کد خبر: ۹۱۵۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۲۶ تير ۱۳۹۵

نبض پیشرفت مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان فارس کند می‌زند

۱۶ سال از آغاز ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان فارس می‌گذرد اما این پروژه به دلیل اعتبارات قطره‌‌چکانی تنها ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، 16 سال از آغاز ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان فارس می‌گذرد، مرکزی که پیش از این نام باغ موزه دفاع مقدس داشت اما به دلیل جامعیت فعالیت‌های تعریف شده به مرکز فرهنگی دفاع مقدس تغییر نام داده است.

در سال 79 فضایی به وسعت 140 هزار متر مربع برای ساخت باغ موزه دفاع مقدس در چهار راه غدیر فعلی و فلکه مصدق سابق شیراز در نظر گرفته شد که در سه طبقه در حال ساخت است و در هر طبقه بخشی از تاریخ دفاع مقدس استان فارس را روایت می‌کند.

طبقه همکف این مرکز گذرگاه خاطره از سال‌های 59 تا 67، طبقه اول به حماسه‌سازان استان فارس و طبقه سوم به یادگاران دفاع مقدس اختصاص یافته است. به گفته سید محسن حسینی، مدیر این مرکز در بخش تامین محتوا 33 سوژه در نظر گرفته شده که توسط کارشناسان و مشاوران مورد بررسی قرار گرفته و پس از آن طراحی و ساخته می‌شود.

آنطور که حسینی می‌گوید: پرداختن به نقش مردم، روحانیت، اصناف، تاثیر وجود حرم حضرت احمدبن‌موسی(ع)، زنان در دفاع مقدس و غیره از جمله مواردی است که برای تامین محتوای موزه مورد توجه قرار گرفته است.

این پروژه تا 8 سال مورد کم لطفی مسئولان واقع شده و روند پیشرفت آن بسیار کند و لاک پشتی بود تا اینکه با سفر مقام معظم رهبری در سال 87 به عنوان مصوبات سفر مقام معظم رهبری مورد توجه واقع شد و از آن سال پیشرفت فیزیکی آن رونق گرفت هرچند همین امر نیز به کندی صورت می‌گیرد.

اکنون پس از گذشت 16 سال به گفته سردار خداداد ابراهیمی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار استان فارس این پروژه تنها 60 درصد پیشرفت داشته و برای تکمیل آن به 60 تا 70 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

سردار ابراهیمی از نظرسنجی از خانواده شهدا در تکمیل این مرکز خبر داده و گفته است یادگرانی از شهید ملی استان فارس، عباس دوران و بمباران‌های شیراز به محتوای مرکز اضافه می‌شود و تلاش شده که هنرهای بومی در تکمیل آن به کار گرفته شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس گفته است با همکاری استادان و دانشجویان دانشگاه هنر محتوای مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان فارس از هنرهای بومی نظیر شیشه‌کاری، آینه‌کاری و آجرکاری استفاده می‌شود.

وی بر این باور است که حفظ فرهنگ دفاع مقدس و انتقال آن به نسل‌های نو مستلزم همکاری همه نهادهای مسئول است و بنیاد حفظ آثار به همکاری استانداری فارس، فرمانداری و شهرداری شیراز نیاز دارد.

به گفته سردار ابراهیمی مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان فارس روایت‌گر فرهنگ شهادت و ارزش‌های انسانی است مواردی که نسل امروز به آن نیاز دارد و باید با روش‌های مختلف آن را بیان کرد.

سید محسن حسینی، مدیر پروژه مرکز فرهنگی دفاع مقدس تامین اعتبارات را تنها راه سرعت دادن به ساخت این مرکز می داند و می‌گوید: حمایت مسئولان استانی برای جذب بودجه و تامین بخشی از آن از اعتبارات استانی در سال‌های گذشته صورت گرفته است اما سرعت در پیشرفت فیزیکی این کار نیاز به همت بیشتری دارد.

وی بر این باور است به دلیل « مشخص نبودن تامین اعتبارات نمی‌توان زمان دقیقی را برای افتتاح این مرکز مطرح کرد.

محمدرضا هاجری، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر شیراز با این بیان که در 2-3 سال گذشته 20 میلیارد ریال از سمت شورای شهر برای ساخت و راه‌اندازی این مرکز اختصاص داده شده، از اختصاص 5 میلیارد ریال برای ساخت این مرکز در سال 95 از سوی شهرداری و شورای شهر خبر داد.

یکی از مواردی که مسئولانی استانی در همایش‌ها و نشست‌های مختلف به آن اشاره می‌کنند در اولویت قرار گرفتن پروژه‌های نیمه تمام است و هر چند تامین بودجه مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان فارس مصوب سفر رهبری است اما بازدید مسئولان استانی از این پروژه و اختصاص مبالغی از اعتبارات استانی می‌توان تکمیل این پروژه 16 ساله را سرعت بخشد.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان