کد خبر: ۹۱۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۲۰ تير ۱۳۹۵
بسته سلامت؛

نشانه مهم ابتلا به سالک/ تماس با دام آلوده عامل ابتلا به سیاه زخم

کارشناس بیماری های زئونوز گفت: ابتلا به بیماری سالک یکی از مهم ترین بیماری های مشترک میان انسان و حیوان است که در صورت بروز ضایعه پوستی که بیش از دو هفته باقی بماند، خطر ابتلا به این بیماری وجود دارد.
به گزارش شیرازه، بهداشت علم و هنر پیشگیری از بیماریها، طولانی کردن عمر و بالا بردن سلامتی به‌ وسیلهٔ کوشش‌های اجتماعی است. بر همین اساس شیرازه روزانه در قالب یک بسته خبری اخبار حوزه بهداشت و سلامت را منتشر می‌کند.

بروز ضایعه پوستی بیش از 2 هفته؛ نشانه مهم ابتلا به سالک

کارشناس بیماری های زئونوز دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت هفته بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان، گفت: ابتلا به بیماری سالک یکی از مهم ترین بیماری های مشترک میان انسان و حیوان است که در صورت بروز ضایعه پوستی که بیش از دو هفته باقی بماند، خطر ابتلا به این بیماری وجود دارد.

مهندس کشاورزی با بیان اینکه سالک به وسیله پشه خاکی به افراد سالم منتقل می شود، افزود: برای پیشگیری از گسترش زخم سالک، درمان این بیماری باید جدی گرفته شود و در صورتی که فرد به ضایعه پوستی مبتلا شود که به خصوص در نقاط باز بدن باشد و بیش از دو هفته طول کشیده باشد، باید برای بررسی بیماری سالک به نزدیک ترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرد.

او با اشاره به گزارش حدود پنج هزار مورد ابتلا به سالک در شهرهای زیر پوشش دانشگاه در سال گذشته، ادامه داد: مبتلایان در مراکز بهداشتی درمانی به طور رایگان زیر پوشش دوره های درمانی قرار گرفتند.

این کارشناس سلامت، گفت: پوشیدن لباس مناسب و پوشیده، رعایت مسایل بهداشتی محیط زیست انسانی همچون دفع بهداشتی زباله و فاضلاب، نگهداری نکردن دام و طیور در نزدیکی محل سکونت و پیشگیری از پراکنش نخاله های ساختمانی و همچنین استفاده از دور کننده حشرات، از جمله اقداماتی است که برای پیشگیری از توسعه و ابتلا به این بیماری می توان انجام داد؛ در صورت ابتلا به این بیماری، رعایت نظافت زخم و آغاز زودهنگام درمان و تکمیل دوره درمان در مراکز درمان سالک شهرستان ها، در میزان مهار آسیب های بیماری بسیار حائز اهمیت است.

تماس با دام آلوده عامل ابتلا به سیاه زخم

او با اشاره به سیاه زخم به عنوان یک بیماری میکروبی حاد قابل انتقال بین انسان و حیوان است که بیشتر بر پوست اثر می کند، گفت: این بیماری ممکن است به ندرت دستگاه تنفسی و دستگاه گوارش را نیز تحت تأثیر قرار دهد .

کارشناس بیماری های زئونوز دانشگاه علوم پزشکی شیراز در توضیح راه های انتقال سیاه زخم، افزود: در انتقال پوستی، از راه تماس و دستکاری مواد آلوده دامی( پشم، پوست، گوشت، پودر استخوان خام و غیره) همچنین میکروب از راه خراش‌های کوچک پوست وارد بدن انسان می‌شود، در انتقال تنفسی، انتقال تنفسی از راهگرد و غبارآلوده به ندرت دیده می‌شود (در کارخانه‌های پشم بافی و پشم شویی) و در انتقال گوارشی، انتقال از راه خوراکی مانند گوشت خام یا نیم پز، شیر خام و غیره ممکن بوده و انتقال از فرد به فرد بسیار نادر است.

