کد خبر: ۹۱۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۰ تير ۱۳۹۵
مصائب محیط زیست تمامی ندارد؛

رودخانه را خشک می‌کنند تا برنج بکارند/ آبزیانی که تلف می‌شوند

کشاورزان با انحراف مسیر رودخانه سیوند در فارس، آن را خشک می کنند تا بتوانند در بستر رودخانه برنج بکارند و همین مقدارآب باقی مانده نیز صرف محصولی شود که هیچ توجیهی برای استان ندارد.
به گزارش شیرازه به نقل از مهر، دریاچه پریشان به دلیل برداشتهای بی رویه از بستر و سفره های زیرزمینی آب توسط کشاورزان خشک شد، دریاچه بختگان هم به دلیل استفاده کشاورزان از آب بالادست نابودشد و سرنوشت سایر تالاب‌های استان نیز به همین منوال رقم خورد تا کشاورزی بی مهابای استان تیشه‌ای شود بر قامت خمیده محیط زیستی که به خاطر خشکسالی‌های پی در پی نحیف شده است.

 دریاچه های فارس طی دهه اخیر کاملا خشک شده اند اما برخی کشاورزان هنوز دست از سر ته مانده آبی که در محیط زیست مانده برنمی دارند و حالا نوبت به رودخانه ها رسیده که آبش را خشک، آبزیانش را تلف و از بستر آن برای کشت برنج بهره ببرند.

اخیرا رودخانه سیوند عرصه کشت عده ای شده که با ایجاد انحراف در رودخانه قصد برنج کاری دارند. آبزیان نیز در برکه ها گیر کرده بودند که اگر محیط زیست زود نمی رسید همه آبزیان از بین رفته بودند.

تلاش ماموران محیط زیست برای نجات آبزیان رودخانه سیوند

سرپرست معاونت فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در خصوص گرفتاری آبزیان رودخانه «سیوند» در برکه گفت: متاسفانه با وجود اینکه کشت برنج در منطقه کامفیروز از سوی دولت ممنوع شده اما کشاورزان این منطقه به موضوع توجه نمی کنند.

سیاوش محمدی بیگدلی ادامه داد: متاسفانه زمانی که آب رها می شود کشاورزان منطقه نسبت به منحرف کردن مسیر اقدام کرده و با خشک کردن حاشیه رودخانه و مدیریت آب به سمت مزارع خود مشکلاتی برای آبزیان رودخانه سیوند به وجود آورده اند.

وی افزود: در این راستا کشاورزان با انحراف آب به سمت  مزارع خود باعث ایجاد برکه های زیادی در اطراف رودخانه شده و این امر گرفتاری آبزیان از جمله ماهی ها، لاک پشت و مار آبی را درون  برکه ها به همراه داشته است.

برکه هایی که ناشی از انحراف رودخانه ایجاد شد

سرپرست معاونت فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس اظهار داشت: در این خصوص پس از چند روز آب برکه ها خشک شده و این امر منجر به تلف شدن آبزیان می شود که در آخرین مورد به دنبال گزارش این موضوع به محیط زیست بلافاصله ماموران محیط زیست و دوستداران در محل حاضر و با جمع آوری آبزیان و انتقال آنها به آب از تلف شدنشان جلوگیری کردند.

وی افزود: اگر محیط زیست برای جمع آوری این آبزیان اقدام نکرده بود به طور حتم تمامی این گونه ها از بین می رفتند.

محمدی بیان کرد: علاوه بر این کشاورزان منطقه با خشک کردن رودخانه نسبت به کشت برنج در حریم رودخانه اقدام می کنند.

وی با اشاره به ایجاد برکه هایی با انحراف مسیر آب گفت: در صورت انحراف مسیر آب تعداد زیادی برکه ایجاد می شود که آبزیان در این برکه ها گرفتار می شوند و با توجه به تعداد زیاد این برکه ها امکان نجات تمامی گونه ها وجود ندارد.

سرپرست معاونت فنی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس ادامه داد: متاسفانه یکی از دلایل عمده خشک شدن دریاچه بختگان کشاورزی هایی است که در محدوده کامفیروز و بالادست آن انجام می شود از این رو باید با اتخاذ تدابیری نسبت به مدیریت مصرف آب در این منطقه اقدام کرد تا شاید گامی برای احیای دریاچه بختگان برداشته شود.

وی تاکید کرد: برای رفع این مسائل و مشکلات باید مسئولان استانی به منظور اجرایی شدن مصوبه هیات دولت مبنی بر جلوگیری از کشت برنج در این منطقه عزم جدی داشته باشند در غیر این صورت وضعیت استان هر روز بدتر می شود.

بر اساس این گزارش، این روزها تن زخمی و خشکیده محیط زیست فارس تحمل این همه تخریب و آسیب را ندارد، از این رو مسئولان استان باید در مقابل برخی کشاورزان متخلف که اینگونه منابع آبی استان را مورد تهدید قرار می‌دهند تدبیر جدی اتخاذ کنند.

نظرات بینندگان