کد خبر: ۹۱۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۲۰ تير ۱۳۹۵
کارشناس پیشگیری اداره بهزیستی فراشبند :

آمار طلاق در شهرستان فراشبند افزایش یافته است

کارشناس پیشگیری اداره بهزیستی فراشبند گفت: با توجه به افزایش طلاق در شهرستان، این حوزه به طور جدی آموزش مهارت های پیش از ازدواج و مهارت های زندگی را در راستای کار خود قرار داده است.

به گزارش شیرازه به نقل از نخل بیدار در راستای اهمیت پیشگیری از طلاق و اعتیاد خبرنگار نخل بیدار با حضور در اداره بهزیستی فراشبند گفت وگویی با کارشناس پیشگیری ااین اداره داشته ایم که به پای سخنان ایشان می نشینیم.

 لطفا خودتان را معرفی کنید:

مدینه رفعت پناه هستم. تحصیلاتم را در مقطع کارشناسی ارشد رشته روانشناسی کودکان استثنایی و در حال حاضر به عنوان کارشناس پیشگیری، کارشناس مراکز غیردولتی و روابط عمومی اداره بهزیستی و مدرس دانشگاه پیام نور مشغول فعالیت هستم و حدود یکسال و 3 ماه است که در اداره بهزیستی خدمت می کنم.

حوزه پیشگیری از اعتیاد در چه سالی در این اداره شروع به کار کرد؟

این حوزه در گذشته با وجود نیروهای طرحی فعال بوده که با توجه به اهمیت موضوع که یکی از وظایف اصلی بهزیستی پیشگیری از آسیب های اجتماعی است، خانم عالیشوندی سرپرست اداره بهزیستی بلافاصله نیروهای جدیدالاستخدام را در این حوزه مستقر نمودند.

این حوزه در چه زمینه هایی فعالیت می کند؟

این حوزه از 4 دفتر تشکیل شده است که شامل دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی، دفتر پیشگیری از اعتیاد و ایدز، دفتر پیشگیری از معلولیت ها و دفتر مشاوره می باشد که با توجه به کمبود نیروی انسانی کافی این دفاتر توسط اینجانب اداره می شود.

فعالیت این 4 دفتر به شرح ذیل می باشد:

1)دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی: آموزش مهارت های زندگی در محله ها، محیط کار، و در سطوح پیش دبستان تا دانشگاه، آموزش زندگی خانواده و مهارت های پیش از ازدواج است.

همچنین این دفتر شامل پایگاه سلامت اجتماعی و همیاران سلامت روان نیز می باشد که در شهرستان ما فعال نیست.

2)دفتر پیشگیری از اعتیاد: این دفتر در دو بخش فعالیت می کند که شامل پیشگیری و درمان و کاهش آسیب است؛ در حوزه پیشگیری فعالیت کمپ های ترک اعتیاد و گروه های اجتماع محور محلی (CBO) و در حوزه درمان فعالیت مراکز درمان اعتیاد سرپایی و مرکز درمان اعتیاد اجتماع مدار (TC) تحت نظارت این دفتر است.

در دفتر کاهش آسیب نیز که به منظور کاهش عوارض اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی مصرف مواد و رفتارهای پرخطر است و مراکز گذری، سرپناه و تیم امدادرسان سیار را شامل می شود.

در فراشبند اکنون واحد پیشگیری کار نظارت بر فعالیت سه کمپ ترک اعتیاد و فعالیت 13 گروه اجتماع محور محلی را در جهت پیشگیری از اعتیاد و ایدز بر عهده دارد.

3)دفتر پیشگیری از معلولیت ها: این دفتر طرح های غربالگری شنوایی، غربالگری بینایی، طرح آگاهسازی و پیشگیری از معلولیت ها و مشاوره ژنتیک را انجام داده و نظارت می کند.