مهندس کشاورزی با اشاره به نشانه های بالینی این بیماری، گفت: در نوع پوستی که رایج‌ترین نمونه است، شروع عفونت شبیه گزش حشرات با خارش و برآمدگی پوست همراه بوده، اما طی یک تا دو روز به جراحات تاول گونه و سپس به زخم بدون درد با قطری در حدود یک تا سه سانتیمتر و با مشخصهنکروزسیاه رنگ در مرکز زخم تبدیل می‌شود؛ مرگ و میر سیاه زخم پوستی، در صورت درمان نشدن، حدود ۲۰ درصد است.

او با بیان اینکه سیاه زخم گوارشی سه تا پنج روز پس از مصرف گوشت یا غذای آلوده دیگر با دردهای شکمی، تهوع، استفراغ، تب و اسهال آغاز می‌شود و مرگ و میردر این گونه سیاه زخم حدود ۵۰درصد است، اضافه کرد: ارتباط با دام آلوده، مهمترین عامل ابتلا به این بیماری محسوب می شود.

رعایت بهداشتی سبزی و صیفی بهترین راهکار پیشگیری از کیست هیداتیک

کارشناس بیماری های زئونوز معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: کیست هیداتیک بیشتر در مناطقی که دامداری رواج دارد دیده می شود و ارتباط انسان با سگ و دام ها زمینه ابتلا را فراهم می کند.

او رعایت بهداشت فردی و شست و شوی مناسب سبزی و صیفی را بهترین راهکار پیشگیری از این بیماری برشمرد.


تدابیر ویژه بهداشتی درمانی برای مسافران شهرستان سپیدان در تعطیلات عید فطر/ خدمت رسانی به 736مراجعه کننده در بیمارستان امام حسین(ع) سپیدان

دکتر علی اکبر فرخ روز با بیان اینکه برنامه ریزی های لازم برای ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به همشهریان و مسافران در ایام تعطیلات عید سعید فطر انجام شده است، گفت: هر ساله هزاران مسافر در ایام تعطیلات برای استفاده از ظرفیت‌های گردشگری سپیدان به این شهرستان سفر می‌کنند که خدمات ‌رسانی بهداشتی درمانی مناسب به مسافران، از اولویت های شبکه بهداشت و درمان سپیدان است.

او با اشاره به بازدید از نیروهای کشیک مرکز بهداشت سپیدان برای ایجاد محیط مساعد و بهداشتی برای مسافران، ادامه داد: فعال کردن مراکز بهداشتی درمانی روستای توریستی کمهر، بازرسی های سرزده از اماکن عمومی، تفرجگاه ها، رستوران ها، پارک ها و اماکن عرضه کننده مواد غذایی، نصب بنر و تابلو های آموزشی، توزیع پمفلت بهداشتی و آموزش به مسافران، از جمله اقدامات انجام شده در ایام تعطیلات عید سعید فطر امسال در حوزه بهداشت بوده است.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان سپیدان، اضافه کرد: با توجه به اپیدمی سال گذشته در همین ایام هماهنگی لازم برای توزیع آب معدنی با قیمت ارزان در سطح شهر و تفرجگاها انجام شد و در بازدید از بیمارستان 96 تختخوابی امام حسین(ع) سپیدان، تمهیدات لازم برای ارایه خدمات درمانی به مسافران، اندیشیده شد.

او از فعال بودن بخش اورژانس این بیمارستان به صورت شبانه روزی، حضور همزمان دو پزشک در اتفاقات بیمارستان و حضور پزشک متخصص در بیمارستان خبر داد و افزود: آماده باش بخش های بستری، آزمایشگاه، اتاق عمل و ثبت اطلاعات بیماران از دیگر اقدامات و تدابیر اندشیده شده در حوزه درمان برای این ایام بود.

رییس شبکه بهداشت و درمان سپیدان در ادامه با اشاره به بازدید از مرکز فوریت های پزشکی شهرستان، گفت: افزایش آمادگی مراکز بهداشتی درمانی و پایگاه‌های اورژانس شهری و جاده‌ای برای پذیرش بیماران و مصدومان احتمالی با تامین نیروی انسانی، تجهیزات پزشکی و کشیک بهداشتی درمانی ایجاد شده بود..

فرخ روز در ارتباط با پایگاه‌های اورژانس شهری و جاده‌ای، اضافه کرد: پنج پایگاه اورژانس ثابت شهری و جاده‌ای و با در اختیار داشتن 9 آمبولانس با آمادگی کامل در مناطق مختلف شهرستان سپیدان، با کادری مجرب آماده ارایه خدمات فوریت‌های پزشکی به آسیب‌دیدگان احتمالی را بر عهده داشتند و برای کاهش زمان رسیدن به صحنه حادثه تمامی آمبولانس‌ها به جای استقرار در محل پارکینگ پایگاه، در کنار جاده‌ها به صورت آماده‌باش منتظر انجام ماموریت بودند.

او اضافه کرد: در ایام تعطیلات عید سعید فطر امسال، 736 نفر به بیمارستان امام حسین (ع) سپیدان مراجعه کرده اند که از این تعداد 705 نفر به صورت سرپایی مداوا و تعداد 31 نفر بستری شدند.

رییس شبکه بهداشت و درمان سپیدان افزود: بیش از 150 مورد بازرسی سرزده از سوی بازرسان بهداشت محیط مرکز بهداشت سپیدان، صدور 30 اخطار بهداشتی و تعطیلی یک مرکز متخلف، توقیف 70 کیلوگرم مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته، ضبط 15 قلیان، توزیع بیش از هفت هزار و 500 پمفلت آموزشی، نصب 25 بنر و تابلوی هشداردهنده، ثبت 117 مورد کلرسنجی و ثبت در سامانه بازرسی، انجام 34 مورد نمونه گیری میکروبی آب شرب و 112 ماموریت اورژانس، در این تعطیلات انجام شده است.

دکتر فرخ روز از فعال بودن 100 نیروی شاغل در شبکه بهداشت و درمان سپیدان در ایام تعطیلات عید سعید فطر به عنوان نیروی کشیک برای ارایه خدمات بهداشتی درمانی به مسافران در محل کار، خبر داد.

نشست دبيران ستادهاي اجرايي امر به معروف و نهي از منكر استان فارس، به ميزباني دانشگاه علوم پزشكي شيراز

دبير ستاد اجرايي امر به معروف و نهي از منكر دانشگاه علوم پزشكي شيراز، در اين نشست، گفت: حضور و نشست دبيران ستادهاي اجرايي امر به معروف و نهي از منكر اداره های كل، نهادها و ارگان هاي استان فارس در اين همايش، مي تواند باعث ايجاد دستاوردهای مثبت فراوان و تبادل تجربيات و پيشبرد اهداف و آرمان هاي اين ستادها باشد.

كوروش عزيزي كه خود در اين آيين با ارایه گزارشي از عملكرد ستاد امر به معروف و نهي از منكر دانشگاه علوم پزشكي شيراز، افزود: با توجه به وظایف ذاتي و طبيعي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور كه ارایه خدمات بهداشتي و درماني به آحاد جامعه است و با توجه به ارتباط بسيار مستقيم و توام با اعتماد كه اين قشر با عموم مردم دارند، موضوع امر به معروف و نهي از منكر و ترويج آن در ميان كادر درماني و بهداشتي مي تواند تاثير بسيار خوب و مثبتي را در جامعه در پي داشته باشد.

او با بیان اینکه در حال حاضر بيش از يكصد شوراي امر به معروف و نهي از منكر در سطح واحدهاي مختلف دانشگاه فعال هستند، ادامه داد: این شوراها به صورت مستمر و مداوم، گزارش عملكرد خود را به شوراي مركزي امر به معروف و نهي از منكر دانشگاه ارسال مي کنند.

این عضو هيات رييسه دانشگاه علوم پزشكي شيراز، گفت: اجرا و برگزاري طرح هاي مختلف و ابتكاري از جمله طرح هاي "شافي"، "حكيم"، اساتيد مشاور فرهنگي و طرح هاي مشابه آن، همگي باعث كمتر شدن آسيب هاي اجتماعي در سطح دانشگاه شده و ضمانتي براي پيشگيري از معضلات اخلاقي و اجتماعي به شمار مي رود.

دکتر عزيزي با اشاره به اینكه امر به معروف و نهي از منكر نه بر اساس ابلاغات و مصوبات اداري بلكه بر پايه حكم خداوند و تاكيد دين و شريعت بر همگان واجب شده است، اضافه کرد: چيزي كه بايد هميشه به آن توجه داشته باشيم، اين است كه منكر را نبايد با منكر پاسخ داد و بر همين اساسمي بايست به صورت مداوم و مستمر كارگاه هاي آموزشي توانمندسازي و توان افزايي برای به روزرساني اطلاعات و دانسته هاي نيروها برگزار شود.

موسوي مديركل اجتماعي و امور فرهنگي استانداري فارس، "مهدوي" دبير ستاد امر به معروف و نهي از منكر استان فارس و حجت الاسلام والمسلمين دکتر "مقامي" رييس دفتر نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه علوم پزشكي شيراز، از دیگر سخنران های این آیین بودند.


افتتاح واحد مشاوره روانشناسی و روانپزشکی بیماران خاص در بیمارستان شهید آیت اله دستغیب

این مراسم با حضور مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان، رییس اداره بیماری های خاص، رییس مرکز تحقیقات پیشگیری و حمایت های روانی، اجتماعی دانشگاه و مدیر بیمارستان شهید آیت اله دستغیب برگزار شد.

در این مراسم دکتر سید ابوالفضل هاشمی اصل مدیر امور بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی دانشگاه، گفت: با توجه به بررسی های انجام شده در خصوص مشکلات روحی روانی ناشی از ابتلا به بیماری تالاسمی و نیاز مبتلایان به مشاوره های دوره ای روانشناسی و روانپزشکی، این واحد در بیمارستان شهید آیت اله دستغیب، افتتاح شد.

رییس اداره بیماران خاص دانشگاه، گفت: در سطح دانشگاه علوم پزشکی شیراز، 23 مرکز تالاسمی و هزار و 500 بیمار تالاسمی وجود دارد که بیمارستان شهید آیت اله دستغیب با مورد پوشش قرار دادن 787 بیمار تالاسمی، مرکز اصلی درمان و مراقبت این بیماران به شمار می رود.

داوود حدادی افزود: با توجه به مشکلات بیماران خاص در زمینه های مختلف، ایجاد این واحد می تواند ضمن کمک به حل مشکلات روحی روانی در زمینه مشکلات جسمی نیز موثر واقع شود.

او اضافه کرد: با توجه به برنامه ریزی ها، مقرر است برای بیماران تالاسمی پرونده الکترونیک روانشناسی تشکیل شود.

دکتر رامین افشاری مشاور رییس دانشگاه و سرپرست دفتر اعتیاد دانشگاه هم در این آیین، گفت: مهم ترین فعالیت های این مرکز شامل ویزیت روانشناسی بیماران به صورت فعال، مشاوره و روان درمانی فردی، گروه درمانی و مشاوره خانوادگی، برگزاری نشست های پرسش و پاسخ، توانمندسازی روانی و مهارت های زندگی و ویزیت روانپزشکی است.

مهدی ماهر مدیر بیمارستان شهید دستغیب هم با ابراز خرسندی از ایجاد مرکز مشاوره برای بیماران خاص، آن را امری بسیار مهم و ضروری دانست و گفت: با این اقدام روانشناس مرکز تمام روزهای هفته در این واحد حضور دارد و ضمن مشاوره روانشناسی با تمامی بیماران تالاسمی و هموفیلی، برای آنان پرونده الکترونیک تشکیل و در صورت نیاز، بیمار برای اقدامات بیشتر به روانپزشک ارجاع داده می شود.

در پایان دکتر حدادی به پاس تقدیر از فعالیت های انجام شده در زمینه بیماران خاص در بیمارستان شهید آیت اله دستغیب، لوح تقدیر به مدیریت بیمارستان، مدیر خدمات پرستاری و سرپرستار بخش تالاسمی اهدا کرد.

این واحد در طبقه همکف ساختمان شماره 6 بیمارستان شهید دستغیب، با حضور یک پزشک و یک روانپزشک، فعالیت خود را به مناسبت عید سعید فطر، آغاز کرد.


فرصت طلایی برای رسیدگی به سکته مغزی را از دست ندهیم

عضو هیات علمی گروه داخلی جراحی دانشگاه، گفت: همگی ما بارها دچار ضعف حرکتی، اختلالات گفتاری و اختلالات بینایی شده ایم، اما نسبت به آن توجهی نشان نداده ایم.

فرشته دهقان راد افزود: از بروز نخستین نشانه ها تا زمانی که فرد بتواند درمان شود، فرصت بسیار طلایی است که نباید اجازه بدهیم این فرصت طلایی از دستمان برود.

او ادامه داد: زمان مفید برای درمان سکته مغزی از ابتدا بین سه تا چهار ساعت است، زیرا در تمامی ضایعات مغزی با توجه به کاهش خونرسانی به مغز، در بیمار فرآیندهای التهابی فعال می شوند که می تواند باعث آسیب بیشتر مغز شود.

این عضو هیات علمی به اهمیت نشانه ها در سکته مغزی اشاره کرد و گفت: همیشه نشانه ها بسیار مهم هستند، چون نشانه ها خیلی سریع اتفاق می افتد.


بخش مراقبت از مادران پرخطر در بیمارستان نمازی شیراز آغاز به کار کرد

دکتر محمدهادی ایمانیه رییس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در آیین گشایش این بخش مهم سلامت در بیمارستان نمازی، گفت: مادران پرخطر، یعنی بانوان بارداری که پرخطر تلقی می شوند و زایمان های آن ها باید با نهایت احتیاط و همه جانبه، با حضور گروه های متخصصان زنان در رشته های مختلف و متخصصان رشته های غیرجراحی شامل کودکان، داخلی و سایر رشته ها انجام شود.

ایمانیه با بیان اینکه مادران باردار چه قبل از زایمان در اواخر دوران بارداری که باید بستری شوند، چه زمان زایمان و چه پس از زایمان، نیاز به مراقبت های ویژه دارند، افزود: تاکنون بخشی با عنوان بخش مادران پرخطر در یک بیمارستان عمومی(جنرال هاسپیتال) نداشتیم و تنها در بیمارستان حافظ این بخش وجود داشت که یک بیمارستان عمومی نیست.

او اضافه کرد: سال گذشته تصمیم گرفتیم بخش مادران پرخطر را در بیمارستان نمازی ایجاد کنیم که در فاصله چهار تا پنج ماه یعنی از بهمن94 تا امروز که تیر95 است، این بخش از سوی همکاران ما در بیمارستان نمازی با حمایت معاونت درمان و معاونت توسعه دانشگاه با هزینه تقریبی یک میلیارد تومان و 23تخت، آماده بهره برداری شد.

ایمانیه با اعلام خبر امکان انجام زایمان در همین بخش، گفت: اگر به هر دلیلی نیاز به سزارین وجود داشته باشد، اتاق های عمل بیمارستان نمازی در خدمت این بخش هستند، همچنین در صورت لزوم تعدادی از تخت های آی سی یو، که به تازگی در بیمارستان نمازی افتتاح شده ، به این مادران پرخطر اختصاص داده می شود.

رییس دانشگاه در پایان گفت: خدمات دهی به مادران در این بخش همه جانبه است، زایمان ها می تواند از سوی یک ماما و یا یک متخصص زنان انجام شود، اما اگر مادر پرخطر باشد، به عنوان مثال مادری که بیماری دیابت پیشرفته دارد، بیماری های قلبی عروقی پیشرفته دارد، زایمانش به راحتی نخواهد بود که باید یک گروه از مادر مراقبت کنند و امکانات آن گروه در بیمارستان نمازی آماده شده است.


با توجه به احترام به مقام والای خانم ها و مادر این بخش در بیمارستان نمازی ایجاد شد

دکتر محمدابراهیم پارسانژاد مدیرگروه زنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: در آیین ما بر اهمیت جایگاه مادر توصیه شده است، در گذشته زمانی که امکانات نبود، بسیاری از مادران در اثر بارداری و زایمان آسیب می دیدند و گاهی هم ممکن بود مرگ و میر مادران اتفاق بیفتد، به همین دلیل سازمان جهانی بهداشت و مسوولان وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی بسیار تاکید داشتند که یک بخش مراقبت از مادران پرخطر در دل یک بیمارستان عمومی وجود داشته باشد.

پارسانژاد اضافه کرد: هر مادر بارداری پرخطر است، اما مادرانی که دارای فشارخون، قندخون یا بیماری قلبی هستند، بیشتر در معرض خطر هستند که برای مراقبت از این بیماران به تخصص های دیگر نیاز است؛ در حاملگی، هم بیماری های جانبی حاملگی را سخت می کند و هم حاملگی آن بیماری ها را خطرناک تر می کند، به همین دلیل وجود چنین بخشی از نظر اینکه بهترین خدمات به مادران باردار پرخطر ارایه داده می شود، دارای اهمیت است.

او افزود: دانشگاه علوم پرشکی شیراز چند بیمارستان عمومی دارد، اما بیمارستان نمازی با قدمت هفتاد ساله به این دلیل که در مرکز شهر قرار دارد و همچنین به دلیل حضور استادان برجسته در رشته های داخلی، جراحی، کودکان و رشته های وابسته شامل روماتولوژی و کاردیولوژیئ و نیز با توجه به اهمیت مراقبت از مادران پرخطر و احترام به مقام والای مادران، این بخش در بیمارستان نمازی ایجاد شد.

وی ادامه داد: حاملگی به صورت طبیعی پرخطر است، اما اگر مادر روند طبیعی را طی کند، خطر آن کمتر است، گاهی یک مادر وقتی حامله می شود از ابتدای حاملگی یا در مدت حاملگی یا در انتهای حاملگی ممکن است مسایلی پیدا کند، بعضی از این مسایل ممکن است مادرزادی باشند(مشکلات مادرزادی قلبی، بعضی از انواع روماتیسم ها)، گاهی هم یک خانم سالم است، اما در زمان حاملگی مثلا فشارخون حاملگی پیدا می کند و این فشارخون حاملگی در آینده به مسمومیت حاملگی تبدیل می شود، بیماری های چشمی خاص، بیماری کبدی، بیماری ریوی، بیماری تیرویید و بیماری قلبی، زمانی که با حاملگی همراه باشد، جزیی از مادران پرخطر به حساب می آیند و مراقبت خاص نیاز دارند، مراقبتی که بسیار دقیق است، و وجود این بخش می تواند به مراقبت از مادران پرخطر کمک کند.

آیین افتتاح بخش مراقبت از مادران پرخطر امروز، نوزدهم تیر در بیمارستان نمازی شیراز برگزار شد.

نظرات بینندگان