کد خبر: ۹۱۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۷ - ۲۴ تير ۱۳۹۵
وعده هایی که عملی نمی شود؛

سپیدان همچنان در انتظار رسیدگی به زیر ساخت های گردشگری است

متاسفانه بی‌توجهی مسئولان و عدم حمایت بخش دولتی و همچنین جهت‌گیری‌های شهرستانی در تخصیص بودجه کافی، از عوامل مهمی هستند که باعث گردید زیرساخت‌های گرشگری در شهرستان سپیدان متناسب با میزان گردشگر رشد کافی را ندشته باشد.

به گزارش شیرازه به نقل از مارگون،شهرستان سپیدان در سال‌های اخیر همواره در جذب تعداد مسافران در تمامی فصول سال بویژه تابستان وزمستان دارای رشد بوده است که لازم است برای رضایت بیشتر مسافران  وگردشگران، به زیرساخت‌های گردشگری شهرستان بیش از وضعیت موجود توجه شود.

شهرستان  سپیدان با داشتن جاذبه‌های گردشگری در چهار فصل سال همواره یکی از کانون‌های گردشگری در منطقه زاگرس و جنوب ایران به حساب می‌آید؛ این شهرستان هر ساله پذیرای گردشگران زیادی از سراسر کشور است.

با وجود این مسئله و سابقه طولانی در توریسم همچنان زیرساخت‌های مورد نیاز در این شهرستان متناسب با تعداد گردشگر که هرساله به آن افزوده می‌شود؛ نیست و این مسئله مشکلات زیاد زیست محیطی را در بر خواهد داشت.

متاسفانه بی‌توجهی مسئولان و عدم حمایت بخش دولتی و همچنین جهت‌گیری‌های شهرستانی در تخصیص بودجه کافی، از عوامل مهمی هستند که باعث گردید زیرساخت‌های گرشگری در شهرستان متناسب با میزان گردشگر رشد کافی را ندشته باشد.
 
از سوی دیگر نبود زیرساخت‌ها باعث شده تا نهادها و شرکت‌های گردشگری نتوانند تمام جاذبه‌های گردشگری شهرستان را جهت جذب توریسم معرفی نمایند و جهت‌گیری معنی‌دار در اطلاع‌رسانی باعث شده مشکلات و معضلات گردشگری شهرستان انعکاس مناسبی جهت پیگیری مسئولان را نداشته باشد.

عدم همکاری دولت باعث ایجاد مشکلاتی برای شرکت های گردشگری

از دیگر مشکلات در آماده کردن زیرساخت‌های گردشگری در شهرستان با توجه به بخش خصوصی به میزان زیادی خواهان سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری است اما عدم همکاری  دولت و همچنین نبودن تسهیلات مناسب باعث شده است که شرکت‌های گرشگری در بخش خصوصی با مشکلات زیادی در سرمایه‌گذاری در این صنعت سودآور را داشته باشند.

سال‌های اخیر همواره شاهد اعلام آماری مبنی بر افزایش تعداد مسافران در نقاط مختلف کشور بوده‌ایم و شهرستان سپیدان نیز از جمله مناطقی است که از این حیث از رشد بالایی برخوردار بوده و بر اساس آمار هر ساله تعداد مسافران  وگردشگران افزایش یافته است.

یکی از مهمترین عواملی که در افزایش میزان حضور مسافران وگردشگران در شهرستان سپیدان تاثیر گذار بوده‌ است، آب و هوای مطلوب ومعتدل شهرستان سپیدان است که در فصول مختلف از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است.
برخورداری از رودهای جاری وتفرجگاههای متعدد ، آب و هوای مطبوع ؛ وجود چشمه ساران وباغات وجنگلهای زیبا از جمله عواملی است که زمینه جذب گردشگران و مسافران را در این فصل های سال فراهم می‌آورد.

 نکته مهمی که در این زمینه باید مورد توجه قرار بگیرد، توسعه زیرساخت‌های گردشگری به‌ویژه ایجاد رستوران‌ها، هتل‌ها و مهمانپذیرهای استاندارد برای استفاده مسافران وگردشگران است که بی‌شک می‌تواند در ماندگاری و افزایش حضور مسافران نقشی بسیار مهم و تاثیرگذار داشته باشد.

 ابطحی یکی از مسافران در ایام تعطیلات تابستانی که به شهرستان سپیدان سفر کرده است. اظهار داشت: آب و هوای شهرستان سپیدان و تفرجگاههای  بسیار زیبای شهرستان از مهمترین دلایل من برای حضور در شهرستان سپیدان است.

