسبت به توزیع آب باکیفیت اقدام کنند.

طرح تفکیک آب شرب و بهداشتی مدت زمان زیادی است که پشت در تصمیم‌گیری‌ها مانده و نظرات متفاوتی برای اجرای این طرح داده می‌شود، اما باتوجه به شرایط بحرانی کشور و هدر رفت آبی که هر روزه در سطح شهر شاهد آن هستیم به نظر می رسد که باید تصمیم گیری درستی در خصوص این مساله صورت بگیرد، علاوه بر این نیز شرایط آبی کشور در وضعیتی است که دیگر نمی توان آزمون و خطا کرد و باید پس از بررسی همه جانبه و در نظر گرفتن تمام جوانب بهترین گزینه برای مدیرت آب انتخاب و اجرایی شود.

انتهای پیام

نظرات بینندگان