کد خبر: ۹۰۸۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۸ - ۱۵ تير ۱۳۹۵
در جلسه این هفته شورای شهر شیراز مطرح شد؛

بررسی انتقال مجتمع‌های پزشکی خیابان زند به خارج از محدوده ترافیکی/ پیگیری تعهدات دولت در پروژه‌های قطار شهری و اتوبوس‌رانی

پیشنهاد مدیریت بحران شهر شیراز، بررسی وضعیت مطالعه شهر در برابر زلزله و تحلیل خطر ناشی از آن با نظر اعضای شورای شهر مصوب شد.
به گزارش شیرازه، در یک‌صد و شصت و هشتمین جلسه علنی شورای شهر شیراز، پیشنهاد تغییر کاربری و انتقال مجتمع‌های پزشکی واقع در محدوده ترافیکی شهر (خیابان زند) به خارج از محدوده ترافیکی جهت ایجاد رونق در ساخت‌وساز به تصویب رسید.

بررسی طرح انتقال مجتمع‌های پزشکی زند به خارح از محدوده ترافیکی

رضا محمدیان به‌عنوان موافق این طرح اظهار داشت: روزی 30 هزار نفر از بیمار و همراهان بیمار وارد خیابان زند می‌شوند که خود عاملی برای ایجاد ترافیک است و مشکلات زیست‌محیطی را به دنبال دارد.

رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شیراز بیان کرذ: مجتمع‌های مسکونی واقع در خیابان زند به مجتمع‌های پزشکی تبدیل‌شده که باید با برنامه‌های تشویقی و تنبیهی از پزشکان خواست تا نقل‌مکان کنند و محور زند بهترین جا برای سرمایه‌گذاری گردشگری است.

وی گفت: باوجود اینکه تمرکز مراکز درمانی خود عاملی برای ایجاد ترافیک است؛ باید با در نظر گرفتن زیرساخت‌های لازم و امکان سهولت دسترسی برای مردم، با همکاری ارگان‌های مربوطه طرح و برنامه‌های کارشناسی شده ارائه کرد.

جای سؤال است که آیا با تغییر کاربری درمانی به گردشگری یا ساخت‌وسازهایی در این جهت مشکل ترافیک محور زند قابل‌حل است؟

در این جلسه، پیشنهاد تخصیص مساعدت 20 میلیون تومان به گروه روبوکاپ دانشگاه صنعتی شیراز برای شرکت در مسابقات بین‌المللی 2016 کشور آلمان به تصویب رسید.

بررسی وضعیت مطالعه شهر شیراز در برابر زلزله

با نظر اعضای شورای شهر؛ پیشنهاد «مدیریت بحران شهر شیراز»، بررسی وضعیت مطالعه شهر شیراز در برابر زلزله و «شناخت و تحلیل خطر ناشی از زلزله شیراز» مصوب شد.

طبق این مصوبه، شهرداری شیراز ملزم می‌شود تا مطالعات مطرح‌شده را انجام و بررسی کرده و سپس به صحن شورا ارائه کند و با موافقت شورای شهر وارد فاز اجرایی شوند.

دیهیمی، عضو شورای شهر دراین‌باره گفت: در حال حاضر برخی ساختمان‌های بلندمرتبه در بدترین نقاط زلزله‌خیز شهر ساخته می‌شود و این مطالعات برای تأمین ایمنی شهر کمک‌کننده خواهد بود.

واگذاری یک قطعه زمین در منطقه 4 شیراز به مساحت 733.30 مترمربع به نشانی تقاطع بلوار فاضل و عرفان برای ساخت مسجد و حسینیه از دیگر مصوبات بود.

در این جلسه؛ طرح بازنگری روستای منصورآباد حدفاصل بلوار چمران و کوهسار مهدی نیز مطرح و با نظر به اینکه، جمعیت حال حاضر این منطقه 900 نفر است با تأمین خدمات شهری، افزایش کیفیت سکونت و افزایش نظارت و کاهش جرم‌خیزی؛ این طرح وضعیت موجود را حفظ کند و برای جلوگیری از گسترش بی‌رویه که موجب تخریب بخشی از باغات قصردشت هم می‌شود، از تراکم فروشی و توسعه جدید شهری جلوگیری شود.

محمد حق‌نگر با بیان اینکه جلسه امروز پایان یک دوره فعالیت شورای اسلامی شهر شیراز بوده و از یکم مردادماه سال آخر شورای چهارم آغاز خواهد شد به فعالیت‌های عمرانی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و ترافیکی انجام‌شده اشاره و اظهار داشت: استراتژی سال آخر شورای شهر باید متمرکز جهت جلب اعتماد شهروندان و معرفی شهرداری به‌عنوان یک سازمان خدمتگزار باشد.

