کد خبر: ۹۱۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۲۳ تير ۱۳۹۵

معماری اسلامی در شیراز قربانی مدرنیسم شده است

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز گفت: معماری اسلامی که به شهر روح و جان می‌دهد امروزه در شیراز قربانی مدرنیسم شده است و در شهرسازی امروزی همه چیز مورد توجه است جز مساجد.

 به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، محمدرضا هاجریمعماری اسلامی در شیراز قربانی مدرنیسم شده است در آئین گشایش طرح مسجد محوری با اشاره به اینکه هر شهر صورت و سیرت دارد و در کنار تفاسیر مادی که برای هر شهر تعریف می‌شود باید برای سیرت آن نیز تفاسیر معنوی تعریف و تبیین شود اظهار داشت: در حال حاضر نه‌تنها تفسیر مادی و صورت شهر شیراز زخمی است بلکه وضعیت صورت معنوی و سیرت آن نیز مناسب و در شأن سومین حرم اهل بیت (ع) نیست.

وی با بیان اینکه معماری اسلامی که به شهر روح و جان می‌دهد امروزه قربانی مدرنیسم شده است افزود: در شهرسازی امروزی همه چیز مورد توجه است جز مساجد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز با تأکید بر اینکه در شیراز باید حداقل 100 برنامه فرهنگی اجرا شود تا شاید بتوان برای این شهر تفسیر معنوی تعریف کرد و خاطرنشان کرد: شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز در انجام کارهای فرهنگی در حالی تنها هستند که توجه به این مهم وظیفه تمامی نهادها و دستگاه‌های شهر هم هست.

هاجری با اشاره به اینکه شهرداری و شورای شهر شیراز بدون حمایت هیچ نهادی نهضت مسجدسازی در این شهر را راه‌اندازی کردند تصریح کرد: قرار شد در دو سال 60 مسجد در شهر ساخته شود اما متأسفانه در برخی نقاط با ساخت مسجد مخالفت شد زیرا وجود مسجد را سبب افت قیمت زمین‌ها و املاک آن محدوده می‌دانند و این نظر در جامعه اسلامی به معنی سقوط است.

وی از عدم مشارکت جدی متولیان اصلی ساخت مسجد و حسینیه در نهضت مسجدسازی ابراز گلایه کرد و گفت: برخی از این نهادها حتی در ساخت مساجدی که بر عهده خودشان است با مشکل مواجه شده‌اند اما شورای چهارم شهر شیراز از ابتدای فعالیت خود تاکنون بیش از 50 قطعه زمین با حفظ مالکیت برای ساخت مسجد اختصاص داده است و با تصویب شورا هر مسجد می‌تواند دو واحد مسکونی 100 متری بدون پرداخت حتی یک ریال عوارض برای خانه عالم و خانه خادم بسازد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه ائمه جماعت در تمام مساجد واقع در بوستان‌های شیراز و زیرمجموعه شهرداری حضور دارند و فعالیت‌ می‌کنند عنوان کرد: شورا و شهرداری از تمامی برنامه‌های معنوی که در شهر اجرا می‌شود از جمله 45 مورد اعتکاف، ساخت زائرسرای ارزان‌قیمت، اردوهای راهیان نور و ساخت اردوگاه، ساخت باغ موزه دفاع مقدس، ساخت دانشگاه مهدویت و کانون‌های فرهنگی پشتیبانی و حمایت می‌کند.

هاجری با اشاره به اینکه سال گذشته 60 یادواره شهدا در محله‌های مختلف با همکاری و همراهی شورای شهر برگزار شد که تأثیر بسیاری بر مردم داشت بیان کرد: با بزک کردن شهر و نصب بنر، شهر، اسلامی نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اعضای شورای شهر به ویژه کمیسیون فرهنگی ادعا ندارند اقداماتی که انجام داده‌اند ایده‌آل است اما شورای چهارم تمام تلاش خود را کرده و تمام توان خود را به کار گرفته است افزود: با وجود اینکه بیش از 8 ماه از عمر شورای چهارم هنوز باقی مانده است اما برخی افراد تبلیغات سوء و تخریب‌های خود را آغاز کرده‌اند زیرا تثبیت خود را در تخریب دیگران می‌بینند.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیراز عنوان کرد: در حال حاضر شهرداری شیراز با پروژه‌های عمرانی خود در سطح شهر بیش از 60 هزار فرصت شغلی ایجاد کرده است.

آیت‌الله علی کلانتری، عضو مسجد خبرگان رهبری، نیز در این آئین طرح مسجدمحوری را یکی از بهترین طرح‌های فرهنگی که در شیراز اجرا می‌شود دانست و اظهار داشت: چنین طرح‌هایی که توسط شهرداری شیراز در کنار فعالیت‌های عمرانی صورت می‌گیرد سبب تقویت بنیه فرهنگی و مذهبی شهر می‌شود.

وی با بیان اینکه مسجد از مهم‌ترین و پربرکت‌ترین مکان‌های الهی است افزود: طرح مسجد محوری بدون شک موفق است زیرا اساس و محور آن بر پایه مسجد است و اساس جمع شدن مردم در مسجد برای برپایی نماز است.

نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه حضور در مسجد برای افراد یک سری برکات و آثار معنوی به دنبال دارد خاطرنشان کرد: کسی که به مسجد می‌رود علاوه بر پیدا کردن برادران مومن و همراه از علم و دانش و آگاهی روز نیز برخوردار می‌شود و از محضر عالمان دینی استفاده می‌کند.

نظرات بینندگان