اکنون در فراشبند با حضور 3 مربی آموزش دیده آگاهسازی مردم نسبت به معلولیت ها را بر عهده دارند و سال گذشته (1394) با فعالسازی 15 پایگاه شهری و روستایی سنجش بینایی کودکان 3 تا 6 سال با دستگاه اپتیک پلاس و تابلوEchart انجام گرفت که نیز امسال این واحد درنظر دارد با رایزنی با بیمارستان غربالگری شنوایی نوزادان را در سطحی مطلوب و گسترده به انجام رساند.

همچنین، برای انجام مشاوره ژنتیک متأسفانه به دلیل فقدان مرکز مشاوره ژنتیک افراد متقاضی جهت ارائه خدمات به شیراز ارجاع داده می شوند.

4)دفتر مشاوره: در فراشبند از سال 1394 یک مرکز مشاوره عمومی ذهن زیبا با مدیریت آقای قاسمی نژاد راه اندازی شده که انجام مشاوره و خدمات روانشناختی و بررسی پرونده های طلاق را برعهده دارد.

 فعالیت گروه اجتماع محور محلی چیست و چند گروه در شهرستان وجود دارد؟

گروه های اجتماع محور محلی برای آحاد مردم کار آموزش مهارت های زندگی و پر کردن اوقات فراقت نوجوانان و جوانان و آگاهسازی انها در خصوص انواع مواد مخدر و عوارض مصرف آن را بر عهده دارند.

در گذشته ما در شهرستان 5 CB فعال داشتیم و از خرداد سال 1394 با اضافه شدن 8 گروه دیگر جمعا 13 گروه اجتماع محور محلی شامل 9 CB شهری که دو گروه در شهرهای نوجین و دهرم فعالند، 2 CB روستایی، یک CB مهد کودک و یک CB محل کار می باشد.

همچنین با اقدامات صورت گرفته یک مرکز درمان اعتیاد با متادون نیز در حال راه اندازی است.

 در زمینه پیشگیری از طلاق این اداره چه فعالیتی دارد؟

با توجه به افزایش طلاق در شهرستان به دلیل عواملی مانند عدم بلوغ شناختی و عاطفی دختران و پسران جوان، اعتیاد، بیکاری و عدم تمکن مالی و غیره این حوزه به طور جدی آموزش مهارت های پیش از ازدواج و مهارت های زندگی را در راستای کار خود قرار داده است.

همچنین زوج های جوانی که در معرض طلاق هستند و از سوی دادگستری به این اداره ارجاع داده می شوند بعد از انجام مشاوره اولیه به مرکز مشاوره ذهن زیبا ارجاع داده می شوند.

در یکسال گذشته 93 پرونده از سوی دادگاه به این اداره ارجاع داده شده است که از میان 58 زوجی که تاکنون به طور کامل مشاوره شده اند 14 زوج دوباره سازش نموده اند.

انتظارات شما از مردم در زمینه پیشگیری از اعتیاد چیست؟

متأسفانه در محله های آسیب خیز به دلیل مشکلات اقتصادی و فرهنگی خانواده ها کمتر به استفاده از روش های روانشناختی در تربیت فرزندان اهمیت می دهند و به دلیل وجود عوامل پر خطر در این محلات شاهد افزایش اعتیاد در نوجوانان و جوانان هستیم، بنابراین، من انتظار دارم خانواده ها بیشتر از آنچه که در شهر مشاهده می کنیم نسبت به آگاهسازی و نظارت بر رفتارهای فرزندان کوشا باشند و با شرکت در دوره های آموزشی و مشاوره ای برخورد مناسبی با فرزندان داشته باشند تا آنها با اعتماد به خانواده از گرایش به سمت محیطها و رفتارهای پرخطر بیرون خودداری کنند.

 برنامه های آتی شما در مقابله  با مواد مخدر در شهرستان چیست؟

امسال همچون سال گذشته برگزاری کارگاه آموزشی پیشگیری از اعتیاد و مهارت های زندگی توسط کارشناس بهزیستی و از طریق گروه های CB فعال در محلات، برگزاری همایش پیشگیری از اعتیاد، اجرای نمایش خیابانی با موضع پیشگیری از اعتیاد، توزیع بروشور و نصب بنر در زمینه پیشگیری از اعتیاد، برگزاری نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد در صورت فراهم کردن ملزومات لازم از سوی اداره کل بهزیستی فارس جزء برنامه های ما در سال جاریست.

