کد خبر: ۹۱۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۱۹ تير ۱۳۹۵

کاهش آب چشمه‌های پارک ملی قطرویه/ آبرسانی با تانکر

با گرم شدن هوا تعدادی از چشمه‌های پارک ملی قطرویه نیز کم آب شده و این وضعیت شرایط را برای زیستمندان منطقه به خصوص گورخر ایرانی سخت کرده است.

به گزارش شیرازه به نقل از مهر، رئیس منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارک ملی قطرویه در خصوص وضعیت حیات وحش در این منطقه گفت: به دنبال گرم شدن هوا در منطقه نی ریز تعدادی از چشمه های پارک ملی کم آب شده اند.

احمد رستگار ادامه داد: در این راستا یکی از دشتهای منطقه به طور کامل کم آب شده و حیات وحش برای تامین آب خود با مشکلاتی رو به رو هستند.

وی افزود: در حال حاضر با توجه به این وضعیت محیط زیست برای تامین آب حیات وحش این منطقه با تانکرهای آبرسانی اقدام به توزیع آب در آبشخورها می کند اما این وضعیت در دراز مدت مشکلاتی را به همراه دارد.

رئیس منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارک ملی قطرویه اظهار داشت: در این دشت چهار الی پنج چشمه وجود دارد اما با توجه به گرم بودن هوا و کم آب شدن این چشمه ها حیات وحش با مشکلاتی روبه رو شده و باید در آینده نسبت به  آبدار شدن این چشمه ها اقدام کرد.

رستگار افزود: هر گورخر در روز ۴۰ الی ۵۰ لیتر آب مصرف می کند از این رو توزیع آب با تانکر برای این گونه ها مشکل دارد از این رو باید هرچه سریعتر چشمه ها پر آب شوند تا مشکلاتی برای این گونه ها به وجو نیاید.

منطقه حفاظت شده بهرام گور در شرق استان فارس و شمال شرقی شهرستان نی ریز قرار دارد. وسعت این منطقه ۴۸۰ هزار هکتار و ارتفاع بلندترین نقطه آن دو هزار و ۷۸۷ متر بوده و دارای آب و هوای گرم و خشک و بارندگی حدود ۲۰۰ میلی متر است.

این محدوده از سال ۱۳۵۱ با عنوان منطقه حفاظت شده «بهرام گور» تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست فارس قرار گرفته است.

منطقه حفاظت شده بهرام گور تنها منطقه ای در کشوربه شمار می رود که جمعیت قابل ملاحظه و پویایی از گورخر ایرانی را در خود جای داده است. حضور دیگر گونه ها نظیر کاراکال، زاغ بور، هوبره، جبیر و... ارزش اکولوژیکی این زیستگاه پهناور را دو چندان می کند.

توقیف دو محموله قاچاق پرندگان در نی ریز

وی در بخش دیگری از سخنان خود از توقیف دو محموله قاچاق پرندگان در نی ریز خبرداد و افزود: در اولین اقدام ماموران در ایست و بازرسی یک خودرو حامل پرندگان قاچاق را توقیف کردند.

رستگار گفت: در بازرسی از این خودرو ۳۰ جوجه مرغ مینا کشف شد که متاسفانه این جوجه ها به دلیل گرم بودن هوا تلف شدند.

به گفته وی در این خصوص یک نفر نیز دستگیر شد.

رئیس منطقه حفاظت شده بهرام گور و پارک ملی قطرویه ادامه داد: در یک مورد دیگر ماموران خودروی حامل پرندگان قاچاق را که ۴۰ پرنده بود و از شیراز به کرمان می رفت توقیف کردند.

وی اظهار داشت: در این خصوص نیز تمامی پرندگان ضبط و با فرد خاطی نیز برخورد شد.

نظرات بینندگان