نبود کمپینگ های ثابت و مناسب در تفرجگاه ها

وی از عدم وجود کمپینگ‌های ثابت و مناسب در شهر وتفرجگاهها انتقاد کرد و افزود: متاسفانه به دلیل عدم وجود هتل مناسب در این شهرستان برای اقامت، ناچار بودیم شب را در چادر مسافرتی خود سپری کنیم.

ابطحی ادامه داد: هر چند فرصت‌های بسیار خوبی برای مسافران وگردشگران در این شهرستان فراهم است ولی عدم توجه به نیازهای مسافران وگردشگران باعث می‌شود تا مسافرانی مانند ما در سال‌های آینده به این شهرستان سفر نکنیم.

 عباسی نیز از مسافران اهل جنوب است که از مناطق تفریحی شهرستان سپیدان دیدن کرده است؛ وی گفت: متاسفانه در این شهرستان محل مناسبی برای اقامت یافت نکردیم و به ناچار و بر خلاف میل باطنی خود به منزل های کرایه ای درسطح شهررفتیم.

وی ادامه داد: این مشکل تنها به شهرستان سپیدان مربوط نمی‌شود و در بسیاری از نقاط کشور که حضور یافته‌ایم با این مشکلات مواجه بوده‌ایم که لازم است توجه بیشتری به این امر مهم صورت بگیرد.

در کنار فرصت‌ها و ظرفیت‌های بسیار خوب شهرستان سپیدان برای جذب و ماندگاری مسافران وگردشگران، می‌طلبد که مسئولان با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و با کیفیت برای جذب گردشگران اقدام کنند و این اقدامات نیز باید از همین امروز آغاز شود تا نتیجه آن فرصت‌های مناسب گردشگری در سال آینده باشد.

همواره شاهدیم که در ایام مختلف سال صحبت‌هایی در زمینه ایجاد زیرساخت‌های گردشگری صورت می‌گیرد ولی این وعده‌ها تا سال بعد بدون اقدام عملی چندانی باقی می‌ماند که امیدواریم امسال شاهد عملی شدن این وعده ها باشیم.

کمبود پارکینگ و وجود ترافیک در ورودی و خروجی شهرستان

ناصریان یکی از مسافران تابستانی در گفتگو با مارگون مشکلات شهرستان را به دو بخش مشکلات ایجادشده برای گردشگران و مردم منطقه تقسیم کرد و توضیح داد: گردشگران با کمبود پارکینگ و ترافیک بسیار سنگین در ورودی وخروجی شهرستان روبه‌رو بودند که ساعت‌های زیادی از وقت آن‌ها را تلف کرد. همچنین نبود اقامتگاه موقت برای گردشگرانی که به این شهرستان وارد می‌شدند و قصد استراحتی کوتاه را داشتند، به‌جز با زدن چادر در مکان‌های روباز امکان‌پذیر نبود و گردشگران مجبور بودند، در کوچه و خیابان چادر بزنند.

وی نبود راهنما در محل را یکی دیگر از مشکلات گردشگرانی دانست که به دیدن مناطق مختلف شهرستان می‌آیند و افزود: هزاران نفر گردشگر به این شهرستان وارد  می شوند؛ ولی حتی یک راهنما نیز برای راهنمایی و کمک گردشگران نبود و گردشگران سرگردان در شهر وروستافقط وقت‌شان را تلف کرده و برگشتند و هیچ اطلاعات جدیدی از این شهرستان به‌دست نیاوردند.

این دوست‌دار طبیعت با اشاره به نبود سرویس‌های بهداشتی به تعداد کافی در شهر وروستا بیان کرد: سرویس بهداشتی ساده‌ترین نیاز گردشگران در یک مکان قابل بازدید است که متأسفانه به اندازه‌ی کافی در این شهرستان وجود ندارد

او آسیب رسیدن به املاک و باغ‌های مردم شهر وروستا را یکی از مشکلات مردم در زمان ورود گردشگران به دانست و افزود: این املاک و مزارع به‌دلیل نبود کنترل توسط گردشگران تخریب می‌شوند. همچنین آسیب‌هایی به آنها وارد می‌شود. از سوی دیگر، آسایش و آرامش از مردم بومی سلب می‌شود.

شهرستان سپیدان شهرستانی چهار فصل ؛دارای نقاط بکر ودیدینی وداشتن تفرجگاههای وآبشار های زیبا در 70کیلومتری شیراز مرکز استان فارس واقع شده است.

نظرات بینندگان