وی ادامه داد: نهادینه کردن این طرز تفکر در ضمیر ناخودآگاه جامعه احتیاج به دلسوزی و پشتکار مدیران و کارکنان شهرداری دارد که امیدوارم با تعامل بیشتر با مردم موفقیت نسبی در این زمینه فراهم گردد.

حق‌نگر با اشاره به اینکه اتمام خط یک قطار شهری، تکمیل پل ولی‌عصر و پل میدان معلم و تکمیل محور تونل‌های دوقلو و تکمیل حداقل 10 پارک بزرگ‌مقیاس و تعدادی دیگر از پروژه‌های خرد و کلان از اهم اقدامات شهرداری شیراز است، خاطرنشان کرد: قطعاً با تحویل پروژه‌های فوق شاهد برکات و سطح رضایتمندی خوبی در شهر شیراز خواهیم بود.

این عضو شورای شهر شیراز بیان کرد: طرح احداث پارکینگ بر روی رودخانه خشک یک فرصت بسیار استثنایی برای کاهش ترافیک شهر شیراز و توسعه خدمات زیست‌محیطی به شهروندان است که نباید مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار گیرد، طرح احداث پارکینگ زیرسطحی  حرم سید میرمحمد و تبدیل مسیر کوچه اسکندری به یک مسیر گردشگری زیارتی نیز از بی‌توجهی خارج گشته تا دین شورا به حرمین ادا شود.

تأکید بر پیگیری تعهدات دولت در پروژه‌های قطار شهری و اتوبوس‌رانی

محمدرضا هاجری نیز با تأکید بر پیگیری تعهدات دولت در پروژه‌های قطار شهری و اتوبوس‌رانی اظهار داشت: چرا فارس بزرگ از بزرگ‌راه بی‌بهره است و تلفات جاده‌ای همچون جان‌باختن سربازان جوان و رشید، تازیانه‌های غم و اندوه و مصیبت را بر پیکر فارسیان فرود می‌آورد؟ چرا چراغ انقلاب جاده‌سازی فارس به خاموشی رسیده و در توزیع بودجه‌های صنعتی و عمرانی همچون مغضوبین زمین با فارس برخورد می‌شود؟!

مظفر مختاری هم با اشاره به اعتراض خانواده‌های سربازان آسیب‌دیده به عدم رسیدگی مطلوب در بیمارستان‌های شهر شیراز، اقامه دعوی برای شش کارکنان دانشگاه علوم پزشکی به جرم اظهارنظر در خصوص سقوط بالگرد اورژانس و جابجا شدن دو نوزاد در یکی از بیمارستان‌های شیراز اظهار داشت: مسئولان ذی‌ربط باید برای تنویر افکار عمومی به آنها پاسخ گویند و چگونه است که در شیراز که ادعای قطب پزشکی کشور بودن دارد، این‌همه اتفاقات و شبهات نگران‌کننده در حوزه بهداشت و درمان روی می‌دهد؟

دعوت از متولیان طرح پزشک خانواده به مناظره

این عضو شورای شهر به موضوع پزشک خانواده و مشکلات آن برای شهروندان نیز پرداخت و بیان کرد: با اعتراض مجدد به طرح پزشک خانواده پس از آنکه مسئولان بهداشت و درمان استان هیچ واکنشی نسبت به اعتراض‌های صورت گرفته به این طرح از خود بروز ندادند، متولیان این طرح  را به مناظره دعوت می‌کنم.

وی ادامه داد: حقیقت ماجرا این است که طرح پزشک خانواده زحمات بسیاری را برای شهروندان شیرازی و دیگر شهرهای استان فارس ایجاد کرده است، الزام بیمار و یا همراه او به همراه داشتن نامه ارجاع در هر شرایطی ضمن افزایش سفرهای درون‌شهری باعث افزایش هزینه درمان برای شهروندان می‌شود، این طرح که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه بهداشت و درمان یک نوع کپی‌برداری از نظام ارجاع بیمار به متخصصین بالینی در غرب است، به دلیل عدم انجام صحیح، غیر کارشناسی و ناقص آن مشکلات فراوانی را برای مردم ایجاد کرده است.

این عضو شورا افزود: بر اساس آنچه در قانون برنامه پنجم توسعه آمده است طرح پزشک خانواده باید تا پایان سال 94 در تمام کشور اجرایی شود اما سؤال من به‌عنوان وکیل مردم در شورای اسلامی شهر از مسئولان امر این است که چرا این طرح  تاکنون در سراسر کشور اجرایی نشده است و اگر این طرح موفقی بوده است چرا دیگر استان‌های کشور تاکنون تن به آن نداده‌اند. آیا جز این است که انجام ندادن این طرح به معنی ناکارآمدی آن است؟ 

وی در بخش دیگر سخنان خود به ساخت‌وسازهای غیرقانونی در سطح شهر و برهم خوردن سیما و منظر شهری اشاره و بر توجه به اماکن تاریخی همچون آرامگاه سیبویه و محله سنگ‌سیاه تأکید کرد.

نظرات بینندگان