همچنین آموزش در مساجد با توجه به نزدیکی آغاز ماه رمضان نیز در راستای کار این حوزه و کمیته پیشگیری از اعتیاد قرار دارد.

چند مرکز کمپ ترک اعتیاددر شهرستان وجود دارد؟

3 کمپ بازگشت فرشتگان، تولد دوباره پارسیان و سرای امید در شهرستان وجود دارد.

آیا گروه یا مرکز دیگری در شهرستان وجود دارد که در زمینه پیشگیری از اعتیاد فعالیت می کنند؟

بله، انجمن معتادان گمنام (NA) که چیزی حدود 400 معتاد بهبود یافته را تحت پوشش دارند به افرادی که ترک نموده اند، شیوه زندگی سالم را با برگزاری جلسات شبانه یاد می دهند.

این انجمن تحت نظارت اداره بهزیستی نیست اما با توجه به اینکه در راستای اهداف بهزیستی و اعتیاد فعالیت گسترده ای دارند، بهزیستی در زمینه تأمین مکانی در خور شأن این انجمن و برخورداری از امکانات سالن ورزشی به صورت رایگان و هفته ای دوساعت اقداماتی با همکاری سپاه و اداره ورزش انجام داده است.  

همچنین، به زودی مرکز درمان اعتیاد در شهرستان شروع به فعالیت خواهد کرد.

 این حوزه در بحث پیشگیری از اعتیاد در مدارس و فضای شهر چه برنامه ای دارد؟

برنامه هایی مانند نصب بنرهای پیشگیرانه در سطح شهر با همکاری شهرداری و آگاهسازی مردم، اجرای نمایش خیابانی با محوریت پیشگیری از اعتیاد و طلاق، برگزاری نمایشگاه پیشگیری از اعتیاد و آموزش در مدارس از طریق رایزنی با آموزش و پرورش جزء برنامه های امسال ما می باشد.

 سخن شما با مردم جهت کمک به کاهش این آسیب های اجتماعی چیست؟

با توجه به تغییر شکل مصرف مواد مخدر از شکل سنتی به صنعتی و ناشناخته مردم عزیز شهر ما باید بیشتر به روابط نوجوانان و جوانان توجه کنند و با تقویت ارتباط صحیح خود با آنها از گرایششان به سمت مصرف مواد جلوگیری کنند.

کسب آگاهی در زمینه انواع مواد مخدر و مهارت های پیشگیرانه لازم از جمله مهارت های زندگی از سوی خانواده ها می تواند به کاهش اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی کمک کند.

 خدمات شما در زمینه پیشگیری از اعتیاد به خانواده ها چیست؟

این اداره از طریق پرداخت کمک هزینه موردی ترک اعتیاد و رایزنی با موسسه خیریه کوثر و پرداخت وام به خانواده ها جهت حضور در کمپ و ترک اعتیاد به خانواده ها کمک می کند.

همچنین به افراد با سابقه پاکی بالای دو سال با توجه به اینکه هرسال 5 درصد از مبلغ وام به بهبود یافته ها اختصاص دارد، وام اشتغال به ارزش 5 تا 15 میلیون تومان پرداخت می کند.

البته این 5 درصد تنها شامل دو نفر از بهبود یافته ها می شود اما با رایزنی با رئیس اداره بهزیستی شهرستان و نظر مساعد ایشان در سال گذشته به 5 نفر بهبود یافته وام اشتغال داده شده است.

همچنین از طریق برگزاری دوره های آموزش مهارت های زندگی و پیشگیری از اعتیاد در جهت آگاهسازی خانواده ها نسبت به این معضل خطرناک گام برمی دارد.

 سخن پایانی:

از شما سپاسگزارم و امیدوارم اداره بهزیستی با همکاری سایر ادارات بتواند بهتر از گذشته در مسیر کاهش آسیب های اجتماعی و به ویژه اعتیاد و طلاق گام ارزشمندی بردارد.



انتهای پیام/





نظرات بینندگان