کد خبر: ۹۱۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۲۱ تير ۱۳۹۵
براتی کارشناس حوزه تحریم ها:

استانداردهای «FATF» خطرناک است/ اگر ایران از اجرای قطعنامه ضدخودش سرباز بزند، دوباره درلیست کشورهای غیرهمکار قرار می گیرد

کارشناس ارشد روابط بین الملل گفت:وقتی عملکرد و سابقه FATF را بررسی می کنیم نقاط خطر و نگران کننده ای ایجاد می شود، بطور خاص آرمان های جهانی انقلاب اسلامی مثل گروه های جهادی و محورمقاومت و توانمندی موشکی که غیرقابل بحث و مذاکره است.
به گزارش شیرازه، مسعود براتی کارشناس ارشد روابط بین الملل در گفتگو با خبرنگار ما ضمن ارزیابی عملکرد ظاهری و واقعی FATF اظهار داشت: FATF یک نهادی بین المللی با ظاهری کارشناسی و کارکردهایی به ظاهر فنی است. کارکردش در ظاهر ارزیابی استاندارهای بانکی نظام های بانکی کشورهای مختلف است. اما نهادهای بین المللی که ظاهرهایی فنی دارند اما عملکردی سیاسی دارند، برای کشورهایی مانند ایران که با نظام بین الملل فعلی چالش دارند و درصدد تغییر و اصلاح هستند، نهادهایی خطرناک محسوب می شوند.

این کارشناس حوزه تحریم ها با قیاس عملکرد FATFبا آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: تجربه بسیار نزدیک و شبیه FATF، که ما سابقه همکاری با آن را داریم آژانس بین المللی انرژی اتمی است. که آن هم نهادی با ظاهری فنی و تکنیکی است اما برای ما به تجربه ثابت شد که کاملا رفتارها و اهدافی سیاسی دارد.

وی اضافه کرد: مهمترین مصداق برای اثبات رفتارسیاسی FATFکه آقای سیف رئیس بانک مرکزی هم به آن اذعان دارد این است که ایران به عنوان یک کشور غیرهمکار و کشوری که در آن خطر پولشویی و تامین مالی تروریسم وجود دارد در لیست سیاه این گروه قرار داده اند. که این کاملا یک فعل و رفتار سیاسی است. چرا که وقتی ایران را با کشورهایی که از نظر این گروه خوب و در حال پیشرفت محسوب می شوند مقایسه کنید، خواهید دید که وضعیت ایران بسیار بالاتر و بهتر است.
براتی گفت: از طرفی هم اکنون فقط دو کشور ایران و کره شمالی در لیست سیاه FATF هستند، یعنی دو کشوری که در فضای بین المللی دقیقا نقطه مقابل آمریکا قرار گرفته اند. و این مشخص می کند که جنس کار این نهاد دقیقا با اغراض سیاسی اما در پوشش کارکردهای فنی است.
براتی تصریح کرد:همکاری در برابر چنین نهادهایی هوشمندی زیادی می طلبد. ما ضربات زیادی از همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی در مسئله هسته ای خوردیم. برای نمونه ترور دانشمندان هسته ای مان که بنا به قول مسئول وقت سازمان انرژی اتمی ایران، این ترورها محصول بازدیدهای به اصطلاح کارشناس های آژانس بوده است. یا در مسئله pmd هم این اغراض سیاسی را شاهد بودیم.

این کارشناس ارشد روابط بین الملل مسئله مهم دیگر را نامشخص بودن ابعاد همکاری ایران با گروه ویژه مالی دانست و افزود: بنا به آنچه در بیانیه گروه ویژه مالی منتتشر شده، ایران در سطح بالای سیاسی متعهد شده برنامه اقدام(action plan)رو به مدت 12 ماه اجرا کند. و در مقابل گروه ویژه مالی نیز 12 ماه وضعیت «اقدام» متقابل را برای ایران تعلیق می کند.
وی در ادامه با طرح سئوالی ادامه داد: سئوالی که مطرح می شود این است که مفاد برنامه اقدام چیست؟ چه مواردی و چه تعهداتی در این 12 ماه ایران باید انجام بدهد؟درحالیکه بانک مرکزی ایران در اطلاعیه هیچ اشاره ای به این برنامه «اقدام» نمی کند.

مسعود براتی محرمانه و ابهام آمیز بودن این برنامه اقدام را خطرناک توصیف کرد و اظهار داشت: بنا به تجربه ای که داریم این وضعیت ابهام و محرمانه بودن برنامه اقدام(action plan) احساس خطر بیشتری را موجب می شود. وقتی عملکرد و سابقه FATF را بررسی می کنیم نقاط خطر و  نگران کننده ای ایجاد می شود، بطور خاص آرمان های جهانی انقلاب اسلامی مثل گروه های جهادی  و محورمقاومت و توانمندی موشکی که غیرقابل بحث و مذاکره است.

این کارشناس حوزه تحریم ها با تشریح اهداف و استاندارهای FATF عمق این خطر و نگرانی را بیان کرد و گفت: این کارگروه 49 استاندار یا توصیه اعلام کرده، که براساس این توصیه ها و از طرفی عملکرد کشورها، کشورها را رتبه بندی می کند و در رده های مختلف قرار می دهد. اما با بررسی این 49 استاندار متوجه خواهیم شد، که بعضی از این موارد نقاط نگران کننده ای دارند. بطور مشخص استاندار یا همان توصیه شماره 6 و 7 است که از کشورها خواسته است که تمامی قطعنامه های شورای امنیت را چه براساس مسئله تروریسم و چه اشاعه بدون کم و کاست اجرا کنند.اگر روزی با فشار آمریکا، حزب الله یا گروههای جهادی فلسطین در لیست تروریسم شورای امنیت قرار گرفتند، آنجا تکلیف ما چه می شود؟

وی ادامه داد: اما در مورد مسئله اشاعه ای؛ تا امروز همه قطعنامه ها وفشارهای شورای امنیت به همین بهانه اشاعه ای در مورد ایران اجرا و تحمیل شده است. الان این قطعنامه ها در بعد از برجام نه لغو بلکه تعلیق شده است. یعنی اگر امروز مکانیزم ماشه فعال بشود، یا همین مسئله ای که مطرح می کنند که فعالیت های موشکی ایران را ببرند شورای امنیت و علیه ایران قطعنامه صادر کنند.

براتی با با بیان اینکه طبق  FATF باید تمامی کشورها از جمله خود ایران قطعنامه های ضدخودش را اجرا کند گفت: اگر ایران از اجرای قطعنامه ضدخودش سرباز بزند ، ایران دوباره درلیست کشورهای غیرهمکار قرار می گیرد فلذا دوباره ایران در لیست سیاه این نهاد قرار می گیرد.

براتی در ادامه به موارد دیگری از استاندارهای نگران کننده FATF اشاره کرد: براساس بند دیگری از این استاندارها، اگر مثلا شورای همکاری خلیج فارس اعلام کند که حزب الله یک گروه تروریستی است و کشورهای دیگر از جمله ایران باید همکاری اطلاعاتی قضایی داشته باشند تا با تامین مالی تروریسم مبارزه بشود. در اینجا نیز جواب منفی جمهوری اسلام ایران موجب می شود که از نظر FATF مجددا در لیست سیاه قرار بگیرد.

وی خطر افشای اطلاعات را مسئله مهم بعدی دانست و اظهار داشت: خطر بعدی که در دورن این برنامه اقدام وجود دارد، خطر درز اطلاعات و تبادل اطلاعات مهم مالی ایران است که به نوعی تکمیل کننده پازل کلان آمریکا است.

مسعود براتی در پایان با اشاره به اینکه همه این اقدامات هم اگر انجام بشود در مقابل عاید خاصی برای ایران نخواهد داشت افزود: تا زمانیکه تحریم های بانکی آمریکا وجود دارد، حتی اگر ایران از لیست کشورهای غیرهمکار گروه ویژه مالی هم خارج شود، اثر خاصی بر تبادلات بانکی ایران با بانک های خارجی نخواهد گذاشت.
برچسب ها: fatf ، استاندارد های fatf
نظرات بینندگان